Glapp ramlager?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Glapp ramlager?

Inlägg av Kawazu »

Tagit av variator för att förbereda för den nya som är påväg.
Kände då på axeln och jag känner och hör ett pyttelitet glapp i höjd och sidled, vet inte om jag ser det eller om jag inbillar mig just pga att känner att det rör sig men hur mycket spel ska det vara?

C3 = 13-28 μm

Är ju spelet på lagren men jag vet ju inte alls hur det ska kännas, jag har ju svårt att tänka mig att jag kan läsa av detta glapp med klocka.

Vad tror ni?
Tycker det är tidigt att byta ramlager på en Yamaha som rullat 1000mil med 50cc.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

På C3 lager ska du inte känna någon glapp alls. Så känner du glapp är det nog dags att byta.
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Usch, var just det jag inte ville höra.
Har aldrig gjort något sådant förut och det ser ut att vara en jävla massa skrivande för att byta små fjuttiga lager :(
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är trots allt inte hela världen om man har ett litet glapp i ramlagren på en motor med måttlig effekt, typ ostrypt original. Många gånger går det fint att köra ända tills packboxarna börjar läcka för att veven rör sig för mycket, och då är det inte fråga om några små glapp! ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

G-son skrev:Det är trots allt inte hela världen om man har ett litet glapp i ramlagren på en motor med måttlig effekt, typ ostrypt original. Många gånger går det fint att köra ända tills packboxarna börjar läcka för att veven rör sig för mycket, och då är det inte fråga om några små glapp! ;)
Då kör jag sommaren ut som det är nu.
När vintern börjar nalkas så får jag ta mig ännu en titt på eländet och se om det blivit värre, om så vore fallet får man väl släpa fram slägga och vinkelslip för att göra ett mindre ingrepp på spektaklet.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Kan tillägga att jag just fått ett extremt glapp i ramlagren i min Kawasaki KMX 125a. Har haft personer som är väldigt motorerfarna som aldrig sätt ett liknande glapp, värst av allt var att den gick köra - och den gick hyfsat, hade tomgång och allt. Däremot så vibrerade den ganska rejält...

Den har precis passerat 1000mil-sträcket och jag tvivlar på att ramlagren är bytt tidigare.

Om jag vore du så skulle jag ha bytt lagren om jag känt ett glapp, lagren blir ju inte bättre med tiden precis och helt plötsligt så har du ett värre problem som snabbt kan bli mycket kostsamt.

- Men det är vad jag hade gjort, i ditt fall så bör det nog gå att köra ett tag till.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

På senare år har det, sannolikt på grund av internet, blivit något slags renoveringshysteri när det gäller mopeder. Så fort folk känner minsta antydan till glapp ska motorn isär och nya lager monteras, gärna C4-klassade eller nått annat som inte alls hör hemma i en standardartad motor.
I kombination med att jobbet ofta görs av grabbar med måttlig mek-erfarenhet och inte helt rätt verktyg för jobbet slutar det ofta med att motorn är i sämre skick efter "renoveringen" än före den. :?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kawazu skrev:Usch, var just det jag inte ville höra.
Har aldrig gjort något sådant förut och det ser ut att vara en jävla massa skrivande för att byta små fjuttiga lager :(
Har du en luftkyld scooter tar det ca 20-30minuter att klyva och lägga ihop tillbaka, 15minuter om du ska byta veven (då kan du knacka ut den istället för att pressa ut med avdragare)

Ingen stor sak om du har värmeblåsare o kylsprej hemma ;)
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

G-son skrev:På senare år har det, sannolikt på grund av internet, blivit något slags renoveringshysteri när det gäller mopeder. Så fort folk känner minsta antydan till glapp ska motorn isär och nya lager monteras, gärna C4-klassade eller nått annat som inte alls hör hemma i en standardartad motor.
I kombination med att jobbet ofta görs av grabbar med måttlig mek-erfarenhet och inte helt rätt verktyg för jobbet slutar det ofta med att motorn är i sämre skick efter "renoveringen" än före den. :?
Håller med dig där faktiskt. Ett perfekt exempel är nu min Kawasaki 125:a, har nu tagit isär motorn efter en hel del slitande (nån jävel gillade att limma fast svänghjulet och några drev med Loctite) Det jag trodde var ett glappt ramlager visade sig vara lagerpassningen i blocket som var glappt... Hur som helst så lät lagret illa och ett nytt har inhandlats. I en moped så kan det ju glappa nästan hur mycket som helst innan det börjar spela någon roll, har en gammal DT50MX med ett ohyggligt glapp i veven men endå så varvar helt utan problem som om den var ny :)
Skriv svar