Moppen vägrar fungera

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Oggestaden
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 juli 2014, 15:47

Moppen vägrar fungera

Inlägg av Oggestaden »

Tjena, jag har en benelli 49cc som har gått bra i två år men nu har den nästan tagit livet av sig.

Den går på tomgång men varvar upp och ner av sig själv. Ibland går den att köra i två minuter, max, sen dör den när man ger gas. Jag fattar inte vad det är för fel blir snart tokig. Vi har rengjort förgasaren grundligt, rensat ur luftburken, kollat gnistan, soppapumpen fungerar som den ska, insugsgummit är helt. Vad i själva fan kan det vara för nåt som gör att moppan går som den går??
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

känns som jag har ett liknande problem (Derbi xtreme sm 04) fast har bytt topplockspackningen o så nu.. fortfarande lika, ska rengöra förgasaren nu ikväll sen får jag väl se vad som händer.. :)
16rieju16
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 juni 2011, 18:48

Inlägg av 16rieju16 »

Allt tyder på att den tar tjuvluft någonstans. Kolla så att insugsgummi och luftburk är hela. Testa spruta startgas på alla tänkbara ställen där det kan vara en spricka, träffar du rätt med sprayen så ändras tomgången.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kan va packboxarna på veven, dvs tjuvluft därifrån, men du ser om det har läckt olja kring veven på variatorsidan
Skriv svar