Sida 1 av 3
Puch Dakota 3000 - AM6
Postat: 10 juni 2014, 07:18
av JohanK
Startade denna projekttråd på ett forum för veteranmoppar, men gensvaret är tyvärr väldigt begränsat, intresset för trimmade moppar och framförallt Puch är nog inte så högt just där
Kopierar över den hit och ser om det finns mer intresse här:
För nåt år sedan renoverade jag en 3000, helt originalrenoverad enligt konstens alla regler, letade to.m med ljus och lykta efter rätt färgkodning på kablarna till elsystemet
Resultatet blev enligt mig själv riktigt bra, "tyvärr" sålde jag moppen och det blev faktiskt så att Björn, nuvarande ägaren av Puchverkstan köpte den, den ska nu enligt uppgift stå i hans "utställning".
Hursom, när arbetskamraterna började skruva moppe för några månader sedan blev man åter sugen, jag letade fram ett nytt objekt och började planera ett projekt.
tanken är att jag ska renovera denna 3000 i samma fina skick men samtidigt inte vara så originalkåt och också göra en del avsteg från originaldesignen
En AM6-motor har inhandlats vilken ska monteras, likaså ska 17" motardhjul med hydrauliska skivbromsar monteras, i övrigt ska moppen i stort se ut som en 3000 med korrekt lack osv.
Har tyvärr inte hunnit så långt ännu men här är utgångsobjekten.
Nästan komplett, motorn avplockad och såld
windows 7 screen shot
Morot, tanken är att det ska plockas ur en 15 friska ur den här
photo upload
Hjul och bromsdonator:
upload images
Fortsättning följer.
Postat: 10 juni 2014, 07:21
av Rexxy
Jasså, du hittade hit också.
Postat: 10 juni 2014, 07:22
av JohanK
Har satt kapen i Puchen på lunchen idag, krävs nog dock en del finlir för att få motorn så långt in som möjligt i ramen, sedan är ju motorn avsedd för betydligt bredare moppar än en gammal sjuttitalare så det blir nog att förskjuta den en del åt höger för att dreven ska lira.
Här är förresten en bild på min förra renoverade 3000 innan jag sålde den.
img hosting
Det går väldigt sakta framåt, men moppen är numera slaktad, en hel del delar är beställt och en del har dykt upp.
Det blir 180mm skiva bak, 240mm fram, och bromsok samt cylinder från CBR 125 fram, bak har jag inte kommit på någon bra lösning med bromsok än.
Idag har jag breddat svingen för att rymma det 3" breda hjulet, delade svingen på mitten och pressade i ett rör för att kunna justera vidden innan jag svetsar ihop.
Allt ska sedan blästras och pulvermålas.
free image hosting
Hjulet provmonterat, ska på ett 90/80 däck sedan
image hosting
Här är min påbörjade AM6-adapter i ramen, dock långt ifrån klart då den ska in en bit till och sedan lappas dit.
image host
Postat: 10 juni 2014, 07:23
av JohanK
Sulorna och slangarna har anlänt, Michelin gatdäck, 80/90x17 fram och 90/80x17 bak
imgur
Lite bromsskivor, har även fått komplett frambroms från en CBR125, cylinder och ok.
screenshot program
Första lasset från Puchverkstan, sadelklädsel, centralstöd, gaffelrenoveringssats mm.
image upload no limit
Så var däcken monterade, var inte ett dugg enkelt, däcken var inte så värst medgörliga när slangen skulle i
Så här blev det:
img upload
Har måttat med skärmarna och det är på håret att de går fritt, kanske måste massera nånstans eftersom hojen ska sänkas en del
upload img
Postat: 10 juni 2014, 07:27
av JohanK
Det går inte snabbt men nu har jag iaf. slipat klart ramen så att fästet passar ordentligt, har punktat det på plats och provmonterat moroten, ser ut att kunna bli lite småtrångt för knasaren men det ska nog gå på nåt vis.
online photo storage
Nu måste jag försöka bygga om fotbryggekonsolen eftersom jag fick karva en del i den för att få plats med motorn.
Har även lyckats besluta vilket trim jag ska utrusta maskinen med, det blir ett Polini 80cc kit och en 26mm.s äkta Dellorto, detta ska enligt uppgift ge nånstans runt 19 hästar, om det är sant eller ej låter jag dock vara osagt
Nu ska jag bara ha tag i ett vettigt vevparti med originalslag som tål lite varvtal och stryk, tips mottages tacksamt.
Fotpinnekonsol på plats, verkar lira ganska bra ihop med motorn.
Måste försöka hinna med att fixa lite gamla svetsar på ramen, det är ingen svetsgud som jobbat på ramen innan mig det är iaf säkert
Vill inte behöva bredda svingen alltför mycket så idag försänkte jag skruvhålen på både skiva och drev för att spara några mm.
free upload
Ser ut som kriget men nu börjar det iaf. se ut som en ram med motor på
Provmonterade bromspedalen också och den verkar gå fritt utan modifikationer, men måste bygga om den ändå för att kunna använda den hydrauliska bakbromsen.
imgurl
Budade hem ännu en AM6 från UK till rimliga pengar, får se vilken man väljer att renovera sedan
Har syns även mina nyblästrade gaffelrör, ska svetsa dit en konsol för bromsoket fram senare,
Äntligen hämtat ut motordelarna, kan bli skönt att ta en paus från slipandet och svetsandet och bygga lite motor istället.
Tur att inte frugan vet vad detta kostar
hosting image
Från original Puch 39mm till Polini 50mm
free picture hosting
Köpte hem lite sånt här, mest för att testa hur resultatet blir, ska nog måla mina gaffelben när jag svetsat dit konsolen för bromsoket.
image post
Postat: 10 juni 2014, 07:30
av JohanK
En budnisse trippade in på jobbet nyss med paket från Italien
En 28mm.s äkta VHST och ett knippe munstycken
screen capture software
Har byggt klart de övre fästena för mina vaggrör, svetsade även in en förstärkning mitt på ramen, nu ska jag bara försöka bygga in ett främre motorfäste samt en konsol för att fästa dem på undersidan:
upload gif
Varför går allt man planerar att göra så mycket snabbare i tanken?
Tänkte att bygga till ett motorfäste och en fästkonsol till rören går ju snabbt, nej det tog nästan tre timmar
, tid är ju inte direkt någon lyx man har som småbarnsfarsa.
Så här blev fästena iaf.
uploading images
screencast
Nu skulle man haft tag i en kylare också så att man kunde börja bygga fästen till den, sedan hade jag kunnat skicka ram och rör på bläster och pulverlack.
Skulle vilja ha ett kyl med inbyggt kärl, har letat som en galning efter en snygg liten separat expansionsflaska men det verkar inte finnas.
Så har man äntligen lyckats pussla dit den bakre bromscylindern, inte helt smidigt när skärmen och sidokåporna ska dit och ta plats
upload pic
Hoppas jag har lagom höjd på bromspedalen nu för justeringsmånen är tyvärr inte längre lika stor som med trumbroms
click image upload
Postat: 10 juni 2014, 07:31
av JohanK
Fick shoppa ett nytt shortneck insug eftersom det andra insuget jag köpte var för långt, knasaren fick inte plats, blev ett 36mm.s Malossi och passade på att plocka hem hårdare MVT kopplingsfjädrar och ett sintrat soppafilter.
host images
Trillade in en kylare från England idag.
Känns lagom i storlek och precis som jag ville ha, inbyggt expansionskärl.
picture share
Fick även en universal ljusomkopplare till styret, har märkt att man kan koppla den på två sätt, med halvljuset på eller av när helljuset är påslaget, hur brukar det vara, ska båda glödtrådarna vara tända på helljuset eller bara en åt gången?
Svingen ihopsvetsad och breddad 15mm, här syns även mitt centralstöd som även det fick breddas 15mm
free photo hosting
Och det drog naturligtvis med sig en ny centralstödsaxel som även den fick breddas på mitten, lite meckigt när man inte har svarv men den blev faktiskt väldigt rak trots allt.
post image online
Fick hem en rulle svart alcantara idag, tänkte ge mig på att försöka sy ihop ett sadelöverdrag i materialet corsodispari_unsure
upload a gif
Kylet på plats, det fick bli en framför-montering, hoppas på att det funkar när den kompletta gaffeln monteras sen
jpg images
För er som undrade över storlek så är kylets yttermått 260x140 plus fästena
free image host
Hann även med att slipa bort röret som normalt sitter mellan original knasare och utrymmet i ramen där luftburken sitter, ett jäklarns jobb, men jag ska istället försöka få dit ett 76mm.s rör med en liten offset åt höger för att kunna använda ett luftfilter på samma plats med nya motorn och knasaren.
Postat: 10 juni 2014, 07:32
av JohanK
Tänk så mycket enklare allt hade varit med en rörram istället för det här pressade micklet
kanske får bli en E-Type nästa gång
Började med att såga upp ramen för fullt för att få in ett större rör för ingången till luftburken, insåg när jag svetsat dit en tredjedel att det hamnar 20mm för högt, så det var bara att plocka fram kapen, flytta ner röret och pussla ihop hålen igen,
Så här blev det till slut,
image hosting site
Här ska jag nog få plats med ett ordentligt luftfilter, ska försöka få tag i ett batteri i lämplig storlek och bygga en hylla här någonstans också.
print screen windows 7
Äntligen börjat på den roligaste delen av projektet, morotsrenoveringen.
Har bara delat puchmotorer hittils så det här blir spännande, men ännu går det bra
Stötte på lite patrull med svänghjulet, har ingen avdragare så jag har provat alla knep och knåp jag kan med de verktyg jag har, vägrar att lossa, så jag fick snällt beställa en avdragare och drygt vänta ut den innan jag kan riva vidare.
free image host
Andra sidan
screen shot
Och längre än så här kommer jag inte idag, svänghjulet måste bort så att jag kan dela blockhalvorna, ska bli spännande
upload images
Postat: 10 juni 2014, 07:33
av JohanK
Lite rastlöshet i kroppen och en större hammare sen jäklar
Naturligtvis flög växelmekanismen åt 14 håll när jag delade på grejerna så jag hoppas att jag får ihop allt rätt igen
upload photo
Lagrena till balansaxeln och växelstockarna kändes fina så jag tänkte plocka ur och återanvända, men tji fick jag, det var inte alls lätt att få lagren ur blockhalvan där jag inte kom åt från "baksidan", så det var bara att vålda ur dem och beställa nya SKF-lager från ebay, känns bäst ändå när man ändå ska renovera.
När halvorna var tomma blåste jag över utsidan med blästern för att få dem rena och fina.
image hosting services
Lite nya stötisar:
imgupload
Och äntligen trillade lite lager in, nu kan jag börja hamra ihop motorn, har lagt halvorna i diskmaskinen innan de ska in i ugnen, tur att tanten inte är hemma och ser detta
image uploader
Änden på drevaxeln såg inte så snygg ut så det var bara att sprätta bort alla drev och annat jox på pinnen, kavla upp ärmarna och gå loss med stålborsten, nu ser den lite trevligare ut, frågan är hur fasiken jag ska få ihop dreven igen
upload pics
En av de få gånger som jag använder ugnen
forum image hosting
Postat: 10 juni 2014, 07:34
av JohanK
Ugnen gjorde underverk för lagermontering, synd bara att jag ställde ner det varma blocket på mina absolmattor som smälte ganska omgående, ett 200 grader varmt aluminiumblock med smältande plast droppandes längs ena kanten cocos_acc.gif
Efter typ en timmes sanering kunde jag börja montera igen, så här ser det ut just nu, även den andra blockhalvan har fått i sina lager,
screen capture software
Hyvlade loss lite dödvikt från svänghjulet
upload pictures
Då var det mesta klart på kopplingssidan, oljepumpen och hastighetsmätardrevet har blivit bortrationaliserat, beslutade att köra med standard lameller och istället montera hårdare MVT-fjädrar och jädrans vilken skillnad, tidigare kunde jag enkelt koppla ur med handkraft på kopplingsarmen, det kan jag inte göra nu
Ska försöka få transmissionskåpan och magnetkåpan våtlackad sen bör motorn vara redo.
upload foto
Hur många överdimensionssteg kallar man den här storleksskillnaden?
free screen capture
Hade naturligtvis glömt att kolla så kolven går fritt i vevhuset innan jag satte ihop moroten, och det gjorde den ju naturligtvis inte hate-wall.gif
Ner med ungarnas modellera i vevhuset och börja slipa, nu passar det fint igen
Postat: 10 juni 2014, 07:43
av JohanK
Rexxy skrev:Jasså, du hittade hit också.
Ja, de tjuriga gubbarna på raketsport verkade sådär intresserade
Postat: 10 juni 2014, 07:47
av Rexxy
JohanK skrev:Rexxy skrev:Jasså, du hittade hit också.
Ja, de tjuriga gubbarna på raketsport verkade sådär intresserade
Jo tack, jag vet! Ungdomarna på detta forum är lite mer öppet för nytt på gammalt och blandad!
Postat: 10 juni 2014, 07:52
av Speedway
Dig har man sätt på Raketsport! Ser bra ut!
Postat: 10 juni 2014, 08:06
av Ossian
Det här lär ju bli riktigt coolt, mycket häftigare såhär än 100% original
Lycka till och fortsätt uppdatera!
Postat: 10 juni 2014, 08:31
av JohanK
Jagar som bäst efter en svarv, har plitat ihop en hög med papper med handritade ritningar på delar som jag måste svarva ut, te.x hjuldistanser, stötdämparbussningar, svingdistanser mm.
Står tyvärr lite still innan jag får ordnat hjuldistanserna iaf.
Postat: 10 juni 2014, 08:37
av OggeW
Häftigt bygge, ska följas!
Postat: 10 juni 2014, 08:42
av Thoz3
Ser bra ut, dock så ser svingen lite klen ut
Men annars jobbar du på bra
Postat: 10 juni 2014, 08:45
av JohanK
Det är nog inga problem med svingen, det är rätt stabila grejjer, jag väger 100kg och min förra 3000 funkade fint även med passagerare, det är ju ingen crosshoj direkt
Postat: 10 juni 2014, 10:46
av Ossian
Får man fråga vad du ska ha den till sen?
Postat: 10 juni 2014, 11:05
av Persson97
Haha, detta är varför man håller sig kvar på sidan!
Givetvis följer man
Postat: 10 juni 2014, 11:56
av JohanK
Vad den ska användas till? ptja, köra ett och annat mopperally, rasta av småkillarna med keps på sina Derbis
En brukis kort och gott.
Postat: 10 juni 2014, 12:09
av Ossian
JohanK skrev:Vad den ska användas till? ptja, köra ett och annat mopperally, rasta av småkillarna med keps på sina Derbis
En brukis kort och gott.
Precis som det ska vara alltså, nice!
Postat: 10 juni 2014, 15:30
av rärox
Har alltid funderat på att göra något liknande faktiskt.. Men kul att någon faktiskt hann före så man lär sig, skall följas med glädje!
Postat: 10 juni 2014, 15:38
av guddingalex
coolt projekt! ska följas
Postat: 10 juni 2014, 16:15
av Freppefreak
Riktigt häftigt och kreativt projekt, skall följas med glädje
Postat: 10 juni 2014, 18:29
av JohanK
Har dock lite bekymmer med elsystemet, vet ju inte riktigt hur jag ska koppla in regulatorn eftersom alla kopplingsscheman jag hittar visar AC high och AC low från statorn, men en AM6 med Ducatisystem har ju enbart den gula AC matningstråden, alltså en enkel.
Tänkte ju koppla in ett batteri så jag vill ju gärna ha likström från statorn också.
Postat: 10 juni 2014, 18:36
av DEA!!
Läckert, tittar in titt som tätt!
Postat: 10 juni 2014, 19:56
av LinkanTuning
Detta projektet är ju hur coolt som helst! följer definitivt!!
Postat: 10 juni 2014, 20:45
av Erkki
Detta kommer följas
Postat: 11 juni 2014, 22:25
av JohanK
Äntligen fått kåporna lackade, har monterat den nya vattenpumpen och smällt dit kopplingskåpan.
Nu börjar det likna en morot igen
Klickbara bilder:
Nu ska jag försöka mecka ihop nån snygg lösning för att plugga oljepumpshålet
Postat: 11 juni 2014, 23:06
av Rexxy
Ser ju som ny ut!
Postat: 12 juni 2014, 06:03
av JohanK
Tackar, ja det blev riktigt bra, hade lite meck med kicken dock, du som har koll på AM6 Rexxy, hur ska stoppklossen monteras i förhållande till fjädern när man lägger på locket?
Det måste finnas nåt läge där du får optimalast fjäderspänning eller är det bara att gå på känn?
Postat: 12 juni 2014, 06:40
av Rexxy
JohanK skrev:Tackar, ja det blev riktigt bra, hade lite meck med kicken dock, du som har koll på AM6 Rexxy, hur ska stoppklossen monteras i förhållande till fjädern när man lägger på locket?
Det måste finnas nåt läge där du får optimalast fjäderspänning eller är det bara att gå på känn?
Jag körde bara på känn! Man kan ju välja hur mycket förspänd fjäder man vill ha. Jag tog rätt så mycket, skönt med en rejält retur i kicken.
Postat: 12 juni 2014, 07:10
av JohanK
Tackar, då är det bara att känna sig fram och sätta den där man vill ha den
Förresten, vad använde du för regulator på din F50 och hur har du kopplat in den?
Använder du DC eller enbart AC till lyset?
Postat: 12 juni 2014, 07:15
av Rexxy
JohanK skrev:Tackar, då är det bara att känna sig fram och sätta den där man vill ha den
Förresten, vad använde du för regulator på din F50 och hur har du kopplat in den?
Använder du DC eller enbart AC till lyset?
Racermoppe, så jag har ett PVL rotorsystem. Alltså ingen belysning.
Till lysena SKA du ha AC. DC tar du bara till bromsljus och eventuella blinkers, kanske även en och annan mätare om du ska ha det.