Strypa ner Derbi Xtreme SM -08

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Strypa ner Derbi Xtreme SM -08

Inlägg av PcCrazyMods »

Halloj! Börjar bli dags att sälja moppen och håller på att göra den oeiginal. Har dragit alla pluggar i röret. Jävla röra. Men nu skulle jag behöva strypa av det med en bricka. Är det någon som vet hur stor diameter hålet i brickan bör vara för att få den likt original?

Mvh
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 1 april 2014, 00:25
Ort: Västerljung

hål diameter

Inlägg av kaya@telia.com »

hålet skall vara 10mm
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Tack! :D
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Om du lyckats plugga blindröret så kan du väl återställa det också.
Blir 100 gånger bättre än om du sätter en bricka.
Blindröret stryper ganska tvärt vid 8.000 varv och med original drevning så kommer den inte att strypa tvärt vid 8.000 varv med bricka däremot kommer den att bli slö i hela registret med bricka, inte bara över 8.000 varv.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Är ju inte bara blindtarm.. katalysatorn stryper ju den med.
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Nej, nej, nej, själva katalysatorn är ingen strypning.
Det är själva hållaren till katalysatorn som stör expansionen i de övre varvregistren men har du blindröret på plats så kommer du inte över ca. 8.000 rpm belastat och då drar du inte någon nämnvärd nytta av expansionen och då räknas inte hållaren till katalysatorn som någon strypning.

Så monterar du tillbaka blindröret så kommer motorn att dra fint upp till ca 8.000 rpm och sedan strypa (kommer att strypa vid ca. 8.000 rpm både med eller utan katalysator) och med original drevning kommer du att hamna ganska exakt på 45 km/h
Som du säkert märkte när du pluggade ut röret så blev den slöare på lågvarv efter att du pluggat ur, blindröret gör nämligen att den drar bättre på lågvarv.

Monterar du en bricka kommer motorn att dra slött i hela registret och med original drevning troligtvis att segt passera de 8.000 rpm och därmed ändå inte vara laglig, men slö...

Hade jag varit köpare och provkört den med bricka så hade jag blivit besviken på hur trött moppen varit och valt att köpa en annan moppe istället.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

NoOne skrev:Nej, nej, nej, själva katalysatorn är ingen strypning.
Det är själva hållaren till katalysatorn som stör expansionen i de övre varvregistren men har du blindröret på plats så kommer du inte över ca. 8.000 rpm belastat och då drar du inte någon nämnvärd nytta av expansionen och då räknas inte hållaren till katalysatorn som någon strypning.

Så monterar du tillbaka blindröret så kommer motorn att dra fint upp till ca 8.000 rpm och sedan strypa (kommer att strypa vid ca. 8.000 rpm både med eller utan katalysator) och med original drevning kommer du att hamna ganska exakt på 45 km/h
Som du säkert märkte när du pluggade ut röret så blev den slöare på lågvarv efter att du pluggat ur, blindröret gör nämligen att den drar bättre på lågvarv.

Monterar du en bricka kommer motorn att dra slött i hela registret och med original drevning troligtvis att segt passera de 8.000 rpm och därmed ändå inte vara laglig, men slö...

Hade jag varit köpare och provkört den med bricka så hade jag blivit besviken på hur trött moppen varit och valt att köpa en annan moppe istället.
Uppskattar verkligen ditt svar! Gav mycket klarhet i det hela. Trodde att allt strypte. Men då ör det ju bara kapa blindröret och ta bort brickan jag satte dit och sedan svetsa på det igen. Tack för din expertis!

Mvh
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Skriv svar