Sida 1 av 1

Dålig gasrespons/acc vid varm motor?

Postat: 26 juli 2014, 20:59
av bresida
Tjatja boys!

Har en 02 med följande setup:

Polini 70cc sport
Förstärkt nållager
Stage6 pro rör (inte replica)
Malossi Fly clutch
Dellorto 17.5mm
5g vikter
Gula kopplingsfjädrar

Vid de typ första 3-4 minuterna när motorn är kall och fin så är gasresposen sjukt bra och det är ganska ezpez att dra upp den på bakhjulet (hör dock ej till frågan men whatevz).

När jag dock har kört ett tag och motorn är varm så blir den mycket mycket segare i accet och det tar längre tid innan toppfart kommer, har inte mekat på läääänge så kan inte lista ut vad det fasiken beror på, need all them tips!

Tack på förhand, Jocke!

Postat: 26 juli 2014, 21:08
av Revilz
Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?

Postat: 26 juli 2014, 21:41
av bresida
Revilz skrev:Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?
Har ju fan inte kört sen typ förra sommaren lol, men ja jo det har faktiskt varit så innan. Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S

Postat: 26 juli 2014, 22:02
av Revilz
bresida skrev:
Revilz skrev:Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?
Har ju fan inte kört sen typ förra sommaren lol, men ja jo det har faktiskt varit så innan. Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Kolla så stiftet är gyllenbrunt och gör ren förgasaren samt luftfiltret. Det kan ju vara så att det är skitigt bara :)

Postat: 27 juli 2014, 01:11
av emilnordman
bresida skrev:Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Inte undra på att du måste ha stort munstycke, 17.5mm på 70cc? njaa

Jag körde 34mm på 80cc 8)

Postat: 27 juli 2014, 13:21
av bresida
emilnordman skrev:
bresida skrev:Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Inte undra på att du måste ha stort munstycke, 17.5mm på 70cc? njaa

Jag körde 34mm på 80cc 8)
Många brukar rekommendera 17.5 till 70cc vad jag har hört/sett iaf.
Aja, ska väl göra rent luftfiltret någon dag och se.

Postat: 27 juli 2014, 13:42
av Hampu
Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...

Postat: 27 juli 2014, 15:29
av emilnordman
Hampu skrev:Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...
Om man kör med airsal o sånt som knappt varvar nåt ;)

Postat: 27 juli 2014, 15:48
av Hampu
emilnordman skrev:
Hampu skrev:Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...
Om man kör med airsal o sånt som knappt varvar nåt ;)
Finns folk som kört polini 70cc sport med 12mm utan problem, så 17,5 är verkligen inte för litet för den cylindern...

Postat: 27 juli 2014, 16:03
av FreZz
Nu då det är så varmt så måste förgasaren ställas om, då det antagligen inte var runt 30 grader föra sommaren som den är då inställd för

Postat: 27 juli 2014, 20:02
av bresida
FreZz skrev:Nu då det är så varmt så måste förgasaren ställas om, då det antagligen inte var runt 30 grader föra sommaren som den är då inställd för
grejen är att den går likadant nu som den gick när det var 10 grader ute.

Kallare luft = mer syre per liter luft vilket borde innebära större munstycke och när det är varmare luft så bör man teoretiskt byta ner sig i munstycke, tror ni att mindre munstycke löser mitt problem?