Derbi bara dör... :(

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Derbi bara dör... :(

Inlägg av spokiii »

(Derbi Senda xtreme sm 04)

ja som sagt var ute o åkte idag en hel del idag, säkert 5-6 mil och plötsligt slutade gasen att funka, den svarade liksom inte när jag gasade, så de slutade med att jag stod på vägkanten men en död moppe.

Först trodde jag självklart de var vanlig soppatorsk, men öppnade o kollade, hade väldigt mycket kvar, kollade oljan också, samma där, mycket kvar. testade o kicka igång den igen och den hoppade igång efter 1:a kicken men dog efter ca 2 sek, fast lät den stå ett tag (låste den o köpte en cola)

sen när jag kom tillbaka så kickade jag igång den, den hoppade igång o svarade när jag gasade så jag la i 1:an fast kom inte 2m innan den la av, så jag fick putta hem moppen(ca 1mil också....)
sen jag kom hem har den stått o svalnat, fast försökte komma iväg alldeles nyss, men den dog.. så testa chocken men samma där den dog..

bytte också kopplingskåpa packningen igår pga de läckte växelolja, men läcker inget nu.. bytte självklart kylarvätskan till en ny och växelolja, men de känns som moppen äter kylarvätska, fyllde på till max igår o körde lite o fyllde på mer (som man ska göra) fast just nu är de under minimum märkningen på tanken..?

va kan ha hänt min kära moped? :(
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Böade den och dog lite långsamt?
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

Hampu skrev:Böade den och dog lite långsamt?
jo de gjorde den, var också som motorn bromsade också, kändes t.ex som man höll inne frambromsen fast ändå motorn.. den ryker också som bara den när man startar den första gången för dagen(eller om den stått ett bra tag)
joelbck
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 september 2013, 21:03

Inlägg av joelbck »

kan det inte då vara att du måste byta cyilnderfotspackning? då det kanske läcker kylarvätska om den slukar det, ivlket kan göra att det ryker som fan också
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

spokiii skrev:
Hampu skrev:Böade den och dog lite långsamt?
jo de gjorde den, var också som motorn bromsade också, kändes t.ex som man höll inne frambromsen fast ändå motorn.. den ryker också som bara den när man startar den första gången för dagen(eller om den stått ett bra tag)
Röken vet jag inget om, förutom att ifall det ryker vitt så brukar det vara topplockspackningen som är väck. Eftersom att det bara är i början så skulle jag kunna gissa på choke? :S

Fungerar den på tomgången men dör ifall du gasar? -Skit i förgasaren!
''den svarade liksom inte när jag gasade''
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

Hampu skrev:
spokiii skrev:
Hampu skrev:Böade den och dog lite långsamt?
jo de gjorde den, var också som motorn bromsade också, kändes t.ex som man höll inne frambromsen fast ändå motorn.. den ryker också som bara den när man startar den första gången för dagen(eller om den stått ett bra tag)
Röken vet jag inget om, förutom att ifall det ryker vitt så brukar det vara topplockspackningen som är väck. Eftersom att det bara är i början så skulle jag kunna gissa på choke? :S

Fungerar den på tomgången men dör ifall du gasar? -Skit i förgasaren!
''den svarade liksom inte när jag gasade''
på tomgång svarar den fast dör när man gasar på.. exakt som bensinen tar slut, de ryker vit som satan också...
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

spokiii skrev:
Hampu skrev:
spokiii skrev: jo de gjorde den, var också som motorn bromsade också, kändes t.ex som man höll inne frambromsen fast ändå motorn.. den ryker också som bara den när man startar den första gången för dagen(eller om den stått ett bra tag)
Röken vet jag inget om, förutom att ifall det ryker vitt så brukar det vara topplockspackningen som är väck. Eftersom att det bara är i början så skulle jag kunna gissa på choke? :S

Fungerar den på tomgången men dör ifall du gasar? -Skit i förgasaren!
''den svarade liksom inte när jag gasade''
på tomgång svarar den fast dör när man gasar på.. exakt som bensinen tar slut, de ryker vit som satan också...
Lär vara smuts i förgasaren då men vita röken är den hela tiden eller bara i början? Låt den stå och bli varm på tomgången 10 minuter vetja.
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Inlägg av spokiii »

Hampu skrev:
spokiii skrev:
Hampu skrev:Röken vet jag inget om, förutom att ifall det ryker vitt så brukar det vara topplockspackningen som är väck. Eftersom att det bara är i början så skulle jag kunna gissa på choke? :S

Fungerar den på tomgången men dör ifall du gasar? -Skit i förgasaren!
''den svarade liksom inte när jag gasade''
på tomgång svarar den fast dör när man gasar på.. exakt som bensinen tar slut, de ryker vit som satan också...
Lär vara smuts i förgasaren då men vita röken är den hela tiden eller bara i början? Låt den stå och bli varm på tomgången 10 minuter vetja.


om den nu kunde stå på tomgång i 10 minuter.. har ändå en topplockspackning liggandes. så du tycker jag ska rengöra den? :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

spokiii skrev:
Hampu skrev:
spokiii skrev: på tomgång svarar den fast dör när man gasar på.. exakt som bensinen tar slut, de ryker vit som satan också...
Lär vara smuts i förgasaren då men vita röken är den hela tiden eller bara i början? Låt den stå och bli varm på tomgången 10 minuter vetja.


om den nu kunde stå på tomgång i 10 minuter.. har ändå en topplockspackning liggandes. så du tycker jag ska rengöra den? :)
Skulle ju inte skada att byta den iallafall!
Skriv svar