Hur lång tid innan cylindern skär?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Hur lång tid innan cylindern skär?

Inlägg av Westman15 »

Tjena
Nån som vet ungefär hur lång tid det skulle ta för cylindern att skära om man körde utan olja? Gissar på ganska direkt men vill ändå veta.
Hällde nämligen i bensin som det stod 2% på men den har stått länge och såg inte någon speciell grönaktig nyans på den, måste det vara det?
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Re: Hur lång tid innan cylindern skär?

Inlägg av david96 »

Westman15 skrev:Tjena
Nån som vet ungefär hur lång tid det skulle ta för cylindern att skära om man körde utan olja? Gissar på ganska direkt men vill ändå veta.
Hällde nämligen i bensin som det stod 2% på men den har stått länge och såg inte någon speciell grönaktig nyans på den, måste det vara det?
oljan lär bara ha hamnat i botten, skakades väl om lite när du hällde i så hoppas på de bästa! beror på hur det blandas i tanken samt hur mycket blandad du redan har i
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

david här vet hur man skär cyllar, det är han bra på :wink: (skämt, noh8)

när jag skar min 73cc så tog det flera timmar, det jag märkte var att när jag stog på tomgång (bra tomgång) så stoppade bara motorn, oså hände det flera gånger, sen när jag skulle dra på så låste bakdäcket sig, då vet man att den skar :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag tog mig ca 7km på en DT50MX som slangen från separatsmörjningen lossnat på (tidigt under min moppekarriär), jag märkte ju redan från början att den inte gick som den skulle p.g.a. tjuvluften den drog in genom oljenippeln men det var på tiden innan jag tycket att det var bra att leta efter felen direkt när dom märktes... Den motorn behövde helrenoveras sedan, kolv/cylinder råkade värst ut och var det som gjorde att den stannade - men inte förrän ramlager och vevstake tagit skada också.

Ett dyrt sätt att lära sig att fel ska undersökas direkt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 23 mars 2014, 10:19

Inlägg av Westman15 »

Aaa men då tömmer jag inte koppen då, skakar ba dunken lite och tankar mer, och kanske slänga i en skvätt olja till, hellre för mycket!
(Är väl medveten om att David stor runkarn här inte kan ta i en cylinder utan att den skär) :wink:
Relativt kunnig, men ingen expert.
Skriv svar