Vad Gäller idag?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

StefanL
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2014, 12:05

Vad Gäller idag?

Inlägg av StefanL »

En Lucka i lagen: EU-moppar tillåts gå för fort
Högsta Domstolen har fastställt att det inte är brottsligt att köra för fort på en otrimmad moped.

Skälet är att EU-mopedens maxhastighet på 45 km/tim är en ”konstruktiv” hastighetsgräns. Det betyder att om den går fortare utan att den manipulerats är det i lagens mening att betrakta som ”slitage.”

HD fastställde detta i en dom 2005, där en mopedist stod åtalad för att ha kört 58 km/tim på en 70-sträcka. Han kunde inte ställas till ansvar för brott mot vägens hastighetsgräns och heller inte fällas på grund av att ”slitaget” förändrat fordonets hastighetskapacitet. ”Konstruktiv” hastighetsgräns kan inte jämföras med hastighetsgränsen för t. ex. en lastbil med släp, som under inga omständigheter får köra fortare än 80 km/tim.


Källa:
http://www.ntf.se/tidning/default41778.asp
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Alla lagliga mopeder i sverige har väl gått igenom en kontroll/besiktning typ där de kollar att mopeden inte går över 52 km/h? Isåfall borde ju även alla gå lagligt ifall de är original...?
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Och en plugg i röret slits ju inte bort av normalt slitage. Eller? :twisted:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Ossian skrev:Och en plugg i röret slits ju inte bort av normalt slitage. Eller? :twisted:

Kan man va säker? Om du kör en moped 20k km så tror jag pluggen allt kan slitas. Såklart inte många km/h men en eller två kan nog allt märkas.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

TheFlyingFin skrev:
Ossian skrev:Och en plugg i röret slits ju inte bort av normalt slitage. Eller? :twisted:

Kan man va säker? Om du kör en moped 20k km så tror jag pluggen allt kan slitas. Såklart inte många km/h men en eller två kan nog allt märkas.
Såklart, jag menade bara att man inte ska tro att man kan fila bort halva pluggen, köra i 60 och tro att den inte är trimmad :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
StefanL
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2014, 12:05

Inlägg av StefanL »

Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Men då håller vi ju med varandra, eller? :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

EU-mopeder får som sagt gå fortare. Men det är ju fortfarande en officiell regel att man inte får köra fortare. Precis som man inte får köra fortare med en A-traktor eller lastbil, släp osv. Förstår inte varför dom gör skillnad på övriga begränsningar och EU-mopeder, låter korkat.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
StefanL
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2014, 12:05

Inlägg av StefanL »

Ossian skrev:
StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Men då håller vi ju med varandra, eller? :D
Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.

Jag menar att man kan tydligen köra fortare utan risk för böter pga "slitage" om den ej är egen trimmad/ändrad

Om t.ex. spärrningen i variatorn spricker eller går i bitar, magneten som känner av hastigheten skadas och den gör 65-70 och du kör på en 70 väg är du tydligen safe enligt hovrätten.

Det intressanta här är ju vad är det som kan klassas som slitage, så länge du inte tagit bort pluggar monterat blackbox eller bytt vikter annat avgassystem kan man ju komma undan med "slitage" och slippa problem

Enligt NTF så går ju 15 procent av alla EU-mopeder över 60 km/tim trots att de inte är trimmade om det beror på dåligt spärrade original mopeder eller p.g.a. "slitage" oavsett en hel del det handlar om.
StefanL
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2014, 12:05

Inlägg av StefanL »

bensinskalle skrev:EU-mopeder får som sagt gå fortare. Men det är ju fortfarande en officiell regel att man inte får köra fortare. Precis som man inte får köra fortare med en A-traktor eller lastbil, släp osv. Förstår inte varför dom gör skillnad på övriga begränsningar och EU-mopeder, låter korkat.
Det är ju just det som är hålet i lagen

Du vet lika väl som mig att en lastbil går betydligt fortare en 80km/h men där finns inte konstruktiv gräns utan en fast gräns.

”Konstruktiv” hastighetsgräns kan inte jämföras med hastighetsgränsen för t. ex. en lastbil med släp, som under inga omständigheter får köra fortare än 80 km/tim.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

StefanL skrev:
Ossian skrev:
StefanL skrev:Detta handlar givetvis enbart om orörda mopeder och det framgår tydligt om du följt länken. Det finns flera anledningar till att "slitage" påverkar prestandan vissa tidiga modeller hade en magnet som bara kände av hur fort hjulet snurra den kan lossa..... det finns en spärr ring i variatorn som slits om den gått några mil, finns ju en dom i Hovrätten som säger att detta inte kan krävas av föraren att kolla. Det är ju med andra ord väldigt svårt att tolka vad som är "slitage"
Men då håller vi ju med varandra, eller? :D
Nej håller inte med dig alls, som jag tolkade dina inlägg syftade på att något togs bort eller modifierades.
Jo men precis! Jag skrev ju att man INTE kunde fila bort halva pluggen o.s.v. Jag ville förtydliga för mindre lyckligt lottade att det var just så det var, bara "äkta" slitage räknas som trim av misstag eller vad man ska kalla det :roll:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Skriv svar