Dålig gasrespons/acc vid varm motor?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

bresida
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 maj 2013, 15:15

Dålig gasrespons/acc vid varm motor?

Inlägg av bresida »

Tjatja boys!

Har en 02 med följande setup:

Polini 70cc sport
Förstärkt nållager
Stage6 pro rör (inte replica)
Malossi Fly clutch
Dellorto 17.5mm
5g vikter
Gula kopplingsfjädrar

Vid de typ första 3-4 minuterna när motorn är kall och fin så är gasresposen sjukt bra och det är ganska ezpez att dra upp den på bakhjulet (hör dock ej till frågan men whatevz).

När jag dock har kört ett tag och motorn är varm så blir den mycket mycket segare i accet och det tar längre tid innan toppfart kommer, har inte mekat på läääänge så kan inte lista ut vad det fasiken beror på, need all them tips!

Tack på förhand, Jocke!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
bresida
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 maj 2013, 15:15

Inlägg av bresida »

Revilz skrev:Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?
Har ju fan inte kört sen typ förra sommaren lol, men ja jo det har faktiskt varit så innan. Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

bresida skrev:
Revilz skrev:Låter som att förgasaren är inställd på en kall motor. Pröva att bestycka om den och se till att låta moppen stå på tomgång ett tag så motorn blir varm och sen provgasa/provköra tills du får den rätt bestyckad.

Edit: Blev det bara såhär eller har det alltid vart såhär?
Har ju fan inte kört sen typ förra sommaren lol, men ja jo det har faktiskt varit så innan. Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Kolla så stiftet är gyllenbrunt och gör ren förgasaren samt luftfiltret. Det kan ju vara så att det är skitigt bara :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

bresida skrev:Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Inte undra på att du måste ha stort munstycke, 17.5mm på 70cc? njaa

Jag körde 34mm på 80cc 8)
bresida
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 maj 2013, 15:15

Inlägg av bresida »

emilnordman skrev:
bresida skrev:Grejen är att det sitter redan typ 120 eller 122 i munstycke i, fan större munstycke så kommer den ju sluka bensin som en alkoholist dricker öl :S
Inte undra på att du måste ha stort munstycke, 17.5mm på 70cc? njaa

Jag körde 34mm på 80cc 8)
Många brukar rekommendera 17.5 till 70cc vad jag har hört/sett iaf.
Aja, ska väl göra rent luftfiltret någon dag och se.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...
Om man kör med airsal o sånt som knappt varvar nåt ;)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Hampu skrev:Kan ju köra originalförgasaren på 70cc utan större problem också...
Om man kör med airsal o sånt som knappt varvar nåt ;)
Finns folk som kört polini 70cc sport med 12mm utan problem, så 17,5 är verkligen inte för litet för den cylindern...
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Nu då det är så varmt så måste förgasaren ställas om, då det antagligen inte var runt 30 grader föra sommaren som den är då inställd för
Quattro lyfe
bresida
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 maj 2013, 15:15

Inlägg av bresida »

FreZz skrev:Nu då det är så varmt så måste förgasaren ställas om, då det antagligen inte var runt 30 grader föra sommaren som den är då inställd för
grejen är att den går likadant nu som den gick när det var 10 grader ute.

Kallare luft = mer syre per liter luft vilket borde innebära större munstycke och när det är varmare luft så bör man teoretiskt byta ner sig i munstycke, tror ni att mindre munstycke löser mitt problem?
Skriv svar