Linkans forshaga shopper projekt! update 6. Årsmodell 1982!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DerbiZebbe
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 oktober 2013, 10:33
Ort: Örebro

Inlägg av DerbiZebbe »

kommer följas!
Bild
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

Kommer bli najs när den blir klar
Bild
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Zebbe: Tackar :wink:

Thoz3: vi får hoppas det :)
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

haha fyfan va coolt! Ska följas med glädje :D
Bild
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Derbi_pöjk skrev:haha fyfan va coolt! Ska följas med glädje :D
Derbiiii!!! klart du ska!!
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 maj 2012, 20:44
Ort: Stockholm

Inlägg av jack.lofgren »

Fan vad du kommer långt :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

jack.lofgren skrev:Fan vad du kommer långt :D
Jobbar som fan med den där cp grodan;)
Laeddin
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 mars 2014, 13:36
Ort: Nybro

Inlägg av Laeddin »

Följer
Yamaha DT50MX <3
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

du gör 2 fel när du kladdar med glasfiber och polyestern.

1: du gör bara på utsidan, gör mer på insudan och lägg epoxi på utsidan istället.

2: du har på för mycke polyester som kladdar och blir helt hopplöst att slipa.

du ska lägga remsan med glasfiber på en plan yta sen pensla på polyestern på båda sidorna tills den är genomvåt. sen lägger du den på ytan du vill fixa. ha inte på mer polyester som kan rinna och så.

ta penseln som du använda och pensa ut glasfiber duken så den sitter tätt mot ytan.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

LennartTuning skrev:du gör 2 fel när du kladdar med glasfiber och polyestern.

1: du gör bara på utsidan, gör mer på insudan och lägg epoxi på utsidan istället.

2: du har på för mycke polyester som kladdar och blir helt hopplöst att slipa.

du ska lägga remsan med glasfiber på en plan yta sen pensla på polyestern på båda sidorna tills den är genomvåt. sen lägger du den på ytan du vill fixa. ha inte på mer polyester som kan rinna och så.

ta penseln som du använda och pensa ut glasfiber duken så den sitter tätt mot ytan.
1. jag la inte bara på utsidan, om du läser står det att jag la 2 lager på insidan och 3 på utsidan. insidan har inget onödigt kladd så du slipper klaga där.

2: slipjobbet är inget problem, jag slipade max 5 minuter och fick det mycket jämnare. jag vet om att allt polyester till höger var helt onödigt.

3:det är första gången någonsin jag använder mig av polyester och glasfiberväv, tyckte det blev bra för att vara första gången. jag har lärt mig nya saker vilket jag tycker är roligt.

4: Tack för tipset! det är värt att testa när jag lagar den större sprickan (detta var bara för att lära mig)

förvänta dig inget proffs resultat;) är bara en liten rookie inom denna sorts arbeten.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Äntligen kommer update 2!
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

LinkanTuning skrev:Äntligen kommer update 2!
Längtat ju! Men kör inte Popo edition :(. Kan du inte hitta något annat istället? Skulle vara skitballt med typ securitas eller nå sånt.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

haha kommer bli rå fet!!! :)
Rieju rrx
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Sebbe-Tuning skrev:
LinkanTuning skrev:Äntligen kommer update 2!
Längtat ju! Men kör inte Popo edition :(. Kan du inte hitta något annat istället? Skulle vara skitballt med typ securitas eller nå sånt.
haha, det är ju (polis) som är så jävla balllltt! securitas är inte lika coolt jö!
Filip ericsson skrev:haha kommer bli rå fet!!! :)
haha tack!!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ett tips för framtida glasfiberreparationer: det ser ut som att du bara slipat av ytan litegrann före du plastade dit nytt meterial, även om du lägger så på bägge sidor har du ju fortfarande sprickan kvar i originalplasten då. Den rätta metoden är att slipa ur en bred V-formad "dal" längs sprickan, för varje millimeter du slipar på djupet vid sprickan ska det slipas en centimeter ut åt bägge sidor. Man ska inte lägga lagningen ovanpå lacken, allt ovanpå lacken ligger ju utanpå där plastens yta ska vara när man är färdig - dessutom, styrkan i kåpan ligger i glasfibrerna, och färgen som inte har någon fiberarmering är därmed rätt vek och olämplig att försöka fästa lagningar i...

I ett fall som detta där bägge sidor är åtkomliga är det ofta bäst att göra "halva slipningen" från vardera sida. Om plasten är sisådär 3mm tjock (som jag gissar) hade jag först slipat ur lite mer än halva tjockleken från ena sidan, 1½-2cm fasning ut åt sprickans bägge sidor, och sedan plastat upp så "gropen" fyllts med lite marginal (så det går slipa ner tills det blir plant i rätt höjd). När den sidan härdat gör man likadant på andra sidan, slipa ur på djupet tills hela sprickan är borta och du är nere i lagningen på andra sidan, sedan ser du till att slipa ut på bredden ordentligt så lagningen får stor yta att fästa i, och sedan plastar du igen gropen.

Anledningen till att man ska slipa ur ett så stort område är för att lagningen ska ha en chans att fästa ordentligt mot ursprungsmaterialet. Ju större yta, desto mindre risk för problem.
Och man slipar bort hela sprickan på det sätt jag beskrivit eftersom annars finns den kvar som en försvagning inne i kåpan. Tråkigt när lagningen spricker efter ett litet tag för att man inte tog sig tid att slipa bort det skadade materialet innan man började slabba på nytt...

Nått att tänka på till nästa gång, förhoppningsvis håller det du gjort nu men om det inte gör det vet du hur du ska göra nästa gång. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

nu när motorn ändå är av så kan du ju passa på att trimma! ;)

Jag tycker inte heller att polis tema kommer bli bra, enligt mitt tycke. har du lagt tanke på att ta nyan cat tema? ;)

Bild
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Blev du inspirerad utav shoppern på blocket? Kan du inte göra typ militär istället? ;)
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Sådärjaaa
nu händer det lite saker va ;D

Hoppas du får igång skrothögen <3
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

G-son skrev:Ett tips för framtida glasfiberreparationer: det ser ut som att du bara slipat av ytan litegrann före du plastade dit nytt meterial, även om du lägger så på bägge sidor har du ju fortfarande sprickan kvar i originalplasten då. Den rätta metoden är att slipa ur en bred V-formad "dal" längs sprickan, för varje millimeter du slipar på djupet vid sprickan ska det slipas en centimeter ut åt bägge sidor. Man ska inte lägga lagningen ovanpå lacken, allt ovanpå lacken ligger ju utanpå där plastens yta ska vara när man är färdig - dessutom, styrkan i kåpan ligger i glasfibrerna, och färgen som inte har någon fiberarmering är därmed rätt vek och olämplig att försöka fästa lagningar i...

I ett fall som detta där bägge sidor är åtkomliga är det ofta bäst att göra "halva slipningen" från vardera sida. Om plasten är sisådär 3mm tjock (som jag gissar) hade jag först slipat ur lite mer än halva tjockleken från ena sidan, 1½-2cm fasning ut åt sprickans bägge sidor, och sedan plastat upp så "gropen" fyllts med lite marginal (så det går slipa ner tills det blir plant i rätt höjd). När den sidan härdat gör man likadant på andra sidan, slipa ur på djupet tills hela sprickan är borta och du är nere i lagningen på andra sidan, sedan ser du till att slipa ut på bredden ordentligt så lagningen får stor yta att fästa i, och sedan plastar du igen gropen.

Anledningen till att man ska slipa ur ett så stort område är för att lagningen ska ha en chans att fästa ordentligt mot ursprungsmaterialet. Ju större yta, desto mindre risk för problem.
Och man slipar bort hela sprickan på det sätt jag beskrivit eftersom annars finns den kvar som en försvagning inne i kåpan. Tråkigt när lagningen spricker efter ett litet tag för att man inte tog sig tid att slipa bort det skadade materialet innan man började slabba på nytt...

Nått att tänka på till nästa gång, förhoppningsvis håller det du gjort nu men om det inte gör det vet du hur du ska göra nästa gång. :wink:
Jäklar du verkar kunna allt! Mycket bra tips som jag kan använda mig av nästa gång! Det är ju trots allt första gången jag gör det här så man är inte proffs första gången :wink: tack så mycket!
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

Haha fyfan va coolt med polis tema :lol:

Men istället för att det står polis skulle det vara fett random/kul om det stod aina :D

Nej men kör på, ser bra ut! :)
Bild
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Speedway skrev:Blev du inspirerad utav shoppern på blocket? Kan du inte göra typ militär istället? ;)
vore ju lite coolt men (polis) är ju mycket roligare, vill ha något man börjar skratta av och kanske till och med tar ett foto av=) ja det är ju den på bilden faktiskt;)
Arkstar skrev:Sådärjaaa
nu händer det lite saker va ;D

Hoppas du får igång skrothögen <3
skrot? vafan säger du arkis;) Ska beställa en ny kondensator mm sen ska skiten rulla! det är bara så jävla svårt att hitta delar!
Derbi_pöjk skrev:Haha fyfan va coolt med polis tema :lol:

Men istället för att det står polis skulle det vara fett random/kul om det stod aina :D

Nej men kör på, ser bra ut! :)
haha tänkte på "snut" men farsan och jag tyckte polis var lite roligare
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

haha kommer bli jävligt fet med polis tema! Du borde fixa en polisen siren också :D :D

Btw, Varför ska du sälja din Drd?
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Fillew97 skrev:haha kommer bli jävligt fet med polis tema! Du borde fixa en polisen siren också :D :D

Btw, Varför ska du sälja din Drd?
haha jag ska köpa en siren att ha på taket! jag är färdig med drdn, nu vill jag ha en stunt moppe!
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

LinkanTuning skrev:
Fillew97 skrev:haha kommer bli jävligt fet med polis tema! Du borde fixa en polisen siren också :D :D

Btw, Varför ska du sälja din Drd?
haha jag ska köpa en siren att ha på taket! jag är färdig med drdn, nu vill jag ha en stunt moppe!
Näh..kör militär så sätter du en m60 på taket. Laddar upp innerväggarna på den med m4a1, mp5, ett par knivar m.m.
DÅ kommer du få respekt.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Ser bra ut Linus! Jävligt fräckt med polistema! :D Hoppas du får liv i den snart :D
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

Har hört att bilar som ser ut som polisbilar snart kommer bli olagliga. Inte säker på om det gäller moppar dock :)
Enligt internet är din mamma den fetaste människan på jorden. Trots det har alla legat med henne?!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Sebbe-Tuning skrev:
LinkanTuning skrev:
Fillew97 skrev:haha kommer bli jävligt fet med polis tema! Du borde fixa en polisen siren också :D :D

Btw, Varför ska du sälja din Drd?
haha jag ska köpa en siren att ha på taket! jag är färdig med drdn, nu vill jag ha en stunt moppe!
Näh..kör militär så sätter du en m60 på taket. Laddar upp innerväggarna på den med m4a1, mp5, ett par knivar m.m.
DÅ kommer du få respekt.
Om jag endå kunde :roll:
Agge0102 skrev:Ser bra ut Linus! Jävligt fräckt med polistema! :D Hoppas du får liv i den snart :D
Haha tack! Jag hoppas verkligen att den rullar snart!
Xaxiz skrev:Har hört att bilar som ser ut som polisbilar snart kommer bli olagliga. Inte säker på om det gäller moppar dock :)
Ähh vem bryr sig? jag drar dom ju lättt! :wink:
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Ja för er som undrar så blev moppen såld idag. köpte den för 10k lagt ner ca:4k och sålde den för 18.500kr. ganska bra gjort enligt mig!
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

LinkanTuning skrev:Ja för er som undrar så blev moppen såld idag. köpte den för 10k lagt ner ca:4k och sålde den för 18.500kr. ganska bra gjort enligt mig!
Va? sålde du den :( Vad blir det nu då? :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Agge0102 skrev:
LinkanTuning skrev:Ja för er som undrar så blev moppen såld idag. köpte den för 10k lagt ner ca:4k och sålde den för 18.500kr. ganska bra gjort enligt mig!
Va? sålde du den :( Vad blir det nu då? :D
ja den är såld. lite tråkigt i efterhand. men jag ska nog köpa en slider!
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

LinkanTuning skrev:
Agge0102 skrev:
LinkanTuning skrev:Ja för er som undrar så blev moppen såld idag. köpte den för 10k lagt ner ca:4k och sålde den för 18.500kr. ganska bra gjort enligt mig!
Va? sålde du den :( Vad blir det nu då? :D
ja den är såld. lite tråkigt i efterhand. men jag ska nog köpa en slider!

Ja den var riktigt fin! :). Fast med en slider blir det ju ännu roligare, vi får ta å köra bakhjul tillsammans då :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Agge0102 skrev:
LinkanTuning skrev:
Agge0102 skrev: Va? sålde du den :( Vad blir det nu då? :D
ja den är såld. lite tråkigt i efterhand. men jag ska nog köpa en slider!

Ja den var riktigt fin! :). Fast med en slider blir det ju ännu roligare, vi får ta å köra bakhjul tillsammans då :D
klart vi ska! målet är att jag ska kunna göra ringar innan efterträffen :)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

LinkanTuning skrev:
Agge0102 skrev:
LinkanTuning skrev: ja den är såld. lite tråkigt i efterhand. men jag ska nog köpa en slider!

Ja den var riktigt fin! :). Fast med en slider blir det ju ännu roligare, vi får ta å köra bakhjul tillsammans då :D
klart vi ska! målet är att jag ska kunna göra ringar innan efterträffen :)
Det låter bra! Har ungefär samma mål, tyvärr spräckte jag min nya tolva idag :roll: men ska nog fixa den så man kan ut å öva igen :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Agge0102 skrev: Det låter bra! Har ungefär samma mål, tyvärr spräckte jag min nya tolva idag :roll: men ska nog fixa den så man kan ut å öva igen :D
#Hemochsvetsa ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Persson97 skrev:
Agge0102 skrev: Det låter bra! Har ungefär samma mål, tyvärr spräckte jag min nya tolva idag :roll: men ska nog fixa den så man kan ut å öva igen :D
#Hemochsvetsa ;)
haha jo om det vore så väl att jag hade en svets :roll: nu får man ringa runt å leta efter nån som har :wink:
Skriv svar