Vilken crossmoppe/sm är bäst?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Vilken crossmoppe/sm är bäst?

Inlägg av pizza-bagarn »

Som rubriken lyder!

vilken går bäst orginal?
vilken har bäst kvalité?
Vilken crossmoppe är bäst för stan och skog?
Säg absolut allt negativt och positivt om ni orkar.

Enkelt sagt: vilken crossmoppe bör man välja om man åker i stan och IBLAND i skog men mest på skoj? :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Vilken crossmoppe/sm är bäst?

Inlägg av Hampu »

pizza-bagarn skrev:Som rubriken lyder!

vilken går bäst orginal?
vilken har bäst kvalité?
Vilken crossmoppe är bäst för stan och skog?
Säg absolut allt negativt och positivt om ni orkar.

Enkelt sagt: vilken crossmoppe bör man välja om man åker i stan och IBLAND i skog men mest på skoj? :)
1. Derbi skulle jag gissa på! Dom är OTROLIGT starka original till skillnad från andra mopeder!
2. Jag tror alla kvalitetsmoppar har iprincip samma kvalité, dvs Derbi, Rieju, gilera, beta, yamaha osv. :)
3. Tror ingen crossmoppe är bättre än någon annan i skog och stadskörning, enda som borde påverka är väl hjulen & däcken eftersom alla mopeder har väl dämpning osv anpassat för vägar?

Ifall du bara IBLAND kör i skogen så spelar det inte någon roll, brukar/brukade köra i skogen med min slider också, hade inga problem med detta...
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Re: Vilken crossmoppe/sm är bäst?

Inlägg av pizza-bagarn »

Hampu skrev:
pizza-bagarn skrev:Som rubriken lyder!

vilken går bäst orginal?
vilken har bäst kvalité?
Vilken crossmoppe är bäst för stan och skog?
Säg absolut allt negativt och positivt om ni orkar.

Enkelt sagt: vilken crossmoppe bör man välja om man åker i stan och IBLAND i skog men mest på skoj? :)
1. Derbi skulle jag gissa på! Dom är OTROLIGT starka original till skillnad från andra mopeder!
2. Jag tror alla kvalitetsmoppar har iprincip samma kvalité, dvs Derbi, Rieju, gilera, beta, yamaha osv. :)
3. Tror ingen crossmoppe är bättre än någon annan i skog och stadskörning, enda som borde påverka är väl hjulen & däcken eftersom alla mopeder har väl dämpning osv anpassat för vägar?

Ifall du bara IBLAND kör i skogen så spelar det inte någon roll, brukar/brukade köra i skogen med min slider också, hade inga problem med detta...
Okej tack för snabbt svar! :D

Har fråga ni som kört crossmoppe/sm i stan: Är det inte jobbigt att behöva växla så ofta? eller blir det lite som en reflex?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Den som går bäst original är väl Derbi, men om du ska trimma så är AM6 bäst på flera planer, originaldelarna håller för mer power, lättare att meka med, finns mer delar, + billigare delar

Kvaliteten på dagens moppar är i princip samma, nästan alla är tillverkade i antingen Spanien eller Italien (Rieju, yamaha, mbk , Derbi, motorhispania, beta osv)

Moppe som är bäst för skog: Allt, så länge det har endurodäck, i skogen spelar de inte så stor roll , bara o ligga på fullgas i låg växel så kommer man dit man ska ;)

Bästa moppen för stan är alla moppar med sm-däck, bra bottendrag osv
Moppar med AM6 brukar ha bra bottendrag, och originalröret på dessa är lågvarvigt, så det lämpar sig bra för stadskörning


Jag skulle personligen välja en Rieju eller Yamaha, men Derbi och alla dom andra går precis lika bra, dom skulle inte va så populära om de va skräp :)

Edit: Angående stadskörning så e de inga problem, kör man trimmat i stan är det däremot ännu roligare, när man kan hänga med i trafiken
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

emilnordman skrev:Den som går bäst original är väl Derbi, men om du ska trimma så är AM6 bäst på flera planer, originaldelarna håller för mer power, lättare att meka med, finns mer delar, + billigare delar

Kvaliteten på dagens moppar är i princip samma, nästan alla är tillverkade i antingen Spanien eller Italien (Rieju, yamaha, mbk , Derbi, motorhispania, beta osv)

Moppe som är bäst för skog: Allt, så länge det har endurodäck, i skogen spelar de inte så stor roll , bara o ligga på fullgas i låg växel så kommer man dit man ska ;)

Bästa moppen för stan är alla moppar med sm-däck, bra bottendrag osv
Moppar med AM6 brukar ha bra bottendrag, och originalröret på dessa är lågvarvigt, så det lämpar sig bra för stadskörning


Jag skulle personligen välja en Rieju eller Yamaha, men Derbi och alla dom andra går precis lika bra, dom skulle inte va så populära om de va skräp :)

Edit: Angående stadskörning så e de inga problem, kör man trimmat i stan är det däremot ännu roligare, när man kan hänga med i trafiken
säger först att AM6 håller bätre sen att kvaliten är samma på mopederna? ;)

tror inte ett dugg på att AM6 motor håller bättre än Derbi. Men Derbi är ett bra val av moppe! :)
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Pulze skrev:
säger först att AM6 håller bätre sen att kvaliten är samma på mopederna? ;)

tror inte ett dugg på att AM6 motor håller bättre än Derbi. Men Derbi är ett bra val av moppe! :)
Sade att AM6's originaldelar håller för mer power (dvs trim), alla moppar håller ungefär samma standard när de är original ;)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Ska man trimma HÅRT är Derbimotorn bättre. Grövre block, större insug i blocket, större vevhus, rakskuret drev original och mer gods att arbeta med!

Det är min åsikt efter att jag byggt/bygger en AM6 hyper och Derbi hyper.
Skriv svar