Bromsljuset ur funktion?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Bromsljuset ur funktion?

Inlägg av Nixxen »

Var och besiktade moppen idag och dem klagade på bromsljuset, så det måste jag fixa.

Bromsljuset när jag bromsade bak funkade tidigare utan problem. Men nu funkade varken fram eller bak. Är det bromsljuskontakterna som är knas eller är det baklampan som behöver bytas? :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
derbiogge
Avstängd
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 september 2013, 12:34

Inlägg av derbiogge »

antagligen är det bak lampan som är trasig. skruva ut och kolla om det är den som är got sönder.
ta det lugnt ta en toy äh dem är så små ta två

https://www.youtube.com/watch?v=vaTpNO64ZzM
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Att det fingerade på en broms men inte den andra antyder att åtminstone den ena bromsljuskontakten kan vara trasig. Nu när det lagt av på bägge bromsarna kan det lika gärna vara den andra kontakten som gett upp också som att lampan gått.

Ett enkelt sätt att kolla om problemet har med bromsljuskontakten att göra är att koppla förbi den - håller du ihop de två kablarna till den ska bromsljuset tändas om allt annat är friskt, inklusive glödlampan (och tändningen på o.s.v. givetvis).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

G-son skrev:Att det fingerade på en broms men inte den andra antyder att åtminstone den ena bromsljuskontakten kan vara trasig. Nu när det lagt av på bägge bromsarna kan det lika gärna vara den andra kontakten som gett upp också som att lampan gått.

Ett enkelt sätt att kolla om problemet har med bromsljuskontakten att göra är att koppla förbi den - håller du ihop de två kablarna till den ska bromsljuset tändas om allt annat är friskt, inklusive glödlampan (och tändningen på o.s.v. givetvis).
Var lite otydlig, när bromsljuset fungerade hade jag ingen bromskontakt på ena, därefter fungerade den bara på en broms. Nu har jag båda och ingen fungerar nu.

Förstod inte riktigt din förklaring på hur jag skulle göra för att "säkerhetskolla" ifall det var kontakterna. Hur menar du med "kopplar förbi den"?
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det går två kablar till bromsljuskontakten. Kopplar du ihop dom direkt med varann ska bromsljuset tändas.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar