AM6 motorhaveri, vad ska man göra nu?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

AM6 motorhaveri, vad ska man göra nu?

Inlägg av Rasges »

Tjena! Gick hål i min kolv och det åkte sen också ner kylarvatten i vevhuset. Så just nu är min nuvarande motor skrot (AM6). Har pratat med en verkstad och dom sa att priset skulle landa på ungefär 3500 för att reparera den. Har plockat av motorn från ramen nu men jag vet inte vad jag ska göra härnäst bara. Motorn behöver klyvas eftersom problemet ligger vid vevhuset. Har aldrig klyvt någon motorn och inte heller gjort något inne i själva motorn. Rädd för att man bara komma göra det värre om man försöker själv, då man inte vet vad fan man håller på med :lol: Ett annat alternativ är att man köper en begagnad motor men jag vet inte vilket som är det bästa. Kom gärna med fler tips vad man kan göra!
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

varför behöver du klyva den?
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

gilerahjärnan skrev:varför behöver du klyva den?
Skrev ju det, alldeles rostigt där nere och nåt lager ser ut att ha pajat också. Tändstiftet gick av och det va därför det det gick hål i kolven, det ligger garanterat delar av tändstiftet där nere dessutom :cry: Hur annars ska man lösa problemet? Kom gärna med tips, är inte kunnig om just vevhus osv :oops:
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:00

Inlägg av JohanK »

Hur länge har det stått vatten i vevhuset då?, plocka av cylinder och plocka ut alla större delar, blås sen med tryckluft så får du ut allt smått, är inte lagren skadade så är det bara att köra på med ny kolv.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

JohanK skrev:Hur länge har det stått vatten i vevhuset då?, plocka av cylinder och plocka ut alla större delar, blås sen med tryckluft så får du ut allt smått, är inte lagren skadade så är det bara att köra på med ny kolv.
Kylarvattnet va där i nån timme kanske, sen vände vi upp o ner på hela hojen så det mesta åkte ut, spruta sen i vanligt vatten och hällde även ur det. Jobbade sen med en värmepistol och en trasa för att torka med. Reste sen bort i två dagar och när jag hade kommit hem så hade allt kärvat fast. Farsan hade vart där och torkat men den andra dagen så kärvade allt ihop som sagt innan så gick det att dra runt hela paketet med kicken. Men nu så e det helt stumt.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Vart bort du? Jag kan göra arbetet för tusenlappen. Reservdelar får du också bekosta. :) Ramlager och ny kolv förmodligen.
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:00

Inlägg av JohanK »

Rasges skrev:
JohanK skrev:Hur länge har det stått vatten i vevhuset då?, plocka av cylinder och plocka ut alla större delar, blås sen med tryckluft så får du ut allt smått, är inte lagren skadade så är det bara att köra på med ny kolv.
Kylarvattnet va där i nån timme kanske, sen vände vi upp o ner på hela hojen så det mesta åkte ut, spruta sen i vanligt vatten och hällde även ur det. Jobbade sen med en värmepistol och en trasa för att torka med. Reste sen bort i två dagar och när jag hade kommit hem så hade allt kärvat fast. Farsan hade vart där och torkat men den andra dagen så kärvade allt ihop som sagt innan så gick det att dra runt hela paketet med kicken. Men nu så e det helt stumt.

Ni skulle nog inte sköljt med vatten, rostolja, bräkleen, bensin, diesel eller liknande men inte vatten.

När du torkade med varmluft fick du rostbeläggning på vev och ramlager direkt, så det är nog tyvärr bara att byta, kör på Rexxys erbjudande, han vet vad han gör och 1000 spänn för det arbetetet är bra prisvärt.
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Rexxy skrev:Vart bort du? Jag kan göra arbetet för tusenlappen. Reservdelar får du också bekosta. :) Ramlager och ny kolv förmodligen.
Låter väldigt bra, Stockholm :)
Senast redigerad av Rasges den 15 juni 2014, 17:30, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

JohanK skrev:
Rasges skrev:
JohanK skrev:Hur länge har det stått vatten i vevhuset då?, plocka av cylinder och plocka ut alla större delar, blås sen med tryckluft så får du ut allt smått, är inte lagren skadade så är det bara att köra på med ny kolv.
Kylarvattnet va där i nån timme kanske, sen vände vi upp o ner på hela hojen så det mesta åkte ut, spruta sen i vanligt vatten och hällde även ur det. Jobbade sen med en värmepistol och en trasa för att torka med. Reste sen bort i två dagar och när jag hade kommit hem så hade allt kärvat fast. Farsan hade vart där och torkat men den andra dagen så kärvade allt ihop som sagt innan så gick det att dra runt hela paketet med kicken. Men nu så e det helt stumt.

Ni skulle nog inte sköljt med vatten, rostolja, bräkleen, bensin, diesel eller liknande men inte vatten.

När du torkade med varmluft fick du rostbeläggning på vev och ramlager direkt, så det är nog tyvärr bara att byta, kör på Rexxys erbjudande, han vet vad han gör och 1000 spänn för det arbetetet är bra prisvärt.
Jo vi fuckade upp rejält, allt detta hände innan jag skulle på klassresa så försökte bara göra nåt åt det. Men men shit happens :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rasges skrev:
Rexxy skrev:Vart bort du? Jag kan göra arbetet för tusenlappen. Reservdelar får du också bekosta. :) Ramlager och ny kolv förmodligen.
Jaha, Stockholm :)
Västerås för mig! Tänk på saken. :)
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

ah kan verkligen rekommendera rexxy han var sjukt snabb när han fixade min motor, och det tog inte ens ett dygn :D
Rieju rrx
Skriv svar