Problem när motorn blivit varm...

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Problem när motorn blivit varm...

Inlägg av Jawa-Gusten »

Har en Jawa 210 från 1988 med i princip bara originaldelar.

Den startar lätt och går bra på tomgång. Fin acceleration och toppar vid ca 40 km/t.
Men när jag kört en stund så blir det som att motorn börjar "hacka" och tappar effekt och till slut dör den helt. Sen får man vänta en stund innan man kan starta den igen. Och sedan gör den likadant efter bara några hundratals meter.
Låter jag den vila och "svalna" så startar den lätt igen och går bra några minuter.

Vad kan detta vara?

/Gustaf
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Den kanske blir för varm och värmenyper(?)
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Tack för svar.

Fast då borde väl nästan motorn tvärdö och "låsa sig"?
Beteendet här är ju att den tappar effekt och sjunker i fart tills den dör vid nästan tomgång. Om man vrider på gasen under fartsänkningen så hör man att motorn/förgasaren pluddrar men att det inte tänder eller finns något att tända liksom...

/Gustaf
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Har du pillat med något? Eller blev det bara så? :)
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Jag köpte den för två veckor sedan.
Har betett sig så sedan dess.
Funderar på att rengöra förgasaren, kan det göra skillnad?

/Gustaf
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Jawa-Gusten skrev:Jag köpte den för två veckor sedan.
Har betett sig så sedan dess.
Funderar på att rengöra förgasaren, kan det göra skillnad?

/Gustaf
Jo, det gör skillnad, behöver nödvändigtvis inte hjälpa mot att den dör, men den mår ändå bättre av att bli rengjord ;)
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Ok, då börjar jag med det.
Återkommer med resultat.

Tack för tipsen!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

ånglås?
bibapeolola
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet. Kanske är de så att du behöver tjockare packning mellan förgasare o cylinder, eller så ligger nåt å får onödigt mycket värme pga nåt annat?

Bara en spekulation. :) Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög å då blir de typ sådär, den dör när den börjar få upp temp o blir svårstartad.
bibapeolola
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Prova bestycka om förgasaren. Många ställer in motorn när den är kall, och när den sen blir varm funkar inte bestyckningen.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Rexxy skrev:Prova bestycka om förgasaren. Många ställer in motorn när den är kall, och när den sen blir varm funkar inte bestyckningen.
jo men gör de så mycket att den "dör"? Märker på min cross att den inte är lika varvvillig nu när de är så jävla hett ute o börjar takta tidigt, men är ju inte så att den håller på å dö direkt, bara huvudmunstycket som är för litet...

Säger inte emot vill bara ha en förklaring av en expert :)
bibapeolola
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Axel skrev:
Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.
...
Bara en spekulation. :) Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.

Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.

Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)

Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...

Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

[spoiler]
G-son skrev:
Axel skrev:
Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.
...
Bara en spekulation. :) Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.

Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.

Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)

Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...

Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
[/spoiler] Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag haha
bibapeolola
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

G-son skrev: Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.

Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.

Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)

Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...

Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
Oj, stort tack för förklaringen och varningen/rekommendationen.
Ska kolla tändstiftet och sen får vi se vad jag gör med maskinen.
Jag har en reservdelsmaskin som jag kan plocka från för att kolla/testa med annat tändsystem.

Återkommer!
/Gustaf
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Ok. Jag har nu rengjort hela förgasaren och luftintaget o filtret.
Har även bytt till nytt tändstift. Men ingen skillnad på beteendet.
Vet inte hur jag ska gå vidare... Har även bytt från 55 till 63 på huvudmunstycket (63 är standard), men samma ändå, lite sämre maxfart innan den stannar dock.
Hjälp... :roll:
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Konstigt att ingen nämnt kondensatorn för mopederna kan uppföra sig så som du beskrev om kondensatorn är dålig.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

MacGyver84 skrev:Konstigt att ingen nämnt kondensatorn för mopederna kan uppföra sig så som du beskrev om kondensatorn är dålig.
Det är på äldre mopeder det finns den sortens "kondensator"
På nyare tändsystem sitter det ej den sortens kondensator, och dom har inte heller sådana problem.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej då vet jag det men tändspolen kan kanske vara dålig? men då går den väl inte alls mopeden? har läst att om tändspolen är dålig kan man knacka in gnistgapet helt på tändstiftet går mopeden då, är tändspolen dålig. Men om tändspolen är dålig kanske den bara går orent mopeden.
Jawa-Gusten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 juli 2014, 07:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Jawa-Gusten »

Hej igen.
Uppdatering:
Har flyttat över förgasare, cylinder, topp, kolv och bytt thyristor med en annan Jawa 210 jag har.
Fortfarande samma problem.
Har beställt och fått ny Stator som ska monteras snart.
Även en ny förgasare av Dellorto-märke har jag som jag också ska testa.
Återkommer med status.
Skriv svar