Tjäna pengar med 50k?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
AddeTuning
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 15 december 2013, 12:05

Tjäna pengar med 50k?

Inlägg av AddeTuning »

Tjo är en kille på 16 år å vill tjäna lite pengar, har ca 50000 å leka med, tänkt lite på aktier å sånt men är inte så jättekunnig inom det området. Kom gärna med tips om vettiga saker :)
Instagram: Sexy2Strokes
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

fortsätta råna bank? :wink:

en kompis köpte bilar och sen sålde vidare dyrare, det är ett alternativ
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Förr i tiden kunde man tjäna en bra hacka på aktier, som här i trakterna på 80/90-talet då Nokia började tillverka mobiltelefoner och blev världsledande inom det området, då fanns det en kille här som köpte några aktier för några mark (valutan vi hade före Euro), och några år senare när han dog skänkte han det till ett pensionärshem, aktierna hade stigit till 15 000 000€ , dvs ungefär 1 300 000 000kr , det var en vinst på ca tio miljoner procent :D


Nuförtiden stiger inga företag så mycket i aktier , men köp aktier till Fortum och andra elproducenter, dom aktierna stiger riktigt bra vintertid när folk börjar använda mer el.

Dock är det riskabelt, köp istället fonder, där har jag gjort en vinst på 600%, köpte fonder för 160€ och nu har jag runt 750€, det tar länge, men om du har tid att vänta några år får du en bra vinst :)

Annars kan du köpa saker från Kina (Led-slingor, klisterbilder, moppedelar med mera) och sälja dom för mycket högre pris här, jag köper bara delar från Tyskland och Kina och säljer dom sen, kvaliteten är samma som det man får på Twostroke men billigare

Och sen finns ju barnbidrag, 150€ i månaden får jag, räcker bra till en Airsal-cylinder, munstyckesserie, variatorvikter, drev, klisterbilder, dvs ett helt lass med delar till din moppe, och du behöver inte lyfta ett finger för att få de pengarna 8)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:Förr i tiden kunde man tjäna en bra hacka på aktier, som här i trakterna på 80/90-talet då Nokia började tillverka mobiltelefoner och blev världsledande inom det området, då fanns det en kille här som köpte några aktier för några mark (valutan vi hade före Euro), och några år senare när han dog skänkte han det till ett pensionärshem, aktierna hade stigit till 15 000 000€ , dvs ungefär 1 300 000 000kr , det var en vinst på ca tio miljoner procent :D


Nuförtiden stiger inga företag så mycket i aktier , men köp aktier till Fortum och andra elproducenter, dom aktierna stiger riktigt bra vintertid när folk börjar använda mer el.

Dock är det riskabelt, köp istället fonder, där har jag gjort en vinst på 600%, köpte fonder för 160€ och nu har jag runt 750€, det tar länge, men om du har tid att vänta några år får du en bra vinst :)

Annars kan du köpa saker från Kina (Led-slingor, klisterbilder, moppedelar med mera) och sälja dom för mycket högre pris här, jag köper bara delar från Tyskland och Kina och säljer dom sen, kvaliteten är samma som det man får på Twostroke men billigare

Och sen finns ju barnbidrag, 150€ i månaden får jag, räcker bra till en Airsal-cylinder, munstyckesserie, variatorvikter, drev, klisterbilder, dvs ett helt lass med delar till din moppe, och du behöver inte lyfta ett finger för att få de pengarna 8)
Måste man inte vara myndig för fonder och aktier? :roll:
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:Måste man inte vara myndig för fonder och aktier? :roll:
Inte i Finland :o Tror inte man behöver vara 18 i Sverige heller, jag har hållit på med aktier och fonder sen min pappa lärde mig när jag var 13 och jag gör det via min banks hemsida, dvs internetbanken där jag ser pengarna på mitt konto osv

Aktier kanske är 18+ i Sverige men inte fonder, det är bombsäkert att ha fonder så :)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Hampu skrev:
emilnordman skrev:Förr i tiden kunde man tjäna en bra hacka på aktier, som här i trakterna på 80/90-talet då Nokia började tillverka mobiltelefoner och blev världsledande inom det området, då fanns det en kille här som köpte några aktier för några mark (valutan vi hade före Euro), och några år senare när han dog skänkte han det till ett pensionärshem, aktierna hade stigit till 15 000 000€ , dvs ungefär 1 300 000 000kr , det var en vinst på ca tio miljoner procent :D


Nuförtiden stiger inga företag så mycket i aktier , men köp aktier till Fortum och andra elproducenter, dom aktierna stiger riktigt bra vintertid när folk börjar använda mer el.

Dock är det riskabelt, köp istället fonder, där har jag gjort en vinst på 600%, köpte fonder för 160€ och nu har jag runt 750€, det tar länge, men om du har tid att vänta några år får du en bra vinst :)

Annars kan du köpa saker från Kina (Led-slingor, klisterbilder, moppedelar med mera) och sälja dom för mycket högre pris här, jag köper bara delar från Tyskland och Kina och säljer dom sen, kvaliteten är samma som det man får på Twostroke men billigare

Och sen finns ju barnbidrag, 150€ i månaden får jag, räcker bra till en Airsal-cylinder, munstyckesserie, variatorvikter, drev, klisterbilder, dvs ett helt lass med delar till din moppe, och du behöver inte lyfta ett finger för att få de pengarna 8)
Måste man inte vara myndig för fonder och aktier? :roll:
Nej. Dock måste du ha tillåtande av pårona att få handla. Men gå en kurs om aktier innan du börjar med det för de e ju rätt risky
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

ge mig så fixar jag så du har 75 om en månad :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Lånar tråden lite, hur många år tar det innan man börjar känna på fonder? Tänkte om man börjar köpa lite nu så man har lite extra cash till bil när man blir 18 är 14 atm, hur mycket måste jag köpa för att få ihop 15k? Hur mycket måste jag satsa i början för att sedan tjäna tbx?
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Nojjan skrev:Lånar tråden lite, hur många år tar det innan man börjar känna på fonder? Tänkte om man börjar köpa lite nu så man har lite extra cash till bil när man blir 18 är 14 atm, hur mycket måste jag köpa för att få ihop 15k? Hur mycket måste jag satsa i början för att sedan tjäna tbx?
Finns inget konkret svar på det. Allt beror på kursen. Det är inte ens säkert att du går plus...
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

LinkanTuning skrev:
Nojjan skrev:Lånar tråden lite, hur många år tar det innan man börjar känna på fonder? Tänkte om man börjar köpa lite nu så man har lite extra cash till bil när man blir 18 är 14 atm, hur mycket måste jag köpa för att få ihop 15k? Hur mycket måste jag satsa i början för att sedan tjäna tbx?
Finns inget konkret svar på det. Allt beror på kursen. Det är inte ens säkert att du går plus...
Fast man köper ju lite på många och det är fler % som går plus än som går - vilket gör att man med vääääldigt stor säkerhet går + (om jag nu förstått det rätt efter lite googlande)
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Hampu skrev:
LinkanTuning skrev:
Nojjan skrev:Lånar tråden lite, hur många år tar det innan man börjar känna på fonder? Tänkte om man börjar köpa lite nu så man har lite extra cash till bil när man blir 18 är 14 atm, hur mycket måste jag köpa för att få ihop 15k? Hur mycket måste jag satsa i början för att sedan tjäna tbx?
Finns inget konkret svar på det. Allt beror på kursen. Det är inte ens säkert att du går plus...
Fast man köper ju lite på många och det är fler % som går plus än som går - vilket gör att man med vääääldigt stor säkerhet går + (om jag nu förstått det rätt efter lite googlande)
Om man köper olika fonder så måste ju man gå plus det mäste ju inte vara mycket men bara man inte går bak, får googla runt lite och se hur dom brukar göra eller höra med bank :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Hampu skrev:
LinkanTuning skrev:
Nojjan skrev:Lånar tråden lite, hur många år tar det innan man börjar känna på fonder? Tänkte om man börjar köpa lite nu så man har lite extra cash till bil när man blir 18 är 14 atm, hur mycket måste jag köpa för att få ihop 15k? Hur mycket måste jag satsa i början för att sedan tjäna tbx?
Finns inget konkret svar på det. Allt beror på kursen. Det är inte ens säkert att du går plus...
Fast man köper ju lite på många och det är fler % som går plus än som går - vilket gör att man med vääääldigt stor säkerhet går + (om jag nu förstått det rätt efter lite googlande)
Då hade det varit busenkelt att bli milijonär, eller hur? Och nej det är ett spel, ibland vinner man och ibland förlorar man och ibland tar man hem jackpoten.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Nojjan skrev:
Hampu skrev:
LinkanTuning skrev: Finns inget konkret svar på det. Allt beror på kursen. Det är inte ens säkert att du går plus...
Fast man köper ju lite på många och det är fler % som går plus än som går - vilket gör att man med vääääldigt stor säkerhet går + (om jag nu förstått det rätt efter lite googlande)
Om man köper olika fonder så måste ju man gå plus det mäste ju inte vara mycket men bara man inte går bak, får googla runt lite och se hur dom brukar göra eller höra med bank :)
ska ni tjäna något så måste ni kunna och ta risker, bara risk fonder ger bra avbetalning. seb går bra just nu 125% +
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar