Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Moderatorer: Speedway , MrAndersson , TheAndersson , CaToXXo
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 7 maj 2014, 22:57
Hallå innan när jag hade org cylinder så kunde den väll varva upp till 10-11k rpm men nu när jag slängt på en 70cc så kommer jag inte förbi 8k rpm? Är detta normalt? har urpluggat org rör till om det kan vara det som stryper, och den går i typ bara 60..
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 7 maj 2014, 23:59
LennartTuning skrev: ställ in förgasaren
Har bara 4-5 munstycken fel annars e den perfa
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520 Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg
Inlägg
av Sebbe-Tuning » 8 maj 2014, 06:28
4-5 strl är rätt mycket faktiskt...
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057 Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL
Inlägg
av GreckE » 8 maj 2014, 06:50
säker på att den varvade så mkt förut? tänkte om du har strypt cdi och den stryper nu när du kan varva mer.
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 8 maj 2014, 07:24
GreckE skrev: säker på att den varvade så mkt förut? tänkte om du har strypt cdi och den stryper nu när du kan varva mer.
Ja helt 100
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563 Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp
Inlägg
av KrooxTheStyler » 8 maj 2014, 08:24
Måste ha något med vikter att göra, fjädrar, munctycke.
Ställ in förgasare, och din variator/koppling rätt!
CPI SM
LowTurboRider
Elmoped
Inlägg: 26 Blev medlem: 23 november 2013, 09:44
Inlägg
av LowTurboRider » 8 maj 2014, 10:54
Hade exakt samma problem, moppen gick sjukt dåligt när jag bytte till 70. fick byta från 5,7g vikter till 4,3g så var problemet löst.
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 8 maj 2014, 11:00
LowTurboRider skrev: Hade exakt samma problem, moppen gick sjukt dåligt när jag bytte till 70. fick byta från 5,7g vikter till 4,3g så var problemet löst.
Man har väl inte vikter på Cross?
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394 Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping
Inlägg
av lasshe » 8 maj 2014, 11:30
du ska ställa fram tändningen! rätta mig om ja har fel
va så på min flickväns moppe när vi drog på 70cc
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705 Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå
Inlägg
av AndreWidestedt » 8 maj 2014, 12:54
Va ha du för munstycke i nu? Och vad satt i innan du bytte?
Helt Räser
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540 Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås
Inlägg
av Rexxy » 8 maj 2014, 12:55
lasshe skrev: du ska ställa fram tändningen! rätta mig om ja har fel
va så på min flickväns moppe när vi drog på 70cc
Inte nödvändigtvis. Ska fortfarande kunna varva mer.
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 8 maj 2014, 12:56
AndreWidestedt skrev: Va ha du för munstycke i nu? Och vad satt i innan du bytte?
där satt 63 , satt på 75, har org luftburk o org förgasare
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705 Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå
Inlägg
av AndreWidestedt » 8 maj 2014, 13:12
Dreamhack skrev: AndreWidestedt skrev: Va ha du för munstycke i nu? Och vad satt i innan du bytte?
där satt 63 , satt på 75, har org luftburk o org förgasare
Prova gå upp till ~90 sen börja gå nerråt. Lättast att stoppa i för stort å senare gå neråt om den blöddrar.
Helt Räser
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 8 maj 2014, 15:26
AndreWidestedt skrev: Dreamhack skrev: AndreWidestedt skrev: Va ha du för munstycke i nu? Och vad satt i innan du bytte?
där satt 63 , satt på 75, har org luftburk o org förgasare
Prova gå upp till ~90 sen börja gå nerråt. Lättast att stoppa i för stort å senare gå neråt om den blöddrar.
Nä men den kommer vara perfekt vid 79-80, är redan bra nu
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838 Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås
Inlägg
av CaToXXo » 8 maj 2014, 15:30
Dreamhack skrev: AndreWidestedt skrev: Dreamhack skrev:
där satt 63 , satt på 75, har org luftburk o org förgasare
Prova gå upp till ~90 sen börja gå nerråt. Lättast att stoppa i för stort å senare gå neråt om den blöddrar.
Nä men den kommer vara perfekt vid 79-80, är redan bra nu
Om den är bra inställd så hade den varvat mer än 8000 rpm. Ta åt dig av vad folk säger, så ska du se att du får ordning på din moppe.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 8 maj 2014, 15:41
CaToXXo skrev: Dreamhack skrev: AndreWidestedt skrev:
Prova gå upp till ~90 sen börja gå nerråt. Lättast att stoppa i för stort å senare gå neråt om den blöddrar.
Nä men den kommer vara perfekt vid 79-80, är redan bra nu
Om den är bra inställd så hade den varvat mer än 8000 rpm. Ta åt dig av vad folk säger, så ska du se att du får ordning på din moppe.
så det är 100% förgasaren då? kan inte vara så att 14mm e för litet?
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838 Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås
Inlägg
av CaToXXo » 8 maj 2014, 22:25
Dreamhack skrev: CaToXXo skrev:
Om den är bra inställd så hade den varvat mer än 8000 rpm. Ta åt dig av vad folk säger, så ska du se att du får ordning på din moppe.
så det är 100% förgasaren då? kan inte vara så att 14mm e för litet?
Nej den ska varva fint ändå. Blir kanske lite trög på femman o sexan.
Sen om den misständer pga nåt annat är svårt för oss att veta, men jag tycker iaf att det låter som du har väldigt litet munstycke på. Jag skulle även släppt på mer luft.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518 Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen
Inlägg
av gilerahjärnan » 8 maj 2014, 22:31
när jag satte på 73cc på min moppe, ( 17,5mm) så gick jag bara upp 3 storlekar...
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705 Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå
Inlägg
av AndreWidestedt » 9 maj 2014, 09:11
gilerahjärnan skrev: när jag satte på 73cc på min moppe, ( 17,5mm) så gick jag bara upp 3 storlekar...
Skiljer mellan alla motorer, man kan ha samma setup men endå måste man bestycka olika.
Helt Räser
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170 Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37
Inlägg
av juniorjesper » 9 maj 2014, 21:17
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Dreamhack
Elmoped
Inlägg: 118 Blev medlem: 14 juni 2012, 20:48
Inlägg
av Dreamhack » 11 maj 2014, 12:28
har du sportluftfilter?
Nu ändra jag munstycke till 82 och stiftet är gyllenebrunt, så vad kan felet vara?
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838 Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås
Inlägg
av CaToXXo » 11 maj 2014, 20:37
Dreamhack skrev:
Nu ändra jag munstycke till 82 och stiftet är gyllenebrunt, så vad kan felet vara?
Samma fel som vi sagt åt dig att det är hela tiden. Sen får du tro vad du vill.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan