Sida 1 av 3

DEA!!'s DTR/T 11/10-15

Postat: 14 juli 2014, 09:43
av DEA!!
Välkomna till mitt RacingProjekt!


Detta är mitt tredje projekt här på Twostrokerider.se, troligtvis det som kommer att bli det bäst genomförda. Var goda och läs igenom, sedan lägg en kommentar.


Mål:
Ta en topp 3 placering på någon seriös tävling
Köra SM
Kunskap
Köra för TSR Race Team

Tack Till:
Twostroke
HHR
Rexxy
SebbeTuning
LennartTuning
Hilmersson
Tivedens Motor

SETUP
Block: EBS - Matchportat av Lennart Tuning
Cylinder: Stage6 R/T 70 - Raceportad av Tivedens Motor
Vev: Doppler Competition
Lager: SKF C3 - Stage6 Packboxar
Förgasare: Stage6 R/T Flat-Slide VHST 28
Luftfilter: -
Insug: Honda Cr85
Reedventil: Honda Cr85 - Reedspacer
Koppling: MVT 80cc Racing
Avgasrör: Avstämt
Tändning: PVL Analog - VRM
Tändkabel: NGK Racing
Tändstift: NGK
Bränsle: 98 oktan
Utväxling: Original


RAM & SÄKERHET
Yamaha DT50MX
Dödmansgrepp
Lättad
Aluminiumtank
Sänkt och stum framgaffel

Endtime: -
Endspeed: -
60 Foot Time: -


25/8-14
Jag har nu fått hem en motor, som ni ser i setuplistan så blev det ännu en ebsmotor. Vill höja finishen på den lite, så kommer att blästra, sedan lackera den.

Bild

Bild


21/9-14
Nu har jag fått hem min nya skönhet! Stage6 70cc R/T.
Bild

Ni som har läst HHR's och SebbeTuning's projekt har kanske lagt märke till att denna cylinder inte är anpassad för EBS och därför behöver man göra vissa modifikationer. Bilden är inte perfekt, men det är så att pinnbultsmönstret ej passar i spacern så det får man fixa till lite.
Bild

Det börjar närma sig..
Bild

Nästan...
Bild

Där satt den fjärde och sista!
Bild

Nu till veckan ska jag svarva ner skallen på dom tillverkade M7 skruvarna. Jag ska ta ner både på höjden och på bredden.
Bild


5/10-14
Nu har jag försänkt skruvarna i spacern och här är resultatet.
Bild

Bild

Det som är kvar när det gäller spacern är att svetsa kylkanalen och sedan plana för att passa in squishbandet.
Bild


14/10-14
Jag drog ju det längsta stråt sist i söndagsauktionen och "ropade" hem en förgasare. Stage6 R/T Flat-Slide var priset och jag valde såklart en 28mm. Så idag kom denna hem och givetvis kom den i ett R/T-paket :wink:
Bild

Bild

Bild

Detta kanske kommer som en liten överraskning vilket det gjorde för mig med. Det var inte alls tanken, men jag kom över styrkitet till ett torrt lustgassystem väldigt billigt. Tyvärr fanns det ingen tillhörande tub, så är det någon som vet om någon liten tub så hör gärna av er. Jag har absolut ingen som helst erfarenhet av detta så det får bli det sista som görs då det inte står högst på priolistan, men vore kul att testa.
Bild


1/2-15
Nu äntligen har jag fått tillbaka block och cylinder från Lennart Tuning, blev riktigt nöjd med resultatet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Även spacern fick sig en justering..
Bild


Vilket konstverk..
Bild

Bild

Bild


16/2-15
Har köpt en reedventil + insug från Hilmersson (det han använde på den gamla racemoppen). Både reedventilen och insuget kommer från en Honda Cr85 så hoppas att det flöser på. Men eftersom att det inte är original så passar det inte riktigt som ni ser på bilden nedan. Så det blir att fräsa lite. Kommer även att tillverka en spacer i aluminium denna vecka.

Bild

Bild

Bild


22/2-15
Tog tag i reedhuset under helgen. Som ni kunde läsa i föregående update så var ju hondans reedventil lite för bred, så fick operera lite med fräsen.
Under veckan så tillverkade jag även en spacer i aluminium, som ni kan se nedan.
Har även börjat fundera på bränsle. Har inte riktigt bestämt mig om det ska bli 98oktan eller E85? Men det återstår att se.

Bild

Bild

Bild

Jag skulle ju bara fräsa på sidorna, men det slutade med att jag polerade runt om också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


23/2-15
Fick hem min cylinder från Tivedens Motor idag :D Vilken otrolig finish måste jag säga, rekommenderas varmt! Men iallafall så har han portat den för race. Det blev bara att porta på avgas. Bilderna som kommer först är innan portningen så ni får se skillnaden.

Bild

Bild

Bild

Bild


26/2-15
Min kära medhjälpare Mr. Lood har hjälpt till att rita upp en spacer som är massiv där kylkanalerna är, så att jag slipper svetsa dom. Detta för att det är en kul grej mest. Här är en mall i papper och en i 3mm plåt. Som ni ser så passar inte portarna riktigt mot plåten, men det beror på att det är dom 3 översta millimetrarna och på dessa är det en vinkel längre ner så förhoppningsvis ska det passa bättre med dess rätta tjocklek. Detta fortgår och jag hoppas att den riktiga snart kan köras fram :D

Bild

Bild


14/3-15
Har tagit isär blocket som ska blästras snart, men är inte fan till att få bort detta nållager i blocket :shock: Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Såfort det är väck så kommer jag att blästra det.
Bild


4/9-15
Jag har tänkt om lite vad det gäller ramval. Så jag åkte och hämtade en Yamaha DT50MX från en kompis. Kommer att modda den en hel del för att få ett gött racingstuk. Så vill ni ha några delar från den så skicka ett PM.

Bild

Bild

Bild

Bild


22/9-15
Har nu beställt hem det mesta som jag kommer att behöva. Fick hem min tändning från vrm, fina grejer det. Väntar även på ett paket från twostroke.
Har samtidigt demonterat dt-motorn (som är till salu) och hängde i min andra ebs för syns skull. Så kommer inom snar framtid att gå loss med vinkelslipen på DTn :twisted:

Bild

Bild


4/10-15
Tog bort framgaffeln för att sänka den och svetsa den stum. Från början var hela gaffelbenet 78cm. Efter min lilla operation då jag tog bort fjädern så var bottenläget strax över 62cm. Tillverkat två stycken distanser att så att det ska bli lättare att svetsa det stumt, så det kommer att svetsas denna vecka.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen har jag även glädjen att kunna presentera att min nya framkörda spacer är klar. Behöver justeras lite på insidan förstås, men i det stora hela riktigt bra. Är även riktigt nöjd med eloxeringen, så tackar alla inblandade.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


11/10-15
Nu är gaffelbenen är svetsade och enligt mig blev det ett riktigt gött stuk. Satte dit styret för syns skull. Har börjat att kolla på steldämp där bak med.

Bild

Bild

Har nu äntligen kört upp hålet i svänghjulskåpan och fick det hyfsat centrerat. Så nu är det bara att fixa lacken på motorn och sen sätta ihop motorn.

Bild

Postat: 14 juli 2014, 11:00
av Nojjan
Ska följas :D

Postat: 14 juli 2014, 11:09
av Sebbe-Tuning
Jag tror jag vet vilken cylindee det blir...hoppas jag iallafall.
Tittar in med jämna mellanrum i hopp om att jag har rätt!

Postat: 14 juli 2014, 11:27
av DEA!!
Sebbe-Tuning skrev:Jag tror jag vet vilken cylindee det blir...hoppas jag iallafall.
Tittar in med jämna mellanrum i hopp om att jag har rätt!
du har så rätt så! Va de än blir för motor :)

Postat: 14 juli 2014, 11:45
av ChipsPåse
kommer följas :)

Postat: 14 juli 2014, 13:14
av LennartTuning
köp en komplett piaggio hypermotor av mig? ;)

Postat: 14 juli 2014, 13:28
av Sebbe-Tuning
LennartTuning skrev:köp en komplett piaggio hypermotor av mig? ;)
Where's the fun in that :P

DEA: Vi låter det vara en hemlis då ;)

Postat: 14 juli 2014, 13:39
av TheGrimReaper
Bygg om sadeln förstör hela stuket! ;)
Sedan röstar jag på växlat för sätta en scootermotor på ett chassi som inte är byggt för det är det fulaste som finns ;)

Postat: 14 juli 2014, 13:48
av DEA!!
Haha jag har inte rört nåt, kanske ska behålla sadeln för att du inte tycker de :wink:

Haha nja Lennart men du kan åtgärda de som behövs sen :wink:

Postat: 14 juli 2014, 14:16
av Persson97
Kommer bli spännande att följa! Men prioteras denna före k50n?


Och fick du inte med något bakhjul? ;)

Postat: 14 juli 2014, 14:48
av DEA!!
Persson97 skrev:Kommer bli spännande att följa! Men prioteras denna före k50n?


Och fick du inte med något bakhjul? ;)
K50 kommer först, så att jag har nåt att åka på. Dessvärre inte :(

Postat: 14 juli 2014, 15:19
av TheGrimReaper
Bild
bygg en sådan sadel! ;)

Postat: 14 juli 2014, 17:28
av LennartTuning
setupen i den är ju klar, du behöver bara byta cylindern och röret vad jag minns.

om du vill göra det billigt för dig :P

Postat: 14 juli 2014, 18:45
av DEA!!
TheGrimReaper skrev:Bild
bygg en sådan sadel! ;)
jaa den var frän :D får se hur de blir..

Haha Lennart :wink:

Postat: 14 juli 2014, 18:51
av EmilStunt97
Jag har en EBS motorn som är helt nerplockad pga vevlagerras!
Du kan nog köpa den för en billig peng.

Postat: 14 juli 2014, 22:14
av Speedway
Tycket du ska ha Zundappmotor, bara för att jävlas med rexxy ;) Men hoppas det blir bra!

Postat: 15 juli 2014, 18:07
av DEA!!
Speedway skrev:Tycket du ska ha Zundappmotor, bara för att jävlas med rexxy ;) Men hoppas det blir bra!
var inne på de först, men de lämnar inte samma effekt för de arbetet :/ annars smidigt!

Postat: 15 juli 2014, 18:25
av Rexxy
Glöm Slödapp! ;)

Ta det du känner dig säker med. :)

Postat: 15 juli 2014, 18:31
av Speedway
Rexxy skrev:Glöm Slödapp! ;)

Ta det du känner dig säker med. :)
Men vad säger du? Bättre än Sachs går dom iallafall ;)

Postat: 15 juli 2014, 19:15
av DEA!!
Rexxy skrev:Glöm Slödapp! ;)

Ta det du känner dig säker med. :)
Haha :wink: blir spännande :D

Postat: 15 juli 2014, 20:09
av Persson97
DEA!! skrev:
Persson97 skrev:Kommer bli spännande att följa! Men prioteras denna före k50n?


Och fick du inte med något bakhjul? ;)
K50 kommer först, så att jag har nåt att åka på. Dessvärre inte :(
Rexxy din snåla sate! ;)

Vill se mer k50 nu Dea!! ;)

Postat: 14 augusti 2014, 20:34
av DEA!!
Setup på G!

Postat: 14 augusti 2014, 21:49
av Sebbe-Tuning
DEA!! skrev:Setup på G!
Älskar setupen!!! Kolla lite på Casal/HHR röret som jag och Tommy använder. Kan ju vara kul om du testar det, själv tycker jag det gick skitfint...tills jag knäckte det.

Postat: 14 augusti 2014, 22:11
av Rexxy
Persson97 skrev:
DEA!! skrev:
Persson97 skrev:Kommer bli spännande att följa! Men prioteras denna före k50n?


Och fick du inte med något bakhjul? ;)
K50 kommer först, så att jag har nåt att åka på. Dessvärre inte :(
Rexxy din snåla sate! ;)

Vill se mer k50 nu Dea!! ;)
Bakhjulet på min Stockholmare rasade för några år sen, så bakhjulet från 1209:an sitter där. :)

Postat: 14 augusti 2014, 22:13
av Speedway
Verkar bli snabb :)

Postat: 15 augusti 2014, 04:43
av DEA!!
Rexxy skrev:
Persson97 skrev:
DEA!! skrev: K50 kommer först, så att jag har nåt att åka på. Dessvärre inte :(
Rexxy din snåla sate! ;)

Vill se mer k50 nu Dea!! ;)
Bakhjulet på min Stockholmare rasade för några år sen, så bakhjulet från 1209:an sitter där. :)
saaatan det är där de är :wink:


Jaa du sebbe kollade in part 2 av ditt projekt med, blir spännande! :)

Postat: 15 augusti 2014, 15:09
av Norre
Ser bra ut ;)

Postat: 25 augusti 2014, 20:40
av DEA!!
update 25/8

Postat: 21 september 2014, 17:25
av DEA!!
update 21/9
Cylinder hemma och spacer filas.

Postat: 21 september 2014, 20:19
av Persson97
borra ur en bit i spacern så du får ner skruvarna längre annars, drar du av skallen för mkt så blir den dels svagare, och dels lär den bli ett helvete att få ur i framtiden :)

Postat: 21 september 2014, 20:25
av DEA!!
Givetvis ska jag försänka i spacern, men vill inte försänka så djupt som skruvskallen är :)

Postat: 5 oktober 2014, 08:02
av DEA!!
Update

Postat: 14 oktober 2014, 18:10
av DEA!!
update 14/10-14

Postat: 14 oktober 2014, 18:37
av Rexxy
Torrt lustgassystem......

Köp upp dig ett lager med kolvar och någon extracylinder direkt!

Postat: 14 oktober 2014, 18:39
av DEA!!
Går den bra utan så sparar jag väl det :)