Frambroms problem Rieju RR 2003

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

AbMa
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 juli 2014, 17:03
Ort: Halmstad

Frambroms problem Rieju RR 2003

Inlägg av AbMa »

Hej.
Sonen skaffade sig en Rieju RR 2003 för ett tag sedan.
Nu har vi bytt framdäck och bromsen har börjat krångla.
Vi får inget tryck i den.
Beställde ett nytt ok från racing planet och trodde att detta skulle vara lösningen på hans bromsproblem.
Men det var det inte.
Har gjort allt enligt konstens alla regler med luftning och rengöring men lyckas ändå inte.
Någon som har ett bra tips på vad som skall göras eller någon bra bromsmek i närheten av Halmstad ?
Multiobegåvad dagdrömmare
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Har ni gjort allt enligt konstens alla regler och kollat alla packningar och liknande och det fortfarande inte funkar så är det nog dags att låta någon annan kolla på det :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

testa å gö precis som hassse666 från 2:10 http://youtu.be/353uuLm0xf0?t=2m10s
AbMa
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 juli 2014, 17:03
Ort: Halmstad

Inlägg av AbMa »

Har suttit i garaget en hel del i dag och trixat med bromsoket.
Har kollat på videon nu som hassse666 har lagt upp, och det är ju så jag gjort innan också. Får väl bli till att leta upp någon bra bromsmekaniker och be om hjälp. Har ni något tips på någon firma i Halmstad trakten får ni gärna ge mig deras kontaktuppgifter så mopeden blir kör duglig.

Tack på förhand
/Affe
Multiobegåvad dagdrömmare
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

hej

uppe i huvud cylindern på styret finns två små hål i vätske behållaren dessa små hål ärgar ofta igen, det ena fyller kolvens cylinder det andra är för returen när man släpper bromsen.

ta bort bromshantaget och gummi bäljen innanför gummi bäljen sitter en segersäkring ta loss den och dra ur skälva pumpkolven.

rengör nu dessa små hå med en synål eller ett litet borr om ni har så smått,
sedan beställ en sats packningar med rätt cylinder mått, obs viktigt mät i huvudcylindern inte packboxarna, pboxarna mjuknar o tätar dåligt så fixa detta innan ni åker till någon broms mek.

frambromsar på moppe/mc är små besvärliga att få ut all luft ur personligen brukar jag hänga loss från fordonet rakt upp o ned så det inte finns några ställen som luften kan fastna.

vänta gärna sedan ett dygn så alla mikro bubblor som blir kan sammla sig och lufta igen det brukar komma en litet pys dagen efter.

mvh
moddlaren trimma lungt
AbMa
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 juli 2014, 17:03
Ort: Halmstad

Inlägg av AbMa »

Okej moddlaren tack för tipset.
Skall ta och beställa en reparationssats till huvudcylindern och rensa de små hålen så får jag hoppas att det kommer att lösa sig.
Multiobegåvad dagdrömmare
Skriv svar