Speedifight 3 funkar perfekt otrimmad men dåligt trimmad?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
schwebie
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 maj 2014, 21:11

Speedifight 3 funkar perfekt otrimmad men dåligt trimmad?

Inlägg av schwebie »

Så bestämde mig för att dra v-brickan på min speedight och allt gick precis som det brukar göra så jag var ute och körde med några polare.
Efter drygt 2 timmar så hackade den och började sakta dö av (tappa hastighet) från 68 till 0 och variatorn varvade fortfarande.
Så lät den stå en timma sedan funkade den perfekt så körde hem moppen och så har den stått där i en dryg vecka.
Bestämde mig nu att sätta tillbaks v-brickan för att se om det gjorde nån skillnad och så fort den var på igen så funkade den perfekt.
Vad kan problemet vara? Moppen hade dragen v-bricka när jag köpte den och föräldrarna skickade in den på service för att rengöra och trimma ner den. Kan dom som servade den satt in en ny strypning?

All hjälp uppskattas. Tack på förhand
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Det låter väldigt konstigt. När du fick tillbaka den från servicen. Vr v brickan på då? kolla vikterna så inte dem är alldeles för sletna!
Användarens profilbild
schwebie
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 maj 2014, 21:11

Inlägg av schwebie »

macke15 skrev:Det låter väldigt konstigt. När du fick tillbaka den från servicen. Vr v brickan på då? kolla vikterna så inte dem är alldeles för sletna!
v-brickan var på och vikterna var rätt slitna så ska fixa nya snart men känns som det beror på det?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Är den luftkyld eller vattenkyld? Tänkte bara om det har med överhettning o göra, för på luftkylda moppar e de skitsamma, du kan trimma hur du vill, dom kyler ändå, men vattenkylda moppar förlitar sig på vattenpumpen, stannar den överhettas motorn o kolven värmenyper , och man får vänta o sen åka igen

Om du har i v-ringen kommer den inte upp i lika höga varv och därmed inte blir överhettad om det har med kylningen att göra
Användarens profilbild
schwebie
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 maj 2014, 21:11

Inlägg av schwebie »

emilnordman skrev:Är den luftkyld eller vattenkyld? Tänkte bara om det har med överhettning o göra, för på luftkylda moppar e de skitsamma, du kan trimma hur du vill, dom kyler ändå, men vattenkylda moppar förlitar sig på vattenpumpen, stannar den överhettas motorn o kolven värmenyper , och man får vänta o sen åka igen

Om du har i v-ringen kommer den inte upp i lika höga varv och därmed inte blir överhettad om det har med kylningen att göra
Moppen är luftkyld så känns konstigt
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kan det vara någon CDI-strypning eller liknande? För jag har haft liknande fenomen på min scooter, så när jag accelererar och kommer upp i höga varv så slutar den gnista och börjar gå igen först vid 10-20 kmh, och det tror jag är tändspolen men jag har inte brytt mig i att byta för den går bra på fullgas om man inte varvar fullt direkt
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Speedfight 3 har cdi strypning ja, Men om du har orginalvikter så skall det inte spela någon roll. Den stryper vid 8000rpm och om man tar bort v brickan varvar den circa 7000rpm. Jag har effektrör och grejer på min speedfight 3 och det funkar utan problem.
Användarens profilbild
schwebie
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 maj 2014, 21:11

Inlägg av schwebie »

Bump
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Det bästa är väl att du tittar igenom moppen. Titta variatorn om vikterna eller remmen är sleten kanske. Titta röret om de har satt i en plugg där eller något. Prova rensa förgasaren med!
Skriv svar