Ändring på 30/klass2 moped

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Ändring på 30/klass2 moped

Inlägg av obeee »

Har kollat genom olika trådar men kände inte att ja fick ettt tydligt svar.
Jag hade tänkt att köpa en klass 2 moped. Problemet är att den varken har blinkers eller framlykta, antagligen ingen baklykta heller. Jag vet att man inte får ändra något på klass 1 mopeder. Min fråga är, får jag köpa blinkers och fram/baklyktor och använda det lagligt?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

För det första så är 30 moppar och klass 2 inte samma sak.
Men jag kan säga att så länge du har alla lampor så kommer ingen polis att bry sig, egentligen ska det vara CE märkta också.

Edit; var tydligen E och inte CE :S
Senast redigerad av Hampu den 18 juli 2014, 02:25, redigerad totalt 1 gånger.
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Hampu skrev:För det första så är 30 moppar och klass 2 inte samma sak.
Men jag kan säga att så länge du har alla lampor så kommer ingen polis att bry sig, egentligen ska det vara CE märkta också.
Så jag kan köpa passande lyktor och blinkers som är CE utan att åka på böter för att ha ändrat på moppe?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

obeee skrev:
Hampu skrev:För det första så är 30 moppar och klass 2 inte samma sak.
Men jag kan säga att så länge du har alla lampor så kommer ingen polis att bry sig, egentligen ska det vara CE märkta också.
Så jag kan köpa passande lyktor och blinkers som är CE utan att åka på böter för att ha ändrat på moppe?
Om det är en 30 moppe så kan du inte åka böter men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt och då vette fan :roll:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

90% säker på att blinkers inte är ett krav på 30-moppar. Däremot lyse och bak/bromsljus skall finnas..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Persson97 skrev:90% säker på att blinkers inte är ett krav på 30-moppar. Däremot lyse och bak/bromsljus skall finnas..
Läste någonstans att det är ett krav ifall det var det original :S
Jävligt oklart med mycket mopperegler :lol:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Hampu skrev:
Persson97 skrev:90% säker på att blinkers inte är ett krav på 30-moppar. Däremot lyse och bak/bromsljus skall finnas..
Läste någonstans att det är ett krav ifall det var det original :S
Jävligt oklart med mycket mopperegler :lol:
Låter helskumt.. Med andra ord så om jag trimmar moppen så är det lagligt? ;)

Men för att omformulera lite så kan det stämma.. Om det har suttit blinkers på moppen från början så kan det vara så att du inte får ta bort dom.. Osäker inom detta området. ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Korrekt. Typades den in med blinkers från början ska det finnas blinkers på den. E-märkta grejer för all belysning, om det inte är nått gammalt as från före E-märkningens intåg (60-talet?).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Hampu skrev:
obeee skrev:
Hampu skrev:För det första så är 30 moppar och klass 2 inte samma sak.
Men jag kan säga att så länge du har alla lampor så kommer ingen polis att bry sig, egentligen ska det vara CE märkta också.
Så jag kan köpa passande lyktor och blinkers som är CE utan att åka på böter för att ha ändrat på moppe?
Om det är en 30 moppe så kan du inte åka böter men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt och då vette fan :roll:
Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

rärox skrev:
Hampu skrev:
obeee skrev: Så jag kan köpa passande lyktor och blinkers som är CE utan att åka på böter för att ha ändrat på moppe?
Om det är en 30 moppe så kan du inte åka böter men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt och då vette fan :roll:
Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Inte, samma... 30-moppe är de gamla svensk-intygade medan klass 2 är en "eu-moppe" som bara får gå i 25
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

rärox skrev:
Hampu skrev:
obeee skrev: Så jag kan köpa passande lyktor och blinkers som är CE utan att åka på böter för att ha ändrat på moppe?
Om det är en 30 moppe så kan du inte åka böter men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt och då vette fan :roll:
Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Efter 2003 slutade 30 mopeder att tillverkas men EU klass 2 finns fortfarande (får gå i 25) och sen finns det EU klass 1 som då är känt som EU moped.

Känns ju väldigt otrevligt att du kommer och skriver ''Vad fan pladdrar du om? '' och ''Sluta snacka skit.'' när det verkar vara du som inte vet vad du snackar om.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Hampu skrev:
rärox skrev:
Hampu skrev:Om det är en 30 moppe så kan du inte åka böter men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt och då vette fan :roll:
Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Efter 2003 slutade 30 mopeder att tillverkas men EU klass 2 finns fortfarande (får gå i 25) och sen finns det EU klass 1 som då är känt som EU moped.

Känns ju väldigt otrevligt att du kommer och skriver ''Vad fan pladdrar du om? '' och ''Sluta snacka skit.'' när det verkar vara du som inte vet vad du snackar om.
Fast nu är det ju så att en 30 moppe och klass 2 är under samma kategori, dessutom så motbevisade du ju inte alls mig där, grejen var att klass 2 mopeder inte är helfordonsgodkända.
Användarens profilbild
VictoRS
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 juni 2012, 01:21
Ort: Norrköping

Inlägg av VictoRS »

rärox skrev:
Hampu skrev:
rärox skrev: Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Efter 2003 slutade 30 mopeder att tillverkas men EU klass 2 finns fortfarande (får gå i 25) och sen finns det EU klass 1 som då är känt som EU moped.

Känns ju väldigt otrevligt att du kommer och skriver ''Vad fan pladdrar du om? '' och ''Sluta snacka skit.'' när det verkar vara du som inte vet vad du snackar om.
Fast nu är det ju så att en 30 moppe och klass 2 är under samma kategori, dessutom så motbevisade du ju inte alls mig där, grejen var att klass 2 mopeder inte är helfordonsgodkända.
Edit: Lägg av nu o tjafsa, ta reda på vad skillnaden är innan ni gnäller på varandra, klass 2 mopeder idag får endast gå i 25 km/h och 30 mopederna får gå i 30 km/h, de är inte samma sak överhuvudtaget, dock får båda köras med samma körkort.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -klass-II/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... r-klass-I/
FreZz skrev:det som finns närmast
Loka, Cola, vanligt vatten, 2 takts olja, fanta och sprite :P
och det som äts är väll
Pizza, små godis och lite sånt typ :P
Här på TSR äter vi vad som helst :D

Bild
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

rärox skrev:
Hampu skrev:
rärox skrev: Vad fan pladdrar du om?
30 mopeder är en klass 2 moped.
Klass 2 mopeder/30 mopeder är inte helfordonsgodkända och räknas som en cykel därför behöver du inte ha blinkers om den inte är typad med det, du får köra på cykelvägar, utan plåt osv.
Sluta snacka skit.
Efter 2003 slutade 30 mopeder att tillverkas men EU klass 2 finns fortfarande (får gå i 25) och sen finns det EU klass 1 som då är känt som EU moped.

Känns ju väldigt otrevligt att du kommer och skriver ''Vad fan pladdrar du om? '' och ''Sluta snacka skit.'' när det verkar vara du som inte vet vad du snackar om.
Fast nu är det ju så att en 30 moppe och klass 2 är under samma kategori, dessutom så motbevisade du ju inte alls mig där, grejen var att klass 2 mopeder inte är helfordonsgodkända.
Dock så skrev jag att jag TRODDE dom var helfordonsgodkända.
''men klass 2 tror jag är helfordonsgodkänt ''
Skriv svar