sämre topfart och slöare acc efter dragen V ring

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

tholoz
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:24

sämre topfart och slöare acc efter dragen V ring

Inlägg av tholoz »

Tjenixen, har en Baotian city 2013, EU25.
drog ur rosa kabeln och den gick 55-60. Borde varit nöjd där, men ,,

Sedan åkte jag och fick hjälp med att ta bort v ringen.

Nu har jag sämre acc och den toppar 50 men det tar väldans lång tid och måste nästan vara lite nedför ??? hjälp :D
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

När man tar bort V-ringen blir det i många fall sämre acc. Men du kan byta V-vikterna till lättare så kompenserar detta acc-förlusten. Det finns även fler strypningar att ta bort på din cykel så den går fortare och bättre acc.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
tholoz
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:24

Inlägg av tholoz »

runners skrev:När man tar bort V-ringen blir det i många fall sämre acc. Men du kan byta V-vikterna till lättare så kompenserar detta acc-förlusten. Det finns även fler strypningar att ta bort på din cykel så den går fortare och bättre acc.

ahh ok, skulle vara kul att få reda på mer strypningar då jag inte hittat messingskruv, eller stoppskruv på förgasaren, enda jag kan tänka mig är byta munstycke och ta bort stop i luftburken?

saken är att jag var rätt nöjd med att bara tagit rosa kabeln efter 55km/h duger gott för mig då jag är lite äldre :)

Dock jäklgt förvånad varför jag inte fick ca 5km/h mer av dragen v ring utan 5-10km/h mindre? verkar som när jag tappade acc så tappade jag oxå att den inte växlar upp?

Väldigt tacksam för svar då jag funderar på fråga om hjälp igen och sätta tillbaks v ringen.
tholoz
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2014, 19:24

Inlägg av tholoz »

det är löst:


DOH,

jag plockade bara bort v ringen, jag visste inte att variatorn, den med vikterna hade en fast skruvad backplate så högsta växeln går ju aldrig i och v ringen gjorde ju ingen nytta då :D

DOH.. ursh.. aja man lär sig :)

ska dock vänta med att fixa detta tills 30mil och service är gjord :)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

runners skrev:När man tar bort V-ringen blir det i många fall sämre acc. Men du kan byta V-vikterna till lättare så kompenserar detta acc-förlusten. Det finns även fler strypningar att ta bort på din cykel så den går fortare och bättre acc.
förklara hur?
V-ringen gör att motorn inte kan växla upp riktigt, brukar ge 5-10 km/h och har INGEN påverkan alls på acc.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Filipoz
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 maj 2013, 21:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Filipoz »

GreckE skrev:
runners skrev:När man tar bort V-ringen blir det i många fall sämre acc. Men du kan byta V-vikterna till lättare så kompenserar detta acc-förlusten. Det finns även fler strypningar att ta bort på din cykel så den går fortare och bättre acc.
förklara hur?
V-ringen gör att motorn inte kan växla upp riktigt, brukar ge 5-10 km/h och har INGEN påverkan alls på acc.
Den går väl på högre växlar alltså får den bättre toppfart men sämre ax?
Skriv svar