Sida 1 av 1

Honat för dåligt?

Postat: 8 juni 2014, 19:32
av xoldero
Tja, var ett tag sen jag var in hit :P Blir oftast deprimerad efter att se så många noobfrågor när jag går in på forumet så jag har hållit mig borta.

Nu till min kluriga fråga: Kan motorn (AM6) bli överhettad för att man honar upp cylindern för stort och sätter i en standardkolv?

Eller beror det på att man typ honat för lite/ för dåligt så att det finns för mycket repor kvar?

Tack i förväg för genomtänkta svar!! :D

Postat: 8 juni 2014, 20:22
av Persson97
xoldero skrev:Tja, var ett tag sen jag var in hit :P Blir oftast deprimerad efter att se så många noobfrågor när jag går in på forumet så jag har hållit mig borta.
Ok.

Känner du reporna med nageln? Isåfall får du nog hona mer.

Honing gör ju ytterst lite, det är inte alls som att borra cylindern.. Hur länge honade du?

Postat: 8 juni 2014, 20:34
av xoldero
Nej, det gör jag inte. Jag honade egentligen bara för att det skulle i en ny kolv, Tror du att jag kan ha honat "för lite" ändå? Detta var ett år sedan nu.

Men den har värmenypt flera gånger och går alltid varm. Testade att byta upp munstycke tills den blöddrade men den gick fortfarande varm. Har också bytt kylare fram och tillbaka 3 gånger på 1 år, kylarvätskan är bytt regelbundet också.

Det känns som att det skulle vara otroligt mycket friktion mellan kolven och cylinder, men jag kör med noga kalkylerat 2,5% oljeblandning :)

Skulle för mycket/för lite kompression kunna orsaka överhettning då tror du?

Postat: 8 juni 2014, 20:39
av Rexxy
Monterade du en överdimensionskolv?
Hhoning är till för att ge repor. Reporna håller kvar oljefilmen som behövs mellan kolv och cylinder

Postat: 8 juni 2014, 20:43
av xoldero
Nej, jag gjorde ju inte det :) Precis ett sånt klyftigt svar sökte jag! Jaha, då borde det vara min honing som är felet :)

Postat: 13 augusti 2018, 20:35
av xoldero
Nu 4 år senare har jag listat ut vad felet var... gapet mellan kolvringarna var alldeles för litet, så när kolvringarna kom upp i normal arbetstemperatur så hade de redan expanderat tillräckligt för att stänga kolvringsgapet och börjat trycka ut mot cylinderloppet...

Så kom ihåg allihopa, när du köper en ny kolv (detta var en step two originalersättare med 2 ringar) Kolla ALLTID kolvringsgapet med bladmått, jag rekommenderar 0.3mm och över. hade 0.2mm och då nöp det för mig.
Man förlorar dessvärre effekt med större kolvringsgap, så man vill ha precis så litet gap man behöver för att inte värmenypa.