vad för cdi ?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

vad för cdi ?

Inlägg av noaheng »

Tjena är det någon som vet vilket märke/modell min yamaha xt har för cdi box? då den är strypt vid 10 tusen varv.

ps: Eller vet någon hur man stryper av orginal cdi:n
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Till att börja med skadar det inte att vara en aning mer specifik. XT finns i femtioelva olika utföranden från 125cc och uppåt, de tidigaste från 70-talet...

Sedan kan det vara lämpligt att ta en funderare om du verkligen vill varva mer. Fyrtaktare brukar ha övervarvningsskydd av mycket goda skäl, och normalt sett finns det ändå ingen effekt på högre varvtal så nyttan med att varva mer är ganska begränsad.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Menar du Yamaha DT?

Isåfall finns bra CDI-boxar från Naraku, Motoforce, Stage6, Malossi med mera, bara att kolla på Twostroke.se

Om du ska strypa av din originala CDI-box ska du borra i O:et, i texten MORIC, och du ska borra med 5mm borr

Om du menar Yamaha XT så finns på vissa nyare 600cc en strypning i förgasaren

Finns en bricka i insuget också, om den är strypt original är det svårare att få bort den och är då lättast att byta till ostrypt insug, dom som är efterstrypta brukar bara ha en gummi bricka som är lätt att ta bort. Finns en skruv som förhindrar att man kan gasa fullt också, syns tydligt på vänster sida av förgasaren
noaheng
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mars 2014, 15:53
Ort: lidingö

Inlägg av noaheng »

Jag ursäktar. Iaf den modell jag menade är en yamaha xt 125 x 08 4 takt
Skriv svar