Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröretNoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?Dreamhack skrev:Sätt i en plugg i mynningen på avgasröretNoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Helt fel..? Hade ju rätt på aeroxen och i min Slider var det 5,5 när jag köpte den så antog att det var originaltyngden även ifall det stod stage6 på dom...oscaee skrev:Hampu skrev:Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!
helt fel.. 6,5g på slider och aerox 5,5g
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?NoOne skrev:Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?Dreamhack skrev:Sätt i en plugg i mynningen på avgasröretNoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Absolut, något förslag på en sådan?Dreamhack skrev:Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?NoOne skrev:Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?Dreamhack skrev: Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?Dreamhack skrev:Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?NoOne skrev:Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?Dreamhack skrev: Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Hampu skrev:Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?Dreamhack skrev:Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?NoOne skrev: Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Det är väl bra, 52 är max lagliga ju...NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).
Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Fjädrarna spelar ingen roll för toppfarten, bara accet.oggew2 skrev:Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189
Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.
Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).
Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.
Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Fast riktigt så är det ju inte... går den för fort så går den för fort och det kan polisen eller lagen göra något åt.runners skrev:NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189
Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.
Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).
Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.
Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Om alla strypningar är ditsatta och vad ska du göra mer, såvida det inte sitter annat trim på den? Bara att gratulera till att du har en moped som går nu så fort som den gör otrimmad. Polisen eller lagen kan inte göra något åt det. Är den inte ostrypt eller trimmad på annat sätt så är det bara att säga grattis.
http://www.twostrokerider.se/artiklar/822 fråga 12 i fliken övriga frågor. skrivet av järnet, trafikpolisrunners skrev:Nej! Om din moppe inte är trimmad eller avstrypt är polis och lag maktlös att fälla dig för brott. Vad ska dem då fälla dig för? Vad ska lagen säga när du kör på en moped som går fortare än vad den får göra. När din motor är strypt med alla strypningar som ska vara där, och den inte i heller är trimmad på annat sätt som höjer hastigheten eller accelerationen? Därför ska du vara mycket noggrann med att kolla så att alla strypningar finns på din moped så du inte missat något, för då kan du åka dit på den saken. Visst kommer polisen som stoppar dig att ta mopeden med för kontroll om du blir stoppad och kanske de sätter på egna strypningar så att din moppe inte överstiger den rätta hastigheten, men mer än så kan de inte göra då.
Men som jag har sagt: Hittar det en borttagen strypning eller att motorn på något annat sätt är påverkad för att gå fortare än laglig hastighet kan du åka dit på det.
Tack StruTsen! Äntligen något konkret.StruTsen_b skrev:du får göra en större v-ring, den ska vara 6,5mm
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=9519
Sen ska originalmunstycket på 04or vara 72 och det ska sitta en skorsten i luftburken som stryper luftflödet.
precis som Hampu säger sitter det 5mm variatoringar på dessa motorer som skall vara strypta till 45 km/hHampu skrev:Yamaha Slider 2008, 5mm Gissar att det ska vara samma på aerox eftersom det är iprincip samma motor bara liggande/stående och kylningen som är skillnadernaNoOne skrev:Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).
Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?