Enkelt trim till Puch Florida?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Enkelt trim till Puch Florida?

Inlägg av pizza-bagarn »

Tja!

Hittade förra veckan en Puch Florida i ett skjul här där jag bor.
Fick förvånansvärt igång den även fast den stått still i över 40 år.
Men iallafall så åkte jag runt o så och det va ju en upplevelse, fick upp den i 40km/h på mätaren i en lite lutande raktsträcka.

Försökte dra ur pluggen men den satt ju så in åt h**vete haah ;).

Så det jag undrar är om det finns något jag kan göra för att "trimma" den på ett enkelt sätt?
Utan att behöva köpa avgasrör nya cylindrar ja ni förstår.

Tack på förhand! :)
zündapparen
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2014, 19:44

Inlägg av zündapparen »

Dra pluggen är bara att glömma på de där asen. Testa istället att jacka kolven, det kan ge ca 10km/h till. Du kan ju även plana toppen, det gjorde jag på min mamba och det blev ganska bra.
morrwald
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2013, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av morrwald »

Köp ett ställbart munstycke vilket kostar typ 50 spänn och gör 5-10kmh, hade det och en 5,5hk cylinder på min alabama och den gick i ca. 45kmh (34kmh original). varvade som fan och axxade bra så jag hade kunnat dreva den så hade den gått i 55-60. Om du inte vill slösa pengar på en ny cylinder så går det att ta bort pluggen, men den är fruktansvärt svår att få bort. Härdat stål går inte att borra, men den sitter fast med en pigg i ovansidan av insuget, så det du får göra är att borra uppifrån och sedan knacka bort pluggen. Sen måste du svetsa igen hålet du har borrat upp. Tror också det sitter nån plugg i avgasröret men är inte säker.

Egentligen skulle jag vilja säga att det inte lönar sig att trimma en fläktkyld puch, den största cylindern som passar vevhuset är på 54cc. Satsa på en zundapp om du vill trimma, där snackar vi.
Skriv svar