Nertrimmad Aerox som går för fort...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Nertrimmad Aerox som går för fort...

Inlägg av NoOne »

Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189

Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.

Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).

Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det så har jag gjort allt för att få ner farten.

Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Användarens profilbild
Tobbe12359
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 juni 2012, 16:47
Ort: Linköping

Inlägg av Tobbe12359 »

Tyngre variatorvikter skulle jag tro :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Jovisst 5.5gr har Aerox också original men det gör ju knappast att den går långsammare, bara att den ökar i utväxling tidigare.

Fler förslag?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

NoOne skrev:Jovisst 5.5gr har Aerox också original men det gör ju knappast att den går långsammare, bara att den ökar i utväxling tidigare.

Fler förslag?
Originalvikterna är ju inte anpassade för bästa prestanda utan för att mopeden inte får gå fortare än 52.
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Det kan du få lov att tro...

Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48

Inlägg av Dreamhack »

NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...

Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Bensinskalle: och henry, din dumfan, du gillar verkligen att hacka på mejj va????

tror du ja bara sitter och ljuger här va??

har ja gjort dig nåt eller???

vill du att ja ska säga förlåt och svälja dina ord???

Moral of the text, bensinskalle har väl också varit ung😂
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

Hampu skrev:Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!

helt fel.. 6,5g på slider och aerox 5,5g
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Dreamhack skrev:
NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...

Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

oscaee skrev:
Hampu skrev:Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!

helt fel.. 6,5g på slider och aerox 5,5g
Helt fel..? Hade ju rätt på aeroxen och i min Slider var det 5,5 när jag köpte den så antog att det var originaltyngden även ifall det stod stage6 på dom...

Kan även tillägga att det endast är plugg i mynningen på aerox 30moppar! (vad jag har läst på internet)
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48

Inlägg av Dreamhack »

NoOne skrev:
Dreamhack skrev:
NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...

Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Bensinskalle: och henry, din dumfan, du gillar verkligen att hacka på mejj va????

tror du ja bara sitter och ljuger här va??

har ja gjort dig nåt eller???

vill du att ja ska säga förlåt och svälja dina ord???

Moral of the text, bensinskalle har väl också varit ung😂
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Dreamhack skrev:
NoOne skrev:
Dreamhack skrev: Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Absolut, något förslag på en sådan?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Dreamhack skrev:
NoOne skrev:
Dreamhack skrev: Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

Hampu skrev:
Dreamhack skrev:
NoOne skrev: Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?

jag köpte en helt ny slider och på den va de 6,5g och en polare som köpte en helt ny aerox va de 5,5g ::)
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Det fick bli en tillfällig lösning tills jag hittar varför den varvar för mycket.
Jag svarvade en 6mm V-ring och satt i 98 munstycke (det största jag hade).
Då fick jag ner den ca 6 km/h till 51-52 km/h (GPS).

Är det någon som har en Aerox med varvräknare som kan tala om för mig hur mycket de varvar max när de är helt original?
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).

Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

gör en större plugg i röret???
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).

Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Det är väl bra, 52 är max lagliga ju...
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Alyzzzer skrev:gör en större plugg i röret???
Är du för lat för att läsa hela tråden?

Vad jag har märkt nu så är det ingen här som vet utan bara gissar vilt.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

antagligen så har du ju inte trimmat ner den tillräckligt, som dom andra försöker påstå att du "måste" göra för att den ska gå lagligt,

grabbarna här inne är inte så orginalkåta om man säger så :wink: :wink: :wink:
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

du får göra en större v-ring, den ska vara 6,5mm

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=9519

Sen ska originalmunstycket på 04or vara 72 och det ska sitta en skorsten i luftburken som stryper luftflödet.
Senast redigerad av StruTsen_b den 13 juni 2014, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Byt till 5,5g vikter ifall det är originaltyngden.
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

oggew2 skrev:Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
52 max*
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

oggew2 skrev:Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
Fjädrarna spelar ingen roll för toppfarten, bara accet.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Nertrimmad Aerox som går för fort...

Inlägg av runners »

NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189

Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.

Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).

Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.

Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?


Om alla strypningar är ditsatta och vad ska du göra mer, såvida det inte sitter annat trim på den? Bara att gratulera till att du har en moped som går nu så fort som den gör otrimmad. Polisen eller lagen kan inte göra något åt det. Är den inte ostrypt eller trimmad på annat sätt så är det bara att säga grattis. :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Re: Nertrimmad Aerox som går för fort...

Inlägg av StruTsen_b »

runners skrev:
NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189

Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.

Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).

Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.

Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?


Om alla strypningar är ditsatta och vad ska du göra mer, såvida det inte sitter annat trim på den? Bara att gratulera till att du har en moped som går nu så fort som den gör otrimmad. Polisen eller lagen kan inte göra något åt det. Är den inte ostrypt eller trimmad på annat sätt så är det bara att säga grattis. :D
Fast riktigt så är det ju inte... går den för fort så går den för fort och det kan polisen eller lagen göra något åt.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nej! Om din moppe inte är trimmad eller avstrypt är polis och lag maktlös att fälla dig för brott. Vad ska dem då fälla dig för? Vad ska lagen säga när du kör på en moped som går fortare än vad den får göra. När din motor är strypt med alla strypningar som ska vara där, och den inte i heller är trimmad på annat sätt som höjer hastigheten eller accelerationen? Därför ska du vara mycket noggrann med att kolla så att alla strypningar finns på din moped så du inte missat något, för då kan du åka dit på den saken. Visst kommer polisen som stoppar dig att ta mopeden med för kontroll om du blir stoppad och kanske de sätter på egna strypningar så att din moppe inte överstiger den rätta hastigheten, men mer än så kan de inte göra då.


Men som jag har sagt: Hittar det en borttagen strypning eller att motorn på något annat sätt är påverkad för att gå fortare än laglig hastighet kan du åka dit på det.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
StruTsen_b
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 8 maj 2012, 18:53

Inlägg av StruTsen_b »

runners skrev:Nej! Om din moppe inte är trimmad eller avstrypt är polis och lag maktlös att fälla dig för brott. Vad ska dem då fälla dig för? Vad ska lagen säga när du kör på en moped som går fortare än vad den får göra. När din motor är strypt med alla strypningar som ska vara där, och den inte i heller är trimmad på annat sätt som höjer hastigheten eller accelerationen? Därför ska du vara mycket noggrann med att kolla så att alla strypningar finns på din moped så du inte missat något, för då kan du åka dit på den saken. Visst kommer polisen som stoppar dig att ta mopeden med för kontroll om du blir stoppad och kanske de sätter på egna strypningar så att din moppe inte överstiger den rätta hastigheten, men mer än så kan de inte göra då.


Men som jag har sagt: Hittar det en borttagen strypning eller att motorn på något annat sätt är påverkad för att gå fortare än laglig hastighet kan du åka dit på det.
http://www.twostrokerider.se/artiklar/822 fråga 12 i fliken övriga frågor. skrivet av järnet, trafikpolis
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

StruTsen_b skrev:du får göra en större v-ring, den ska vara 6,5mm

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=9519

Sen ska originalmunstycket på 04or vara 72 och det ska sitta en skorsten i luftburken som stryper luftflödet.
Tack StruTsen! Äntligen något konkret.

Tittar man på denna länken så verkar 30km/h har 6.5mm och 45km/h 5mm:

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6691

Och eftersom min är en 45km/h så borde den väl ha 5mm v-ring?
Någon som har en v-ring som suttit på en 45km/h som orkar mäta?
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

NoOne skrev:Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Yamaha Slider 2008, 5mm :) Gissar att det ska vara samma på aerox eftersom det är iprincip samma motor bara liggande/stående och kylningen som är skillnaderna :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Hampu skrev:
NoOne skrev:Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Yamaha Slider 2008, 5mm :) Gissar att det ska vara samma på aerox eftersom det är iprincip samma motor bara liggande/stående och kylningen som är skillnaderna :)
precis som Hampu säger sitter det 5mm variatoringar på dessa motorer som skall vara strypta till 45 km/h
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Tackar!

Satt tillbaka 78 munstycket och nu går den i 55 km/h ärliga GPS km/h med 6 mm v-ring, varvar ganska exakt 9.000 rpm så jag har åtminstone konstaterat att den varvar för mycket trots orört blindrör och original förgasare.

Får väl bli en 30 km/h v-ring för att få ner den i 50 km/h...
Sebbestevic
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 5 oktober 2013, 11:55

Inlägg av Sebbestevic »

NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).

Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?

Har en Aerox med varvmätare, dock så är v-ringen dragen men den varvar ca 8-9000 rpm så skulle gissa nånstans där:)
Skriv svar