Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet. Kanske är de så att du behöver tjockare packning mellan förgasare o cylinder, eller så ligger nåt å får onödigt mycket värme pga nåt annat?Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
jo men gör de så mycket att den "dör"? Märker på min cross att den inte är lika varvvillig nu när de är så jävla hett ute o börjar takta tidigt, men är ju inte så att den håller på å dö direkt, bara huvudmunstycket som är för litet...Rexxy skrev:Prova bestycka om förgasaren. Många ställer in motorn när den är kall, och när den sen blir varm funkar inte bestyckningen.
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.Axel skrev:När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
...
Bara en spekulation. Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
[/spoiler] Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag hahaG-son skrev:Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.Axel skrev:När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
...
Bara en spekulation. Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.
Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.
Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)
Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...
Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
Oj, stort tack för förklaringen och varningen/rekommendationen.G-son skrev: Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.
Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.
Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)
Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...
Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
Det är på äldre mopeder det finns den sortens "kondensator"MacGyver84 skrev:Konstigt att ingen nämnt kondensatorn för mopederna kan uppföra sig så som du beskrev om kondensatorn är dålig.