60 hk mariner för mycket soppa?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

60 hk mariner för mycket soppa?

Inlägg av draken »

tjening, vet att dethär är helt jävla fel ställe att fråga på men vet ingen seriös båtsida.. nåja, har en båt med en 60hk mariner på som gått bra tills ikväll. körde den och vips så bara tvärnöp motorn, trodde att den värmenöp först men det kan den nog inte gjort då det varit piss stråle hela tiden. tog bort stiften som var helt svarta alltså nedsotatde ganska så jävla duktigt, körde startmotorn, satte på tändstiften, motorn startade, kom 200m sedan bara dör motorn. den hoppar igång men sen dör den direkt efter 1 sek. bytte membran i pumpen haromdagen då den inte varit tät förut och även soppafiltret. då gick den skitbra tills ikväll förstås.

har en teori om att den får alldeles för mycke soppa så att vevhuset fylls nu när pumpen är tät och den är som den ska och att gamla ägaren ställt på soppaflödet ist för att byta sakerna.. så den surar ner sig på nå vis och vägrar tända.. behövde inte ens döda den på tomgången förut då den dog av sig själv efter 10sek.

är det någon som vet hur jag kan få ner soppaflödet?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

På min Yamaha 20hk kan man inte ställa in bränslepumpen, och dom flesta Mariner 20-60hk har samma pump som Yamaha, så jag skulle rekommendera att rengöra förgasaren och ställa in den, om det finns någon?
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

emilnordman skrev:På min Yamaha 20hk kan man inte ställa in bränslepumpen, och dom flesta Mariner 20-60hk har samma pump som Yamaha, så jag skulle rekommendera att rengöra förgasaren och ställa in den, om det finns någon?
ja det finns förgasare, men inte kan den väl få mer soppa om den är skitig? gamla ägaren körde med läckande pump så han kan å ha ställt på nånting i förgasaren så den får mer soppa? har inte en jävla aning jag
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

draken skrev:ja det finns förgasare, men inte kan den väl få mer soppa om den är skitig? gamla ägaren körde med läckande pump så han kan å ha ställt på nånting i förgasaren så den får mer soppa? har inte en jävla aning jag
Vad jag menade var att om du ställer in förgasaren är det bra om du också rengör den på samma gång. Men ställ in luftskruven och tomgångsskruven så gott det går, luftskruven ska vara utskruvad 1½ varv som på de flesta förgasarna
Skriv svar