Droppar bensin

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Droppar bensin

Inlägg av Kawazu »

Det droppar en helvete massa bensin från slangen som sitter ansluten till flotörkoppen.

Vet att denna slang är till för att tömma huset på bensin om det skulle bli överfullt och den funktionen verkar ju fungera för det droppar 1 droppe var 5e sekund så det blir en fin stor pöl under på bara någon timme.

Jag har plockat ner förgasaren och blåst rent alla kanaler och kollat så att nålen rör sig fint. Har dock inte testat om flotörnål inte läcker men kände dock inte att den vägde något nör jag hade löst den.

Men även om nu inte nålen lyckas täta så ska det väl ändå inte rinna ur massa bensin när det är en vakumkran som sitter där? Eller hålls vakumet väldigt länge så det bara rinner och rinner?

Jag har testat så att själva funktionen fungerar på kranen genom att koppla loss den och suga i vakumslangen och en fungerade bra men på något magiskt sätt så blir det inte bra när den väl sitter på förgasaren.

Vad kan jag göra? Känns som jag testat allt jag kan komma på och börjar tappa tålamodet.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Din flottör stänger inte ordentligt, ta isär och blås rent!
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Rangad skrev:Din flottör stänger inte ordentligt, ta isär och blås rent!
Har ju redan gjort det som jag skrev ovan.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Kawazu skrev:
Rangad skrev:Din flottör stänger inte ordentligt, ta isär och blås rent!
Har ju redan gjort det som jag skrev ovan.
Då kanske din flottör är paj helt enkelt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja antingen är det flottören, dess mekanik eller själva nålen som inte tätar. Kan sitta smuts i nålsätet som inte släpper med luft. Kan vara så att sprinten som flottören sitter på har ramlat dän.

Vacuumkranarna brukar aldrig sluta tätt, dom stryper flödet i bästa fall.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

En grej du skulle kunna göra är att köpa ett renoveringskit åt din förgasare, kostar 120kr inkl. frakt från Kina 8)
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Nu har jag haft isär förgasaren 2 gånger till och har testat följande.

1: Flotörnål flyter och tar inte in vatten/bensin.
2: håller jag förgasaren upp och ned så tätar nålen med hjälp av enbart flotörens vikt ( testade att blåsa där bensinen går in)
3: flotörskålen läcker inte bensin när den är fylld till kanten utanför flotörens så oringen som sitter vid nippeln tätar bra.
4: Har gjort rent förgasaren varje gång med tryckluft och rensat gångar med plast tråd.

Mopeden blir väldigt svårstartad pga detta då den tänder direkt man trycker på start men dör sen direkt på grund av att jag tror att det inte finns någon bensin i förgasaren för motorn att förbränna.
Även filtret som sitter på slangen är tomt så det känns som om allt som som är i slangen efter vakumkranen trycks ned i förgasaren och när det väl är slut i slangen så slutar det droppa.
Brukar bli en kapsyl full ungefär.

När jag väl ska ha igång aset igen får jag kicka mig svettig bara för att fylla systemet med bensin.

Vad ska jag göra?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Du byter flottörnålen för även om den flyter och du tror att den tätar så är den det som är felet allt du beskriver pekar på att flottören/flottörnålen är felet
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Var ute och kollade igen nu och det är en fin pöl under men jag såg även att slangen som dränerar flotörskålen var blöt på utsidan.

Såg ut som om det flödade på utsidan av slangen från där nippeln sitter i huset, som om oringen som sitter där inte är tät mot botten av skålen?

Har haft lös skålen nu för att se om den gick att byta men det ser då inte ut som det, vad tror ni om att köra bensin fast silikon under oringen för att täta?
Vist man mister funktionen att kunna tömma skålen på ett snabbt sätt men bättre det än att ha den droppande.

En ny skål till denna Gurtner förgasare kostar ju 50% av vad en ny förgasare kostar :(
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Testade att täta slangen för att se om det fortfarande kom bensin från annat håll och det gjorde det allt, får försöka köpa ny packning eller täta med silikon hur bra det nu blir.
Kawazu
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2010, 20:16

Inlägg av Kawazu »

Nu tror jag att jag löst det.

Den var nippeln som läckte som sitter i botten på flotören, packningen som sitter i botten på den tätare tydligen inte något vidare så jag drog på en silikon på utsidan och än så länge har det inte kommit ut något.
Skriv svar