Hopplös Yamaha DT50mx -92

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Hopplös Yamaha DT50mx -92

Inlägg av morrwald »

Jag har en gammal dt som inte startar, och den har heller inte gjort det på sisådär 2 år. Det började med att den långsamt blev slöare, och tillslut så startade den inte alls. Den slutade tända, och efter att jag har testat tre förgasare, två motorblock, två cylindrar, kolvar och topplock, tre CDI-boxar och tändspolar, två tändplattor och svänghjul och 3 tändstift så tänder den iallafall nu, men den startar fortfarande inte. Gjorde nyss rent alla förgasare men det gjorde ingen skillnad. När jag kickar så tänder den till litegrann men den startar inte alls. När jag rullar igång den så tänder den, men den har nästan ingen egen kraft och när jag trycker in kopplingen så dör den efter fyra sekunder.

Var kan felet tänkas sitta? Jag tror nog jag har testat i princip allt på denna skitmoppe... :(
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Lägg på den minsta förgasaren du har så den inte blir dränkt, och så ställer du upp tomgången ganska mycket, och så knuffar du igång den, har du provat det?
morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av morrwald »

Alla tre förgasare är 12mm med 80 munstycke, testade dock att sänka trottelnålen vilket gjorde att den knappt tände alls. Känns ju konstigt om man ska behöva ändra förgasarinställningar när cylindern, avgassystemet och luftfiltret är original. Tändstiftet är dock rätt mörkt efter att jag har kickat en stund, men ser fortfarande torrt ut.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Blåste du ur alla munstycken och bränslekanaler i förgasaren också? Utifall att något stoppar bränsletillförseln där

+ håll full gas och spraya in startspray eller annan lättantändlig vätska genom förgasaren, släpp sedan gasen och försök kicka igång, om den startar då så betyder det att felet ligger i bränslesystemet. Blås ur alla munstycken, kolla så att bränsleslangen inte är täppt, och om du har ett filter i tanken, kolla så att det inte är igentäppt
morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av morrwald »

emilnordman skrev:Blåste du ur alla munstycken och bränslekanaler i förgasaren också? Utifall att något stoppar bränsletillförseln där

+ håll full gas och spraya in startspray eller annan lättantändlig vätska genom förgasaren, släpp sedan gasen och försök kicka igång, om den startar då så betyder det att felet ligger i bränslesystemet. Blås ur alla munstycken, kolla så att bränsleslangen inte är täppt, och om du har ett filter i tanken, kolla så att det inte är igentäppt
Har försökt med startgas, den tänder bara till lite så jag antar att det inte är bränsletillförseln. Känns ju samtidigt konstigt att det skulle vara tändningen eller kompressionen. Det är bra motstånd i kicken och tändningen har jag pulat med alldeles för mycket.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

är krysskilen på veven hel?
morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av morrwald »

emilnordman skrev:är krysskilen på veven hel?
Bytte den då den förra var avbruten, tror den borde vara hel får kolla det imorgon.
morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av morrwald »

emilnordman skrev:är krysskilen på veven hel?
Japp, den är hel
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Det var som fan , allt verkar ju va som det ska va, har du kopplat alla kablar rätt? Ingen glappande jordkontakt eller liknande? (till tändspolen alltså)
Skriv svar