Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Filtret är rengjort.Rexxy skrev:Testa rengöra filtret. Den ska behöva ett annat munstycke bara sådär.
Videon är privat...Assarrr skrev:Tag sedan nu, men jag har video, så ni kanske kan förstå något lättare.
OBS potatis kvalité, filmat med kompisens nokia
https://www.youtube.com/watch?v=cKIa-ya ... e=youtu.be
har kollat cylinder och den ser bra ut, likaså kolv, jag har bytt packningar där också (såklart..).
Jag har testat nu med olika munstycken, jag började högt och gick ner, men med alla munstycken hackade den, eller hoppade kan man väl säga..
Det är urpluggat rör och den toppar också bara 50, om det kan ha något med saken att göra..?
Kanske är det cylindern som är trött? den har trots allt rullat 2000 mil snart..
edit: I slutet hör man kanske inte så tydligt men jag håller in kopplingen o lägger fullgas, då reagerade den så, den typ tvekade upp i varv..
Fixat.Hampu skrev:Videon är privat...Assarrr skrev:Tag sedan nu, men jag har video, så ni kanske kan förstå något lättare.
OBS potatis kvalité, filmat med kompisens nokia
https://www.youtube.com/watch?v=cKIa-ya ... e=youtu.be
har kollat cylinder och den ser bra ut, likaså kolv, jag har bytt packningar där också (såklart..).
Jag har testat nu med olika munstycken, jag började högt och gick ner, men med alla munstycken hackade den, eller hoppade kan man väl säga..
Det är urpluggat rör och den toppar också bara 50, om det kan ha något med saken att göra..?
Kanske är det cylindern som är trött? den har trots allt rullat 2000 mil snart..
edit: I slutet hör man kanske inte så tydligt men jag håller in kopplingen o lägger fullgas, då reagerade den så, den typ tvekade upp i varv..
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar.SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång
Det verkar som att du testat det mesta gällande förgasaren utan att du nämnt vilka storlekar på munstycken du använt.Assarrr skrev:Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar.SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång
[/spoiler]NoOne skrev:Det verkar som att du testat det mesta gällande förgasaren utan att du nämnt vilka storlekar på munstycken du använt.Assarrr skrev:Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar.SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång
Detta är väl en DRD och den har väl 17,5mm förgasare med strypbricka som du säkert plockat bort så den behöver säkert runt 85 i munstycke.
Hur ser det ut på tändningssidan, du skriver inget om att du testat ett annat stift, men det har du kanske?
Om du står i neutral eller med kopplingen inne och varvar upp på halvgas där den verkar fungera, hur beter den sig då?
Du bör kunna nå ett ganska högt varv i neutral och halvgas och på så sätt se om det är tändnings eller förgasarfel, alltså om den börjar missa vid ett visst varvtal eller vid ett visst gaspådrag.
Du har kanske en kompis som du kan låna en CDI/tändspole av för att se om det hjälper.
Jag hade en Senda som uppförde sig något liknande när den blev riktigt varm, efter kanske en timmes körning men den gick iofs på fullgas men missade lite lägre i registret. På den var det statorplattan som var kass, efter byte av den så gick den perfekt.
[/spoiler]NoOne skrev:Det avbrutna röret tror jag inte påverkar just det felet du har eftersom det endast påverkar choken, men du gör helt rätt i att byta det för att få full funktion på choken.
Men kan du inte få testa din kompis förgasare på din moppe för att se om det gör någon skillnad?
Du skriver att den uppför sig LIKT fullgas när du varvar upp den på halvgas, då borde den missa mycket och inte lite, visst har du varvräknare på DRD? Kan du känna om den missar vid något speciellt varvtal?
På videon låter det som om den antingen stryper (får för lite bensin) eller tappar tändningen när du kommit upp i lite varav,
När det gäller för lite bensin så är det några saker som kan orsaka: munstycke (har du provat olika), nålens position (men den påverkar inte fullgas om det inte sitter fel nål som är för lång), eller något skräp som satt sig i någon kanal (du har rengort förgasaren ordentligt), flottören hänger sig i stängt läge eller att den stänger för tidigt (mindre troligt eftersom den går rent på lägre varv), att bensinkranen flödar för dåligt så att bensinen tar slut i flottörkoppen vid fullgas (samma symptom som om flottören stänger för tidigt, mindre troligt eftersom den uppför sig liknande när du provat med större munstycke, då borde den tömts tidigare och felet blivit ännu mer kännbart),
Då skulle det kunna vara ett tändningsproblem även om jag tycket det låter som att den stryper.
Tändningen är simpel på dessa, tändplatta, tändspole med inbyggd CDI, tändkabel och tändhatt med resistans.
Eftersom den fungerar som den ska på lågvarv så är där tyvärr inte mycket att felsöka mer än att se till att tändplattan sitter som den ska och att svänghjulet inte saknar krysskil och har flyttat sig.
Det bästa är om du har en kompis med en Senda av något slag som du kan låna tänddelar av för att testa (samma tänddelar på de flesta Sendor).
Nej det behöver dom inte ha, han har en 17,5, hans är en DRD Racing.NoOne skrev:EBS har väl om jag inte minns fel Dellorto PHVA 14 och med samma insug och munstycke som din så har du lättare att låna hans förgasare så hade det helt klart varit värt att testa för att se hur den går med den, om den uppför sig liknande.
Går den bra med en annan förgasare så kan du ju utesluta tändningsfel och koncentrera dig på förgasaren.
Återkom gärna om hur det går.
Jahaja, såklartNoOne skrev:Jaha, det var en DRD han hade, då spelar det ingen roll att det är en EBS.
Javisst, olika moppar kan ha olika munstycke och skall det bli riktigt bra så måste munstycken bestyckas individuellt för varje motor, men jag menade att ni har samma typ av munstycken (alltså kanske inte samma storlek men 6mm dellorto munstycke) så är det bara att låna förgasaren och bestycka den som du tror är lämpligt, t.ex. 90 munstycke och testa för att sedan återställa hans munstycke till vad han hade.
Jodå har provat mellan olika tändstift..calle.l skrev:provat att byta tändstift? Jag bytte från b8 till b9 och min gick perfekt efter det
Om det är originalkröken så har jag hört (och sett , fast kanske inte i samma rör) att det finns en hel del skit, dämpgaller, en katalysator och lite mer...Kan ha något med saken och göra kanske?Assarrr skrev:Jodå har provat mellan olika tändstift..calle.l skrev:provat att byta tändstift? Jag bytte från b8 till b9 och min gick perfekt efter det
Jag har testat byta med min kompis förgasare utan någon skillnad överhuvudtaget, blev något värre kanske..
Jo sen tänkte jag komma till att om det nu skulle vara tändingen, så är det väl inte så att den behöver ställas in? för det ska den väl inte behövas bara sådär? Isåfall borde det vara CDIn eller tändhatten som ställer till det, hoppas ni förstår vad jag menar.
Edit: Jo jag kom på också, testade med att sota ur röret, men när jag var klar kunde jag inte få ut all vätska, det är alltså något som stoppar en STOR del av vätskan, mycket har kommit ut men mycket sitter kvar, vad kan det vara som stoppar? Och kan det ha något med saken att göra? Delvis att den bara går i 40 km/h och hackar..