En Lucka i lagen: EU-moppar tillåts gå för fort
Högsta Domstolen har fastställt att det inte är brottsligt att köra för fort på en otrimmad moped.
Skälet är att EU-mopedens maxhastighet på 45 km/tim är en ”konstruktiv” hastighetsgräns. Det betyder att om den går fortare utan att den manipulerats är det i lagens mening att betrakta som ”slitage.”
HD fastställde detta i en dom 2005, där en mopedist stod åtalad för att ha kört 58 km/tim på en 70-sträcka. Han kunde inte ställas till ansvar för brott mot vägens hastighetsgräns och heller inte fällas på grund av att ”slitaget” förändrat fordonets hastighetskapacitet. ”Konstruktiv” hastighetsgräns kan inte jämföras med hastighetsgränsen för t. ex. en lastbil med släp, som under inga omständigheter får köra fortare än 80 km/tim.
Alla lagliga mopeder i sverige har väl gått igenom en kontroll/besiktning typ där de kollar att mopeden inte går över 52 km/h? Isåfall borde ju även alla gå lagligt ifall de är original...?
Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
EU-mopeder får som sagt gå fortare. Men det är ju fortfarande en officiell regel att man inte får köra fortare. Precis som man inte får köra fortare med en A-traktor eller lastbil, släp osv. Förstår inte varför dom gör skillnad på övriga begränsningar och EU-mopeder, låter korkat.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Men då håller vi ju med varandra, eller?
Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.
Jag menar att man kan tydligen köra fortare utan risk för böter pga "slitage" om den ej är egen trimmad/ändrad
Om t.ex. spärrningen i variatorn spricker eller går i bitar, magneten som känner av hastigheten skadas och den gör 65-70 och du kör på en 70 väg är du tydligen safe enligt hovrätten.
Det intressanta här är ju vad är det som kan klassas som slitage, så länge du inte tagit bort pluggar monterat blackbox eller bytt vikter annat avgassystem kan man ju komma undan med "slitage" och slippa problem
Enligt NTF så går ju 15 procent av alla EU-mopeder över 60 km/tim trots att de inte är trimmade om det beror på dåligt spärrade original mopeder eller p.g.a. "slitage" oavsett en hel del det handlar om.
bensinskalle skrev:EU-mopeder får som sagt gå fortare. Men det är ju fortfarande en officiell regel att man inte får köra fortare. Precis som man inte får köra fortare med en A-traktor eller lastbil, släp osv. Förstår inte varför dom gör skillnad på övriga begränsningar och EU-mopeder, låter korkat.
Det är ju just det som är hålet i lagen
Du vet lika väl som mig att en lastbil går betydligt fortare en 80km/h men där finns inte konstruktiv gräns utan en fast gräns.
”Konstruktiv” hastighetsgräns kan inte jämföras med hastighetsgränsen för t. ex. en lastbil med släp, som under inga omständigheter får köra fortare än 80 km/tim.
StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Men då håller vi ju med varandra, eller?
Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.
Jo men precis! Jag skrev ju att man INTE kunde fila bort halva pluggen o.s.v. Jag ville förtydliga för mindre lyckligt lottade att det var just så det var, bara "äkta" slitage räknas som trim av misstag eller vad man ska kalla det