Sonika spring Wind utan el

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gr1sen
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2014, 15:51
Ort: Nynäshamn, Ösmo

Sonika spring Wind utan el

Inlägg av gr1sen »

Flytta tråden om jag lagt den fel. Tjäna det är så att jag fick en sonik spring Wind Kina scooter utan el, det är en Eu-moped och den går ju självklart inte igång. Någon som kan hjälpa mig?? Den gick för 1 vecka sedan men nu går den inte eftersom ägarens son tog bort elsystemet?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har du provat att typ... sätta tillbaka det? :?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 6 oktober 2012, 20:45

Inlägg av Böldhare »

Felet är att det är Kina :cry:
gr1sen
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2014, 15:51
Ort: Nynäshamn, Ösmo

Inlägg av gr1sen »

G-son skrev:Har du provat att typ... sätta tillbaka det? :?


Läs innan du kommenterar
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du avslutar med att den inte går för att ägarens son tog bort elsystemet. Tändsystemet är en del av elsystemet, så utan det kan den inte gå. Såååå... vad är det för fel med att sätta tillbaka det?

Vill du ha bättre svar får du dela med dig av bättre bakgrundsinformation. Det enda vi har att jobba med är det du ger oss...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gr1sen
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2014, 15:51
Ort: Nynäshamn, Ösmo

Inlägg av gr1sen »

G-son skrev:Du avslutar med att den inte går för att ägarens son tog bort elsystemet. Tändsystemet är en del av elsystemet, så utan det kan den inte gå. Såååå... vad är det för fel med att sätta tillbaka det?

Vill du ha bättre svar får du dela med dig av bättre bakgrundsinformation. Det enda vi har att jobba med är det du ger oss...
Ok sorry, var lite oklar med informationen. Men jag har inte elsystemet, har bara motor och ram utan el. Och jag undrar om det på något billigt sätt går att fixa mopeden så tändstiftet får gnista för då borde den väl gå igång?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Lika bra att bara köpa nytt elsystem eller ta tillbaka det så att du får alla kontakterna, för du måste annars börja löda/lägga på kabelskor till CDI-boxen , tändlåset och lampor etc , inte det lättaste om du inte har kunskaper inom kabeldragning :)
gr1sen
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2014, 15:51
Ort: Nynäshamn, Ösmo

Inlägg av gr1sen »

emilnordman skrev:Lika bra att bara köpa nytt elsystem eller ta tillbaka det så att du får alla kontakterna, för du måste annars börja löda/lägga på kabelskor till CDI-boxen , tändlåset och lampor etc , inte det lättaste om du inte har kunskaper inom kabeldragning :)
Har dragit el på en moppe förut och det gör jag inte om på många år. Vet du vart man kan köpa komplett elsystem så skulle du kunna länka det här. Tack så mycket för hjälpen! :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Här är tomtarna som säljer reservdelar till Spring Wind: http://www.trygghandel.se/sv/artiklar/m ... index.html

Ingen komplett lista över alla delar tyvärr, och vissa av priserna är fullständigt vansinniga - 145 spänn för en glödlampa till strålkastaren när den går köpa för en tredjedel av det, sannolikt en bättre märkeslampa då också...
Hur som helst, mycket av elgrejerna (och allt till motorn) är samma grejer som till många andra kinesiska scootrar, letar man runt lite går sånt hitta för vettigare priser.

Om hela kabelhärvan ihop med CDI, tändspole o.s.v. är borta kommer det bli en rätt dyr reparation. Mer pengar än jag skulle lägga på en moped som gick köpa ny för 2495kr för fyra år sedan.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar