Rieju mrx bara dog

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jmmi69
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 april 2014, 15:48

Rieju mrx bara dog

Inlägg av jmmi69 »

jag tänkte åka och simma en dag så ja hoppa på moppen men då märkte jag att den inte fick upp nå varv vilket ja tyckte va konstigt för den gick som den skulle dagen innan. nåväl så ja fortsatte köra lite till och då plötsligt börja den varva som den ska men.... jag drog på gasen och den varvade helt normalt men den typ åkte ingenstans bara lite framåt en stund tills den dog. och den tvärstannade heller inte utan lätt som soppatorsk så ja tittade i tanken men där var gott om bensin så ja testa kicka igåg den men då märkte jag att det var ingen kompression alls.... :cry:
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Re: Rieju mrx bara dog

Inlägg av TheAndersson »

jmmi69 skrev:jag tänkte åka och simma en dag så ja hoppa på moppen men då märkte jag att den inte fick upp nå varv vilket ja tyckte va konstigt för den gick som den skulle dagen innan. nåväl så ja fortsatte köra lite till och då plötsligt börja den varva som den ska men.... jag drog på gasen och den varvade helt normalt men den typ åkte ingenstans bara lite framåt en stund tills den dog. och den tvärstannade heller inte utan lätt som soppatorsk så ja tittade i tanken men där var gott om bensin så ja testa kicka igåg den men då märkte jag att det var ingen kompression alls.... :cry:
Topplockspackningen? (gissning)
Du har inte glömt soppakranen då? ;)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Eftersom din moppe är vattenkyld så läcker det in kylarvätska i cylindern om packningen är slut, och då kan den starta och gå, men ju mer du varvar desto mer vatten pumpas genom systemet och då dör den.

Lättast att kolla är om det kommer väldigt mycket vit rök ur avgasröret och det rinner kylarvätska ur cylindern vid avgasröret och vid topplocket
jmmi69
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 april 2014, 15:48

Inlägg av jmmi69 »

ah tog upp cylindern ida och det var fullt me kylarvätska inne i cylindern :? så topplocks packningen måste bytas? eller är det mera som måste göras?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

jmmi69 skrev:ah tog upp cylindern ida och det var fullt me kylarvätska inne i cylindern :? så topplocks packningen måste bytas? eller är det mera som måste göras?
Byt topplockspackning och kylarvätska, det räcker :)
Skriv svar