Derbi Senda Katalysatorslang igen-tejpad?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

eyyyo
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 maj 2014, 05:56

Derbi Senda Katalysatorslang igen-tejpad?

Inlägg av eyyyo »

Jag köpte en Derbi Senda Xtreme 05 för ungefär en månad sedan och igår öppnade jag för första gången luftfiltret och gjorde rent det, och då märkte jag att ägaren innan tejpat igen slangen som går till katalysatorn från luftburken, med silvertejp.

Någon som vet varför man gjort detta och kan man ta bort tejpen och testa, utan att något går åt fan?

Uppskattar snabba svar :)
jodu
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Den där slangen kallas för EGR-slang, och leder avgaser från avgasröret tillbaka in i luftfiltret för att det ska bli lite miljövänligare.

Samma finns bland annat i nya BMW-motorer, och där är det enda EGR-slangen gör att kladda ner motorn inifrån, så många tar bort den.

Enligt vissa får man också lite effekt ur moppen genom att ta bort slangen, men det är inte mer än någon enstaka km/h i toppfart, antar att det är för att den får renare luft och mindre skit i förgasarn :)
eyyyo
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 maj 2014, 05:56

Inlägg av eyyyo »

emilnordman skrev:Den där slangen kallas för EGR-slang, och leder avgaser från avgasröret tillbaka in i luftfiltret för att det ska bli lite miljövänligare.

Samma finns bland annat i nya BMW-motorer, och där är det enda EGR-slangen gör att kladda ner motorn inifrån, så många tar bort den.

Enligt vissa får man också lite effekt ur moppen genom att ta bort slangen, men det är inte mer än någon enstaka km/h i toppfart, antar att det är för att den får renare luft och mindre skit i förgasarn :)
Tackar, då är det nog bäst att ha den slangen igen tejpad :)
jodu
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Motorn kommer ju upp i rätt temperatur fortare med den ikopplad :wink: så det är inte bara negativt
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
spokiii
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 juni 2014, 20:53
Ort: borlänge

Re: Derbi Senda Katalysatorslang igen-tejpad?

Inlägg av spokiii »

eyyyo skrev:Jag köpte en Derbi Senda Xtreme 05 för ungefär en månad sedan och igår öppnade jag för första gången luftfiltret och gjorde rent det, och då märkte jag att ägaren innan tejpat igen slangen som går till katalysatorn från luftburken, med silvertejp.

Någon som vet varför man gjort detta och kan man ta bort tejpen och testa, utan att något går åt fan?

Uppskattar snabba svar :)
haha förlåt, lånar tråden lite, hur hade han fixat de med slangen, hade han bara dragit ut slangen och tejpat igen hålet som blir i luftfiltret, eller hade han löst de på annat sätt? :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Re: Derbi Senda Katalysatorslang igen-tejpad?

Inlägg av emilnordman »

spokiii skrev:haha förlåt, lånar tråden lite, hur hade han fixat de med slangen, hade han bara dragit ut slangen och tejpat igen hålet som blir i luftfiltret, eller hade han löst de på annat sätt? :)
Bara att dra ur den ur luftburken o plugga igen :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

EGR-ventilen som det kallas för. Inte EGR-slangen, leder tillbaks avgaser från avgasröret till luftburken. Delvis för att hålla förbränningstemperaturerna nere och delvis för att minska utsläppen av skadliga ämnen, i huvudsak NOx (Kväveoxid).

Det är inte skadligt, endast bra för moppen att den sitter där. Så plugga den inte i onödan.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Skriv svar