Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..emilnordman skrev:Jag skulle kört på vad som helst så länge det är luftkylt, alla jag känner som kört vattenkylt så åker topplockspackningen på så läcker kylarvätska in i cylindern o den dör, den pumpar för dåligt så skär den av värmen, för lite vätska så överhettas den, läcker vätska från vattenpumpen o slangarna osv..
Jag har en polare vars vattenkylda Aprilia igår skar, varför? Jo, den blev överhettad. Han hade en ny kolv, körd bara ca.150-200km, jag har i min luftkylda moppe varvat på som fan och lekt, min billiga kinakolv har hållit i över 530km nu
Sen är luftkylt lättare att mecka med, så kör på din F-act om du vill trimma eller bara annars kunna köra utan att tänka på kylarvätskenivån osv
Jag skall försöka hålla det fula språket borta, men jag har haft så mycket problem med kylare och vattenpumpar o sånt så jag nästan blivit ruinerad hahaTuta skrev:Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..
Aa, men sen borde jag ju berätta att alla dom här mopparna som kylningen krånglar på är trimmade, kör man originalt så funkar det mestaKladdkakaaN skrev:gör inget för långa inlägg! läste allt endå bra info , men fattar fortfarande inte vattenkylning på en moppe är för van vid vattenkylning på datorer men lär lära mig det efter ett tag [/spoiler]
men du.. som tuta skrev så är aerox en superb moped, likadant Rieju o Derbi (vattenkylda). Inte tänkt på att ni kommit över skit eller handhavande fel? Bilar borde ju va likadant isåfall, right?emilnordman skrev:Jag skall försöka hålla det fula språket borta, men jag har haft så mycket problem med kylare och vattenpumpar o sånt så jag nästan blivit ruinerad hahaTuta skrev:Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..
Min polare har en MBK X-limit,den skrotade han för han blev så förbannad på den eftersom den aldrig gick att fixa efter flera besök på verkstad och nya topplock+packningar, där höll inte packningen mer än nån dag så var det samma igen.
Han har också en splitterny Derbi Drd Xtreme eller vad dom heter , som han köpte för ca 2900€, och nu efter 2 000km har topplockspackningen åkt, och han har bytt topplock men den går inte rent mer heller, det läcker kylarvätska ur blocket + förgasaren från den där extra slangen. Nu kör han luftkyld Yamaha Neos , o har kört 22 000km på samma kolv utan problem
Min Yamaha DT har också det där problemet, har bytt packning och topplock, och pump o kylare o allt som har med det att göra,= ungefär 200€, men inte går den ändå...
Som du kan se på min profil har jag haft många fordon, Suzuki har jag haft flest av, för dom håller trim, varför? Jo , dom är luftkylda.
Varför är fiddy och alla kinacrossar, honda monkey-kopior etc luftkylda? Annars skulle dom inte hålla, för vattenkylning på moppar är ett skämt
Trust me , I know, bästa fordonet är en luftkyld moppe, inte undra på varför Suzuki PV är Finlands vanligaste fordon inom trimning= den e luftkyld
Samma med min Jonway, den har gått längre än min "kvalitetscross" (yamaha) med airsal 50, samma kolv än idag
Aa, sorry för långt inlägg, men jag tänkte bara berätta att vattenkylning är onödigt, bara extra tyngd på moppen som passar bra på en skrot i kina. Man kan trimma, stunta, göra vad som hellst med en luftkyld moppe lika bra som med en vattenkyld moppe.