Sida 1 av 1

Har du fått motorhaveri? Kolla orsaken här.

Postat: 28 maj 2014, 23:13
av MrAndersson
Tjena!

Jag vet att nu under våran/tidig sommar så tar flera personer ut sina ny trimmade moppar kör! Vilket ibland tyvärr kan resultera i att du får ett motorhaveri.
När du då öppnar upp cylindern och ser hur de ser ut, vet du då vad som orsakade ditt haveri? Förmodligen inte, om du inte vet det så är ju risken stor att samma sak händer igen när du bytt kolv eller t.om. cylinder.
Detta gäller ju alla 2t motorer.

Så för att hjälpa er lite så tänkte jag lägga upp lite bilder på olika skadade kolvar där den troligaste orsaken står beskriven osv.
Tyvärr så är all text på engelska. Men förhoppningsvis så ska inte det vara några större problem.

Bilderna/guiden finns i spoilern.

[spoiler]Bild
http://imgur.com/kDY7GLk
Bild
http://imgur.com/6xgi1Uj
Bild
http://imgur.com/2kIF6Me
Bild
http://imgur.com/tsrgjLp
Bild
http://imgur.com/loSk7Vj
Bild
http://imgur.com/4X9WZmQ
Bild
http://imgur.com/XvzEYqj[/spoiler]

Skulle de nu vara något som ni inte förstår så fråga så tror jag nog att någon kan översätta/förklara.

Hoppas inte att ni behöver använda denna guiden ;)
Men har ni otur och något rasar så hoppas jag att den hjälper!

MvH Andersson. :twisted:

Postat: 28 maj 2014, 23:31
av Persson97
Bra! Kommer nog hjälpa många :)

Postat: 28 maj 2014, 23:40
av runners
köper man en bil som har 500 hästar under huven och ständigt kör full gas. Räkna med att få problem. Det är samma sak med trimmade mopeder. Själv kör jag trimmat men kör sällan full gas. Ofta inte mer än halv gas. Men i annat fall så kan man räkna med att regelbundet, eller ofta problem.

Postat: 30 maj 2014, 14:28
av MrAndersson
runners skrev:köper man en bil som har 500 hästar under huven och ständigt kör full gas. Räkna med att få problem. Det är samma sak med trimmade mopeder. Själv kör jag trimmat men kör sällan full gas. Ofta inte mer än halv gas. Men i annat fall så kan man räkna med att regelbundet, eller ofta problem.
Sant! Allting som har lite kraft slits ju ner. Hur mycket det sedan slits beror på hur du kör också precis som du säger!

Postat: 30 maj 2014, 14:38
av Rexxy
MrAndersson skrev:
runners skrev:köper man en bil som har 500 hästar under huven och ständigt kör full gas. Räkna med att få problem. Det är samma sak med trimmade mopeder. Själv kör jag trimmat men kör sällan full gas. Ofta inte mer än halv gas. Men i annat fall så kan man räkna med att regelbundet, eller ofta problem.
Sant! Allting som har lite kraft slits ju ner. Hur mycket det sedan slits beror på hur du kör också precis som du säger!
Är allting korrekt inställd kan man hålla full gas hur länge som helst. :)

Postat: 30 maj 2014, 15:42
av MrAndersson
Rexxy skrev:
Är allting korrekt inställd kan man hålla full gas hur länge som helst. :)
Sanning med modifikation, allting slits ju! ;) En motor som går på 3000 rpm slits mindre än en som går på 20 000 rpm, dock så bidrar ju inställningen till hur mycket det sliter också!

Postat: 30 maj 2014, 16:10
av Rexxy
MrAndersson skrev:
Rexxy skrev:
Är allting korrekt inställd kan man hålla full gas hur länge som helst. :)
Sanning med modifikation, allting slits ju! ;) En motor som går på 3000 rpm slits mindre än en som går på 20 000 rpm, dock så bidrar ju inställningen till hur mycket det sliter också!
Precis, tills något ger upp p.g.a slitage! :)