Tändstift vädligt svart?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Tändstift vädligt svart?

Inlägg av hephox »

Tjena mitt tändstift är väldigt svart och undrar då vad på förgasaren jag ska ställa om? Moppen är helt original så munstycke borde väll inte bytas.
Jantte12
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 8 december 2013, 17:09

Inlägg av Jantte12 »

Är tändstiftet svart så får den för mycket bensin för fet blandning dvs du kan testa skruva på luftskruven eller byta till mindre munstycke men eftersom du sa att de är original munstycke på så hade jag inte gjort nåt åt det såvida moppen inte går dåligt då det är säkrare att köra med lite för fet blandning för motorn smörjs bättre då
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Jantte12 skrev:Är tändstiftet svart så får den för mycket bensin för fet blandning dvs du kan testa skruva på luftskruven eller byta till mindre munstycke men eftersom du sa att de är original munstycke på så hade jag inte gjort nåt åt det såvida moppen inte går dåligt då det är säkrare att köra med lite för fet blandning för motorn smörjs bättre då
Okej men ska jag skruva den inåt eller utåt?
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Användarens profilbild
Dave448
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 mars 2014, 00:05
Ort: Sandviken

Inlägg av Dave448 »

hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Dave448 skrev:
hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P
skier
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 juli 2013, 20:43

Inlägg av skier »

hephox skrev:
Dave448 skrev:
hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P
Du hör skillnaden. Annars om du har varvräknare, kolla när den ligger på högst varv.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

skier skrev:
hephox skrev:
Dave448 skrev: Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P
Du hör skillnaden. Annars om du har varvräknare, kolla när den ligger på högst varv.
okej tack men finns det något som brukar vara standard när man ska skruva på luftskruven?
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??
Finns 2 skruvar, mitt på är tomgång och den andra är luft, brukar vara närmare luftfiltret.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??
Finns 2 skruvar, mitt på är tomgång och den andra är luft, brukar vara närmare luftfiltret.
Hittade tomgången (den med en fjäder i) men hittar dock ingen annan skruv?
Användarens profilbild
Dave448
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 mars 2014, 00:05
Ort: Sandviken

Inlägg av Dave448 »

Har du kollat luftfiltret?
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Dave448 skrev:Har du kollat luftfiltret?
Det går fan inte att kolla filtret den sitter i någon plastlåda som inte går att öppna.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Hur fan ska vi veta de när du inte ens ids nämna vilken moped du har?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:
bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.
Men helvete jag hittar bara tomgångsskruven och en anna skruv som sitter vid munstycket och det är förmodligen inte den?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.
Men helvete jag hittar bara tomgångsskruven och en anna skruv som sitter vid munstycket och det är förmodligen inte den?
Ifall den sitter på flottörkoppen så är den man tömmer förgasaren med.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

SNODDAS15 skrev:
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:
hephox skrev: Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev: Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.
Guldiga skruven är luftskruven
Bild

På denna förgasaren är det den som är markerad nr3 som är luftskruven
Bild

Du bör hitta skruven nu!
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:
Hampu skrev:Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.
Guldiga skruven är luftskruven
Bild

På denna förgasaren är det den som är markerad nr3 som är luftskruven
Bild

Du bör hitta skruven nu!
Den finns fan inte...
Här är en bild på min förgasare, den enda skruven jag ser är den till tomgången http://imgur.com/7Fblo65
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Snett under till vänster är den väl..?
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:Snett under till vänster är den väl..?
det är fan ingen skruv :/
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:
Hampu skrev:har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S
Den sitter jävligt hårt :cry:
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S
Den sitter jävligt hårt :cry:
Då får du nog försöka som tidigare, själv hade jag nog plockat lös förgasaren ifall du inte gjort det (måste va jävligt trångt att ha den på mopeden när detta görs) :D
Skriv svar