Derbin har börjat hacka, igen..

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Derbin har börjat hacka, igen..

Inlägg av Assarrr »

Tjena! Problem efter problem med denna moppen, aja..
Efter att den hackade sist bytte jag munstycke o den gick jätte bra.
Bara det att nu, med samma munstycke började den hacka igen, jag testade gå ner i munstycke och den gick bättre upp till ca 7k varv då den börjar hacka igen.. Någon som vet? Ska jag verkligen ha ännu mindre munstycke? Eller vad tror ni kan vara felet?
Jag har kollat luftfilter, vilket ser bra ut..
Kedja o drev är helt nya så man kan utesluta dom. :)
Vad tror ni? :)
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped
Inlägg: 131
Blev medlem: 18 november 2013, 12:52
Ort: stockholm

Inlägg av BetandeMax »

Blöddrar den så ska du ha mindre hackar den får du förmodligen för lite soppa och ska byta upp igen
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

BetandeMax skrev:Blöddrar den så ska du ha mindre hackar den får du förmodligen för lite soppa och ska byta upp igen
Det är märkligt, för jag har testat med större då det hackade över hela registret.. :/
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Testa rengöra filtret. Den ska behöva ett annat munstycke bara sådär.
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

Rexxy skrev:Testa rengöra filtret. Den ska behöva ett annat munstycke bara sådär.
Filtret är rengjort.
Jag har testat byta munstycke.. Vilket har gjort det värre när jag ökat.

Jag testade köra mer nu, den orkar knappt över 40 längre, när jag växlar så sjunker han bara i varv tills jag måste växla ner så jag kommer nån vart.. :S
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

Någon som vet? När man varvar den med koppling eller neutral så är det precis som den skippar varv ibland, typ hackar upp i varv..
Vad borde jag göra? Villig att testa allt.
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

Tag sedan nu, men jag har video, så ni kanske kan förstå något lättare.
OBS potatis kvalité, filmat med kompisens nokia ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cKIa-ya ... e=youtu.be

har kollat cylinder och den ser bra ut, likaså kolv, jag har bytt packningar där också (såklart..).
Jag har testat nu med olika munstycken, jag började högt och gick ner, men med alla munstycken hackade den, eller hoppade kan man väl säga..
Det är urpluggat rör och den toppar också bara 50, om det kan ha något med saken att göra..? :)
Kanske är det cylindern som är trött? den har trots allt rullat 2000 mil snart..

edit: I slutet hör man kanske inte så tydligt men jag håller in kopplingen o lägger fullgas, då reagerade den så, den typ tvekade upp i varv..
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Assarrr skrev:Tag sedan nu, men jag har video, så ni kanske kan förstå något lättare.
OBS potatis kvalité, filmat med kompisens nokia ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cKIa-ya ... e=youtu.be

har kollat cylinder och den ser bra ut, likaså kolv, jag har bytt packningar där också (såklart..).
Jag har testat nu med olika munstycken, jag började högt och gick ner, men med alla munstycken hackade den, eller hoppade kan man väl säga..
Det är urpluggat rör och den toppar också bara 50, om det kan ha något med saken att göra..? :)
Kanske är det cylindern som är trött? den har trots allt rullat 2000 mil snart..

edit: I slutet hör man kanske inte så tydligt men jag håller in kopplingen o lägger fullgas, då reagerade den så, den typ tvekade upp i varv..
Videon är privat...
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

Hampu skrev:
Assarrr skrev:Tag sedan nu, men jag har video, så ni kanske kan förstå något lättare.
OBS potatis kvalité, filmat med kompisens nokia ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cKIa-ya ... e=youtu.be

har kollat cylinder och den ser bra ut, likaså kolv, jag har bytt packningar där också (såklart..).
Jag har testat nu med olika munstycken, jag började högt och gick ner, men med alla munstycken hackade den, eller hoppade kan man väl säga..
Det är urpluggat rör och den toppar också bara 50, om det kan ha något med saken att göra..? :)
Kanske är det cylindern som är trött? den har trots allt rullat 2000 mil snart..

edit: I slutet hör man kanske inte så tydligt men jag håller in kopplingen o lägger fullgas, då reagerade den så, den typ tvekade upp i varv..
Videon är privat...
Fixat.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång :)
Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. :P Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar. :)
OskarVonDerbi
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 juli 2014, 10:22
Ort: Rinkeby

Inlägg av OskarVonDerbi »

Tänkte fråga också, har en 06a som jag märker samma problem som nämns i denna tråd. Jag hade ett orginal rör på då jag sedan kände för mer hastighet och bytte till ett gianelli rör (ganska billig variant). Jag slog ut pluggen från röret och inte lång tid efter detta så börjar den hacka och blöddra.
Jag har fått hänvisningar till att kolla flödet för bensinen av någon guld skruv som jag vet ger för lite soppa. Men vart tusan ska jag leta och vart jag ska hitta.

Vart ska jag felsöka och vad ska ja införskaffa för att försöka reparera problemet? Har en bil mekaniker som kan mecka men inte felsöka.. Ehm

Är inte duktig på meck så behöver konkreta svar tack! :lol:

Ps. Har inte bytt oljor på ett tag och jag köpte den som beggad lite sönder skruvad så jag vet inte vad mer som ha gjorts..

Pps. Haft den i 1,5 år ungefär!
Behöver styling tips samt teknisk information till min kära Derbi Senda Xtreme 06!

Tack på förhand.
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Assarrr skrev:
SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång :)
Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. :P Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar. :)
Det verkar som att du testat det mesta gällande förgasaren utan att du nämnt vilka storlekar på munstycken du använt.
Detta är väl en DRD och den har väl 17,5mm förgasare med strypbricka som du säkert plockat bort så den behöver säkert runt 85 i munstycke.

Hur ser det ut på tändningssidan, du skriver inget om att du testat ett annat stift, men det har du kanske?
Om du står i neutral eller med kopplingen inne och varvar upp på halvgas där den verkar fungera, hur beter den sig då?
Du bör kunna nå ett ganska högt varv i neutral och halvgas och på så sätt se om det är tändnings eller förgasarfel, alltså om den börjar missa vid ett visst varvtal eller vid ett visst gaspådrag.

Du har kanske en kompis som du kan låna en CDI/tändspole av för att se om det hjälper.
Jag hade en Senda som uppförde sig något liknande när den blev riktigt varm, efter kanske en timmes körning men den gick iofs på fullgas men missade lite lägre i registret. På den var det statorplattan som var kass, efter byte av den så gick den perfekt.
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

[spoiler]
NoOne skrev:
Assarrr skrev:
SNODDAS15 skrev:Det lilla jag tittade, kändes det som den bara betedde sig så på mellan varvet. Har du ställt in nålen efter att du plugga ur? Min beter sig så kall ibland och då räcker det med att dra choken en liten stund så är han igång :)
Nja, ja det har jag, dock är det inte helt exakt så, jag kan köra på halvgas eller mindre utan problem, men fullgas ballar den ur, som sagt har testat byta munstycke från högt till lågt med samma resultat, att den hoppar. :P Dock får jag självklart ett blödder eller ett böö när jag bytt. Drar jag choken blir det värre, då den hackar på gaspådrag, oavsett hur mycket jag gasar. :)
Det verkar som att du testat det mesta gällande förgasaren utan att du nämnt vilka storlekar på munstycken du använt.
Detta är väl en DRD och den har väl 17,5mm förgasare med strypbricka som du säkert plockat bort så den behöver säkert runt 85 i munstycke.

Hur ser det ut på tändningssidan, du skriver inget om att du testat ett annat stift, men det har du kanske?
Om du står i neutral eller med kopplingen inne och varvar upp på halvgas där den verkar fungera, hur beter den sig då?
Du bör kunna nå ett ganska högt varv i neutral och halvgas och på så sätt se om det är tändnings eller förgasarfel, alltså om den börjar missa vid ett visst varvtal eller vid ett visst gaspådrag.

Du har kanske en kompis som du kan låna en CDI/tändspole av för att se om det hjälper.
Jag hade en Senda som uppförde sig något liknande när den blev riktigt varm, efter kanske en timmes körning men den gick iofs på fullgas men missade lite lägre i registret. På den var det statorplattan som var kass, efter byte av den så gick den perfekt.
[/spoiler]

Kan säga så att allt är ostrypt. Jag har testat munstycke från 100 till 78, jag kör just nu på 80. Stift har jag bytt 3 gånger redan, vilket inte har gjort någon skillnad alls. Varvar jag på halvgas så är det LIKT fullgas, men den tvekar väldigt lite, den går ganska jämnt upp alltså, likaså på mindre än halvgas.

I måndags upptäckte jag detta i min förgasare, jag har faktiskt inte lagt märke till det, då jag inte är så kunnig, men jag såg på min kompis förgasare, (likadan förgasare) att han hade en lång pinne, medans min var "bruten" eller "knäckt", det är den till choken.
http://i.imgur.com/zXCMCib.jpg
Jag har iallafall fixat ny sådan, så får vi se om det hjälper.
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Det avbrutna röret tror jag inte påverkar just det felet du har eftersom det endast påverkar choken, men du gör helt rätt i att byta det för att få full funktion på choken.
Men kan du inte få testa din kompis förgasare på din moppe för att se om det gör någon skillnad?

Du skriver att den uppför sig LIKT fullgas när du varvar upp den på halvgas, då borde den missa mycket och inte lite, visst har du varvräknare på DRD? Kan du känna om den missar vid något speciellt varvtal?

På videon låter det som om den antingen stryper (får för lite bensin) eller tappar tändningen när du kommit upp i lite varav,
När det gäller för lite bensin så är det några saker som kan orsaka: munstycke (har du provat olika), nålens position (men den påverkar inte fullgas om det inte sitter fel nål som är för lång), eller något skräp som satt sig i någon kanal (du har rengort förgasaren ordentligt), flottören hänger sig i stängt läge eller att den stänger för tidigt (mindre troligt eftersom den går rent på lägre varv), att bensinkranen flödar för dåligt så att bensinen tar slut i flottörkoppen vid fullgas (samma symptom som om flottören stänger för tidigt, mindre troligt eftersom den uppför sig liknande när du provat med större munstycke, då borde den tömts tidigare och felet blivit ännu mer kännbart),

Då skulle det kunna vara ett tändningsproblem även om jag tycket det låter som att den stryper.
Tändningen är simpel på dessa, tändplatta, tändspole med inbyggd CDI, tändkabel och tändhatt med resistans.
Eftersom den fungerar som den ska på lågvarv så är där tyvärr inte mycket att felsöka mer än att se till att tändplattan sitter som den ska och att svänghjulet inte saknar krysskil och har flyttat sig.
Det bästa är om du har en kompis med en Senda av något slag som du kan låna tänddelar av för att testa (samma tänddelar på de flesta Sendor).
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

[spoiler]
NoOne skrev:Det avbrutna röret tror jag inte påverkar just det felet du har eftersom det endast påverkar choken, men du gör helt rätt i att byta det för att få full funktion på choken.
Men kan du inte få testa din kompis förgasare på din moppe för att se om det gör någon skillnad?

Du skriver att den uppför sig LIKT fullgas när du varvar upp den på halvgas, då borde den missa mycket och inte lite, visst har du varvräknare på DRD? Kan du känna om den missar vid något speciellt varvtal?

På videon låter det som om den antingen stryper (får för lite bensin) eller tappar tändningen när du kommit upp i lite varav,
När det gäller för lite bensin så är det några saker som kan orsaka: munstycke (har du provat olika), nålens position (men den påverkar inte fullgas om det inte sitter fel nål som är för lång), eller något skräp som satt sig i någon kanal (du har rengort förgasaren ordentligt), flottören hänger sig i stängt läge eller att den stänger för tidigt (mindre troligt eftersom den går rent på lägre varv), att bensinkranen flödar för dåligt så att bensinen tar slut i flottörkoppen vid fullgas (samma symptom som om flottören stänger för tidigt, mindre troligt eftersom den uppför sig liknande när du provat med större munstycke, då borde den tömts tidigare och felet blivit ännu mer kännbart),

Då skulle det kunna vara ett tändningsproblem även om jag tycket det låter som att den stryper.
Tändningen är simpel på dessa, tändplatta, tändspole med inbyggd CDI, tändkabel och tändhatt med resistans.
Eftersom den fungerar som den ska på lågvarv så är där tyvärr inte mycket att felsöka mer än att se till att tändplattan sitter som den ska och att svänghjulet inte saknar krysskil och har flyttat sig.
Det bästa är om du har en kompis med en Senda av något slag som du kan låna tänddelar av för att testa (samma tänddelar på de flesta Sendor).
[/spoiler]

Det jag menar att den reagerar likt är att den tvekar, men inte mycket, asså, den missar inte mycket precis. Men missar gör den.
Jag ska kolla sen när jag fått ihopa den, när och vilka varvtal, men jag har för mig det sker på höga varv, delvis 6tusen och uppåt skulle jag gissa (när man kör), stillastående skulle jag vilja säga är rätt likt men lite lägre varv, det är svårt att se på varvtalsmätaren då den går upp som vanligt, men motor gör inte det, men jag ska kolla närmre på det sen. Just nu lär det inte gå så bra för jag inte har någon vajer till trotteln, då den var rätt sönder.

Men när man kör, så kan jag köra halvgas utan problem, men såfort man går över till fullgas så hackar/hoppar den.
När jag plockar ihopa den ska jag börja om från 90 i munstycke, och höja nålen ett steg och så får vi se hur det blir. Förgasaren är rengjord ordentligt.

Jo jag har en kompis med den äldre motorn, EBS. Och sen har jag en med samma modell som jag, fast jag är inte så säker han vill, men värt att fråga, man skulle iallafall kunna titta på det.
Jo jag har också tänkt att skulle kunna vara nåt tändningsfel, men jag kan inte så mycket så vågar inte säga något.
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

EBS har väl om jag inte minns fel Dellorto PHVA 14 och med samma insug och munstycke som din så har du lättare att låna hans förgasare så hade det helt klart varit värt att testa för att se hur den går med den, om den uppför sig liknande.
Går den bra med en annan förgasare så kan du ju utesluta tändningsfel och koncentrera dig på förgasaren.

Återkom gärna om hur det går.
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

NoOne skrev:EBS har väl om jag inte minns fel Dellorto PHVA 14 och med samma insug och munstycke som din så har du lättare att låna hans förgasare så hade det helt klart varit värt att testa för att se hur den går med den, om den uppför sig liknande.
Går den bra med en annan förgasare så kan du ju utesluta tändningsfel och koncentrera dig på förgasaren.

Återkom gärna om hur det går.
Nej det behöver dom inte ha, han har en 17,5, hans är en DRD Racing.
Dock har jag såklart också en 17,5 så ja jag kan testa. Dock är bestyckningen olika för olika mopeder om jag inte har helt fel.
Te.x så kanske han kör 75 i huvudmunstycke o jag 90, men vi har samma förgasare.
NoOne
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:48
Ort: Skåne

Inlägg av NoOne »

Jaha, det var en DRD han hade, då spelar det ingen roll att det är en EBS.

Javisst, olika moppar kan ha olika munstycke och skall det bli riktigt bra så måste munstycken bestyckas individuellt för varje motor, men jag menade att ni har samma typ av munstycken (alltså kanske inte samma storlek men 6mm dellorto munstycke) så är det bara att låna förgasaren och bestycka den som du tror är lämpligt, t.ex. 90 munstycke och testa för att sedan återställa hans munstycke till vad han hade.
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

NoOne skrev:Jaha, det var en DRD han hade, då spelar det ingen roll att det är en EBS.

Javisst, olika moppar kan ha olika munstycke och skall det bli riktigt bra så måste munstycken bestyckas individuellt för varje motor, men jag menade att ni har samma typ av munstycken (alltså kanske inte samma storlek men 6mm dellorto munstycke) så är det bara att låna förgasaren och bestycka den som du tror är lämpligt, t.ex. 90 munstycke och testa för att sedan återställa hans munstycke till vad han hade.
Jahaja, såklart :P
Jo men jag ska testa. :)
Användarens profilbild
calle.l
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:52

Inlägg av calle.l »

provat att byta tändstift? Jag bytte från b8 till b9 och min gick perfekt efter det :D
Användarens profilbild
Assarrr
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 november 2013, 18:44

Inlägg av Assarrr »

calle.l skrev:provat att byta tändstift? Jag bytte från b8 till b9 och min gick perfekt efter det :D
Jodå har provat mellan olika tändstift..

Jag har testat byta med min kompis förgasare utan någon skillnad överhuvudtaget, blev något värre kanske..

Jo sen tänkte jag komma till att om det nu skulle vara tändingen, så är det väl inte så att den behöver ställas in? för det ska den väl inte behövas bara sådär? Isåfall borde det vara CDIn eller tändhatten som ställer till det, hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Edit: Jo jag kom på också, testade med att sota ur röret, men när jag var klar kunde jag inte få ut all vätska, det är alltså något som stoppar en STOR del av vätskan, mycket har kommit ut men mycket sitter kvar, vad kan det vara som stoppar? Och kan det ha något med saken att göra? Delvis att den bara går i 40 km/h och hackar.. :P
Användarens profilbild
EvoBeam
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 april 2013, 14:34

Inlägg av EvoBeam »

Assarrr skrev:
calle.l skrev:provat att byta tändstift? Jag bytte från b8 till b9 och min gick perfekt efter det :D
Jodå har provat mellan olika tändstift..

Jag har testat byta med min kompis förgasare utan någon skillnad överhuvudtaget, blev något värre kanske..

Jo sen tänkte jag komma till att om det nu skulle vara tändingen, så är det väl inte så att den behöver ställas in? för det ska den väl inte behövas bara sådär? Isåfall borde det vara CDIn eller tändhatten som ställer till det, hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Edit: Jo jag kom på också, testade med att sota ur röret, men när jag var klar kunde jag inte få ut all vätska, det är alltså något som stoppar en STOR del av vätskan, mycket har kommit ut men mycket sitter kvar, vad kan det vara som stoppar? Och kan det ha något med saken att göra? Delvis att den bara går i 40 km/h och hackar.. :P
Om det är originalkröken så har jag hört (och sett , fast kanske inte i samma rör) att det finns en hel del skit, dämpgaller, en katalysator och lite mer...Kan ha något med saken och göra kanske?

EDIT:
Hitta en gudie med Sedans rör angående avstrypning: http://www.twostrokerider.se/artiklar/582
(Där kan du se lite av skiten jag menade)
Skriv svar