Yamaha Neos bakhjul

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Stromma
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juli 2014, 21:06

Yamaha Neos bakhjul

Inlägg av Stromma »

Tjena

Har lovat en tjejkompis att hjälpa henne att byta bakdäck på en Yamaha Neos. Har inte skruvat på nyare mopeder och inte sett Yamahan, så tips på hur jag går tillväga tas tacksamt emot.

Vad behöver jag demontera för att få loss bakhjulet, och var får man tag på bakdäck till vettiga priser i Östergötland? Funderar på att beställa från mcdäck online men vet inte om det är värt besväret?

Alla tips tas tacksamt emot!

/Stromma
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Du kanske behöver skruva bort avgassystemet (ganska säker på det..) och sen är det bara ta mutterdragare och dra lös muttern sen behöver du bara dra ut hjulet :)
Stromma
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juli 2014, 21:06

Inlägg av Stromma »

Tack för snabbt svar!

Är det ett måste med en muttersmack eller går det att få loss hjulet ändå? Har ett stycke till mitt garage och tänkte jag skulle slippa ta den på släpkärra ;)
seXsson
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 april 2014, 13:01

Inlägg av seXsson »

Stromma skrev:Tack för snabbt svar!

Är det ett måste med en muttersmack eller går det att få loss hjulet ändå? Har ett stycke till mitt garage och tänkte jag skulle slippa ta den på släpkärra ;)
nejdådet behövs inte men ett längre spärrskaft eller liknande, och så trycker du i bakbromsen och bara drar!
Stromma
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juli 2014, 21:06

Inlägg av Stromma »

Kanon!

Stort tack för hjälpen :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Jag lät morsan trycka moppen ned mot marken och dra i bromsen sen körde jag med ett 15cm skaft :D
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Jag lät min kompis sitta på moppen och trycka bakbromsen, satte foten på spärrskaftet o tryckte ned då den satt hårt som f*n!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Du behöver lossa på röret, sen be en kompis sätta sig på moppen och hålla i bakbromsen/bromsarna, sen skruvar du upp muttern!
Skriv svar