Keeway f-act eller aerox

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
KladdkakaaN
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 juli 2014, 03:05
Ort: Linköping

Keeway f-act eller aerox

Inlägg av KladdkakaaN »

Hej ! Har tänkt mig köpa förstamoppen inom snart , så vad ska jag köpa? Har en keeway f-act i garaget , inte köpt än men kanske vet inte om jag ska behålla den eller köpa en aerox. Vad tycker ni? Har hört att aerox är den bästa och populäraste moppen men är keeway något o ha eller äre bra?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

aerox.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Jag skulle kört på vad som helst så länge det är luftkylt, alla jag känner som kört vattenkylt så åker topplockspackningen på så läcker kylarvätska in i cylindern o den dör, den pumpar för dåligt så skär den av värmen, för lite vätska så överhettas den, läcker vätska från vattenpumpen o slangarna osv..

Jag har en polare vars vattenkylda Aprilia igår skar, varför? Jo, den blev överhettad. Han hade en ny kolv, körd bara ca.150-200km, jag har i min luftkylda moppe varvat på som fan och lekt, min billiga kinakolv har hållit i över 530km nu :D

Sen är luftkylt lättare att mecka med, så kör på din F-act om du vill trimma eller bara annars kunna köra utan att tänka på kylarvätskenivån osv ;)
Användarens profilbild
KladdkakaaN
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 juli 2014, 03:05
Ort: Linköping

Inlägg av KladdkakaaN »

Bra tips , något jag ska tänka på nu och söka runt lite info
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Aerox helt klart, mycket snygg moped, lätt att få tag på begagnade delar osv :D

Förresten, såg din tråd på fb också :D Inte specielt bra forum för seriösa trådar hehehe :lol:
Användarens profilbild
KladdkakaaN
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 juli 2014, 03:05
Ort: Linköping

Inlägg av KladdkakaaN »

haha aa jag vet det är många som är oseriösa där , men bör jag köpa den i vinter ? är det prisskillnad fyller 15 i februari så..
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

KladdkakaaN skrev:haha aa jag vet det är många som är oseriösa där , men bör jag köpa den i vinter ? är det prisskillnad fyller 15 i februari så..
Ja! Helt klart :) Borde gå ganska lätt att få en billig, dock mycket större utbud runt våren...
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

emilnordman skrev:Jag skulle kört på vad som helst så länge det är luftkylt, alla jag känner som kört vattenkylt så åker topplockspackningen på så läcker kylarvätska in i cylindern o den dör, den pumpar för dåligt så skär den av värmen, för lite vätska så överhettas den, läcker vätska från vattenpumpen o slangarna osv..

Jag har en polare vars vattenkylda Aprilia igår skar, varför? Jo, den blev överhettad. Han hade en ny kolv, körd bara ca.150-200km, jag har i min luftkylda moppe varvat på som fan och lekt, min billiga kinakolv har hållit i över 530km nu :D

Sen är luftkylt lättare att mecka med, så kör på din F-act om du vill trimma eller bara annars kunna köra utan att tänka på kylarvätskenivån osv ;)
Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..


I övrigt så är aerox supersnygga och är underbara att köra. Superb kvalité och massor av delar och kunskap finns. Bästa moppen som gjorts typ, finns en anledning till att dom är så populära ;)

Köp köp köp :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Tuta skrev:Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..
Jag skall försöka hålla det fula språket borta, men jag har haft så mycket problem med kylare och vattenpumpar o sånt så jag nästan blivit ruinerad haha

Min polare har en MBK X-limit,den skrotade han för han blev så förbannad på den eftersom den aldrig gick att fixa efter flera besök på verkstad och nya topplock+packningar, där höll inte packningen mer än nån dag så var det samma igen.

Han har också en splitterny Derbi Drd Xtreme eller vad dom heter , som han köpte för ca 2900€, och nu efter 2 000km har topplockspackningen åkt, och han har bytt topplock men den går inte rent mer heller, det läcker kylarvätska ur blocket + förgasaren från den där extra slangen. Nu kör han luftkyld Yamaha Neos , o har kört 22 000km på samma kolv utan problem

Min Yamaha DT har också det där problemet, har bytt packning och topplock, och pump o kylare o allt som har med det att göra,= ungefär 200€, men inte går den ändå...

Som du kan se på min profil har jag haft många fordon, Suzuki har jag haft flest av, för dom håller trim, varför? Jo , dom är luftkylda.

Varför är fiddy och alla kinacrossar, honda monkey-kopior etc luftkylda? Annars skulle dom inte hålla, för vattenkylning på moppar är ett skämt


Trust me , I know, bästa fordonet är en luftkyld moppe, inte undra på varför Suzuki PV är Finlands vanligaste fordon inom trimning= den e luftkyld

Samma med min Jonway, den har gått längre än min "kvalitetscross" (yamaha) med airsal 50, samma kolv än idag


Aa, sorry för långt inlägg, men jag tänkte bara berätta att vattenkylning är onödigt, bara extra tyngd på moppen som passar bra på en skrot i kina. Man kan trimma, stunta, göra vad som hellst med en luftkyld moppe lika bra som med en vattenkyld moppe.
Användarens profilbild
KladdkakaaN
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 juli 2014, 03:05
Ort: Linköping

Inlägg av KladdkakaaN »

gör inget för långa inlägg! läste allt endå bra info , men fattar fortfarande inte vattenkylning på en moppe är för van vid vattenkylning på datorer men lär lära mig det efter ett tag :D[/spoiler]
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

KladdkakaaN skrev:gör inget för långa inlägg! läste allt endå bra info , men fattar fortfarande inte vattenkylning på en moppe är för van vid vattenkylning på datorer men lär lära mig det efter ett tag :D[/spoiler]
Aa, men sen borde jag ju berätta att alla dom här mopparna som kylningen krånglar på är trimmade, kör man originalt så funkar det mesta ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

emilnordman skrev:
Tuta skrev:Vattenkylning är INGA som helst problem. Att påstå att vattenkylning ofta kyler för lite är ju bara fel... Kyler mkt bättre än luftkylning. Som referens till din kinakolv som hållt 530km (typ ingenting) Så sålde jag min (vattenkylda såklart) aerox med 1400 mil på mätaren utan att kolven var bytt och utan att ens tända värmelampan någon gång, trots långturer på stekheta sommardagar osv..
Jag skall försöka hålla det fula språket borta, men jag har haft så mycket problem med kylare och vattenpumpar o sånt så jag nästan blivit ruinerad haha

Min polare har en MBK X-limit,den skrotade han för han blev så förbannad på den eftersom den aldrig gick att fixa efter flera besök på verkstad och nya topplock+packningar, där höll inte packningen mer än nån dag så var det samma igen.

Han har också en splitterny Derbi Drd Xtreme eller vad dom heter , som han köpte för ca 2900€, och nu efter 2 000km har topplockspackningen åkt, och han har bytt topplock men den går inte rent mer heller, det läcker kylarvätska ur blocket + förgasaren från den där extra slangen. Nu kör han luftkyld Yamaha Neos , o har kört 22 000km på samma kolv utan problem

Min Yamaha DT har också det där problemet, har bytt packning och topplock, och pump o kylare o allt som har med det att göra,= ungefär 200€, men inte går den ändå...

Som du kan se på min profil har jag haft många fordon, Suzuki har jag haft flest av, för dom håller trim, varför? Jo , dom är luftkylda.

Varför är fiddy och alla kinacrossar, honda monkey-kopior etc luftkylda? Annars skulle dom inte hålla, för vattenkylning på moppar är ett skämt


Trust me , I know, bästa fordonet är en luftkyld moppe, inte undra på varför Suzuki PV är Finlands vanligaste fordon inom trimning= den e luftkyld

Samma med min Jonway, den har gått längre än min "kvalitetscross" (yamaha) med airsal 50, samma kolv än idag


Aa, sorry för långt inlägg, men jag tänkte bara berätta att vattenkylning är onödigt, bara extra tyngd på moppen som passar bra på en skrot i kina. Man kan trimma, stunta, göra vad som hellst med en luftkyld moppe lika bra som med en vattenkyld moppe.
men du.. som tuta skrev så är aerox en superb moped, likadant Rieju o Derbi (vattenkylda). Inte tänkt på att ni kommit över skit eller handhavande fel? Bilar borde ju va likadant isåfall, right?
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar