kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 december 2013, 14:34
Ort: Malmö

kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av Roxx_Oggster »

Hej!

Sitter och funderar lite på framtiden, och blev skitsugen på att testa enduro och cross, har tävlat i cross tidigare och är erfaren men jag fick en ide att jag kanske kunde köpa en ktm exc 125 när jag blev 16 och regga den, ta lätt mc kort och sedan kanske köra till cross/enduro banan, köra där nån timme och sedan köra hem igen... kommer grejerna hålla till detta? (om man inte kör som en idiot verkens till eller på banan) utan bara kör lite för skojs skull och inte tävlar... Är det en vättig ide? kommer det funka? kan mecka en del själv och har en pappa som också kan mecka en del... så småfel och skavanker gör inget..

tack på förhand!
hempyyy
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 september 2013, 14:03
Ort: Örebro

Re: kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av hempyyy »

Roxx_Oggster skrev:Hej!

Sitter och funderar lite på framtiden, och blev skitsugen på att testa enduro och cross, har tävlat i cross tidigare och är erfaren men jag fick en ide att jag kanske kunde köpa en ktm exc 125 när jag blev 16 och regga den, ta lätt mc kort och sedan kanske köra till cross/enduro banan, köra där nån timme och sedan köra hem igen... kommer grejerna hålla till detta? (om man inte kör som en idiot verkens till eller på banan) utan bara kör lite för skojs skull och inte tävlar... Är det en vättig ide? kommer det funka? kan mecka en del själv och har en pappa som också kan mecka en del... så småfel och skavanker gör inget..

tack på förhand!
om du kör med riktiga enduro/crossdäck på väg så kommer dom slitas ut extremt fort så det kommer bli rätt dyrt på den fronten, men en 125 exc tåls att köra på gatan för övrigt. annars kanske en lösning skulle vara att din farsa skjutsar dig till banan?
....
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Re: kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av jukkasjärvi »

hempyyy skrev:
Roxx_Oggster skrev:Hej!

Sitter och funderar lite på framtiden, och blev skitsugen på att testa enduro och cross, har tävlat i cross tidigare och är erfaren men jag fick en ide att jag kanske kunde köpa en ktm exc 125 när jag blev 16 och regga den, ta lätt mc kort och sedan kanske köra till cross/enduro banan, köra där nån timme och sedan köra hem igen... kommer grejerna hålla till detta? (om man inte kör som en idiot verkens till eller på banan) utan bara kör lite för skojs skull och inte tävlar... Är det en vättig ide? kommer det funka? kan mecka en del själv och har en pappa som också kan mecka en del... så småfel och skavanker gör inget..

tack på förhand!
om du kör med riktiga enduro/crossdäck på väg så kommer dom slitas ut extremt fort så det kommer bli rätt dyrt på den fronten, men en 125 exc tåls att köra på gatan för övrigt. annars kanske en lösning skulle vara att din farsa skjutsar dig till banan?
Men gud vad smart du är!!!
Klart att han inte tänkt på att hans fader kan skjutsa honom....
Det är väll det dom vill slippa?!?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av Hampu »

jukkasjärvi skrev:
hempyyy skrev:
Roxx_Oggster skrev:Hej!

Sitter och funderar lite på framtiden, och blev skitsugen på att testa enduro och cross, har tävlat i cross tidigare och är erfaren men jag fick en ide att jag kanske kunde köpa en ktm exc 125 när jag blev 16 och regga den, ta lätt mc kort och sedan kanske köra till cross/enduro banan, köra där nån timme och sedan köra hem igen... kommer grejerna hålla till detta? (om man inte kör som en idiot verkens till eller på banan) utan bara kör lite för skojs skull och inte tävlar... Är det en vättig ide? kommer det funka? kan mecka en del själv och har en pappa som också kan mecka en del... så småfel och skavanker gör inget..

tack på förhand!
om du kör med riktiga enduro/crossdäck på väg så kommer dom slitas ut extremt fort så det kommer bli rätt dyrt på den fronten, men en 125 exc tåls att köra på gatan för övrigt. annars kanske en lösning skulle vara att din farsa skjutsar dig till banan?
Men gud vad smart du är!!!
Klart att han inte tänkt på att hans fader kan skjutsa honom....
Det är väll det dom vill slippa?!?
Blir ju ännu dyrare att skjutsa honom med bil än att gummit nöts lite...
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped
Inlägg: 131
Blev medlem: 18 november 2013, 12:52
Ort: stockholm

Inlägg av BetandeMax »

detta kommer absolut att fungera men gummit på däcken kommer att nötas mycket fortare och därför kommer det att behövas ett däckbyte oftare, jag säger testa och se hur det fungerar annars kan du väl få skjuts av din pappa om det skiter sig helt
"klart jag inte tar kortet för att åka lagligt, jag tar kortet för att lugna morsan"
//Chilenarn
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av G-son »

Hampu skrev:Blir ju ännu dyrare att skjutsa honom med bil än att gummit nöts lite...
Vettiga endurodäck kostar vad, en tusenlapp styck? Livslängd: inte många timmar. Jag tror nog att biltransport blir ett billigare alternativ, särskilt om man funderar på annat slitage man gärna slipper på ett tävlingsfordon...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: kommer detta funka? (KTM EXC 125)

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:
Hampu skrev:Blir ju ännu dyrare att skjutsa honom med bil än att gummit nöts lite...
Vettiga endurodäck kostar vad, en tusenlapp styck? Livslängd: inte många timmar. Jag tror nog att biltransport blir ett billigare alternativ, särskilt om man funderar på annat slitage man gärna slipper på ett tävlingsfordon...
Ajusteja, tänkte inte på vad bra däck kostar x2 :roll:
Men sen skulle jag nog gissa på att ens föräldrar skulle kunna hjälpa till lite med de kostnaderna ifall de slipper skjutsa (man måste ju jävlas med släp och massa sånt vilket jag antar vissa föräldrar gärna slipper :D )

Förresten, finns det typ hårdare endurodäck som inte slits så mycket på asfalt? Vet en som bor några km härifrån och han har en exc med endurodäck och han kör runt HUR MYCKET SOM HELST (!) borde inte han då behöva köpa nya däck jävligt ofta? Och när jag menar jävligt ofta så äre typ 1-4 timmar varje dag säkert...
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 december 2013, 14:34
Ort: Malmö

Inlägg av Roxx_Oggster »

Tack för svaren,
Problemet är att vi inte har en bil med dragkrok.... det är därför jag behöver köra dit...
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Roxx_Oggster skrev:Tack för svaren,
Problemet är att vi inte har en bil med dragkrok.... det är därför jag behöver köra dit...
Antar att ni inte har något släpvagn heller isåfall? Då blir det ju verkligen bättre att köra dit :)
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 december 2013, 14:34
Ort: Malmö

Inlägg av Roxx_Oggster »

Hampu skrev:
Roxx_Oggster skrev:Tack för svaren,
Problemet är att vi inte har en bil med dragkrok.... det är därför jag behöver köra dit...
Antar att ni inte har något släpvagn heller isåfall? Då blir det ju verkligen bättre att köra dit :)
Aaah, precis...
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Hur lång väg har du till crossbanan respektive enduroslingan?
Det finns annars on/offroad-däck som klarar 1200-1500 mil på väg om du inte ska ligga i 100 km/h ständigt och köra med dom, då slits dom fortare.

Fast nackdelen med det är att du har sämre grepp på banan jämfört med cross/enduro-däck, men samtidigt bättre på vägen, samtidigt lagligt att framföra på vägen.
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 december 2013, 14:34
Ort: Malmö

Inlägg av Roxx_Oggster »

p0d1 skrev:Hur lång väg har du till crossbanan respektive enduroslingan?
Det finns annars on/offroad-däck som klarar 1200-1500 mil på väg om du inte ska ligga i 100 km/h ständigt och köra med dom, då slits dom fortare.

Fast nackdelen med det är att du har sämre grepp på banan jämfört med cross/enduro-däck, men samtidigt bättre på vägen, samtidigt lagligt att framföra på vägen.
Jag har ca 3 mil till crossbanan och enduroslinga finns nog lite närmare någånstans.. men har inte kollat så mycket kring det... och det är 70 väg för det mesta...
Skriv svar