Cpi oliver sport 2006, strypt CDI ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Tobbe65
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 februari 2011, 20:26
Ort: Jonsered

Cpi oliver sport 2006, strypt CDI ?

Inlägg av Tobbe65 »

Hej
Jag tog pluggen på min Cpi och har gått upp i munstycken men fick bara en liten ökning. Köpte ett 70 cc cylinder kit som jag satt på men ingen förbättring. Den går rent på fullgas men det varvar inte ut. Om den har ett varvtals stop så borde den väll tappa vid varvtals stoppet så det känns? Är det någon som vet om cdi boxen är strypt på denna model?
Mvh Tobbe
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=24190


Kollade en annan tråd och ha har bytt till ostrypt så tror det är det :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34486
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Tobbe65
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 februari 2011, 20:26
Ort: Jonsered

Inlägg av Tobbe65 »

Jag var på väg att köpa just den cdi n men tänkte att det är nog bäst att fråga på forumet innan, så man inte slänger pengarna i sjön.
Tack för svaret Nojjan

T
Användarens profilbild
Tobbe65
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 februari 2011, 20:26
Ort: Jonsered

Vad nu???

Inlägg av Tobbe65 »

Jag köpte motoforce trim cdi men mopen gick super dåligt och misstände. Bytte sedan till TNT trim cdi men det är ingen skillnad från orginal cdi n.
Har idag rivit ner alla kåpor för att följa kablarna till cdi n men kan inte hitta någon fartbegränsade gömd någon stans synligt.

Vad kan det finnas som jag har missat? Jag borde väll se en fart begränsade ganska lätt men hittar inget som verkar konstigt.

Läste en tråd om minarelli AM7 power up, och den killen hade samma problem som jag. Kollade på bilderna och han hade samma förgasare som jag.
Det slutade med att han bytte elsystemet till gammalt dt system...

Va fan skall jag göra nu?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Du kan inte jämföra med en AM7 , de e bara skit , ECU o sånt modernt skräp som e svårt att avstrypa

Hur många sladdar har du till din CDI? om du har 6 ska du klippa av den som är i 4sladds-delen, ner till höger, dvs den som brukar va grön.

Att öppna variatorn och kolla om du har nån v-ring skadar ju inte heller
Användarens profilbild
Tobbe65
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 februari 2011, 20:26
Ort: Jonsered

Inlägg av Tobbe65 »

Den gröna kabeln sitter i gruppen av två på min moppe. Skall prova att koppla bort den.....[/img]
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Tobbe65 skrev:Den gröna kabeln sitter i gruppen av två på min moppe. Skall prova att koppla bort den.....[/img]
Kolla om du ser någon sladd som går från CDI:n till variatorn, det är den du ska koppla ur
Användarens profilbild
Tobbe65
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 februari 2011, 20:26
Ort: Jonsered

Inlägg av Tobbe65 »

Det var inte den gröna kabeln, den går till tändningslåset . Jag klippte den och provkörde men ingen skillnad, förutom att det inte gick att stänga av motorn.
Så den gröna kabel är för att döda motorn.

Varför skulle du ha en kabel som går till variatorn för när du får varvtals impulserna från pick up sensorn? :D
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Tobbe65 skrev:Varför skulle du ha en kabel som går till variatorn för när du får varvtals impulserna från pick up sensorn? :D
Elektronisk variatorstrypning eller va de heter

Om du har en kabel som går från variatorblocket, ungefär under kicken, och upp till CDI:n så ska den klippas illa kvickt, den ger lite mer toppfart men inte så mycket att snuten har nåt att klaga på ;)
Skriv svar