Derbi motor låser sig

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Derbi motor låser sig

Inlägg av Rangad »

Hej vad kan det vara om en Derbi ebs motor låser sig efter 3 sekunder man startat den eller kört, om man snurrar lite på svänghjulet för hand lossar de och man kan starta igen men den går bara i nån sekund sen låser den sig direkt. Den dör inte eller nåt utan bakdäcket låser sig om man har växel i. efterssom den startar är det ej cylinder förgasare eller vev, inget sånt och vi har bytt krysskilen vad kan det vara?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Derbi motor låser sig

Inlägg av TheFlyingFin »

Rangad skrev:Hej vad kan det vara om en Derbi ebs motor låser sig efter 3 sekunder man startat den eller kört, om man snurrar lite på svänghjulet för hand lossar de och man kan starta igen men den går bara i nån sekund sen låser den sig direkt. Den dör inte eller nåt utan bakdäcket låser sig om man har växel i. efterssom den startar är det ej cylinder förgasare eller vev, inget sånt och vi har bytt krysskilen vad kan det vara?
låter spontant som växellådan. Borde inte finnas nåt i bakdäcket som kan göra så. Men jag är dock inte helt säker.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Re: Derbi motor låser sig

Inlägg av Rexxy »

TheFlyingFin skrev:
Rangad skrev:Hej vad kan det vara om en Derbi ebs motor låser sig efter 3 sekunder man startat den eller kört, om man snurrar lite på svänghjulet för hand lossar de och man kan starta igen men den går bara i nån sekund sen låser den sig direkt. Den dör inte eller nåt utan bakdäcket låser sig om man har växel i. efterssom den startar är det ej cylinder förgasare eller vev, inget sånt och vi har bytt krysskilen vad kan det vara?
låter spontant som växellådan. Borde inte finnas nåt i bakdäcket som kan göra så. Men jag är dock inte helt säker.
Hjullager-ras är min första tanke! ;)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Derbi motor låser sig

Inlägg av TheFlyingFin »

Rexxy skrev:
TheFlyingFin skrev:
Rangad skrev:Hej vad kan det vara om en Derbi ebs motor låser sig efter 3 sekunder man startat den eller kört, om man snurrar lite på svänghjulet för hand lossar de och man kan starta igen men den går bara i nån sekund sen låser den sig direkt. Den dör inte eller nåt utan bakdäcket låser sig om man har växel i. efterssom den startar är det ej cylinder förgasare eller vev, inget sånt och vi har bytt krysskilen vad kan det vara?
låter spontant som växellådan. Borde inte finnas nåt i bakdäcket som kan göra så. Men jag är dock inte helt säker.
Hjullager-ras är min första tanke! ;)
Missa delen att han kan snurra svänghjulet =P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Asså man kan snurra svänghjulet fritt då det inte är åtdraget, men om man drar åt tjärvar det satan, även om det är trögt att snurra så kan det starta på de. samt den dör på millisekunden även på neutral, om man kickat igång och låtit den stå i 2 sekunder så det är ej hjullager
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Låter som tändplattan lossnat! Bort med svänghjulet och kolla.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Rexxy skrev:Låter som tändplattan lossnat! Bort med svänghjulet och kolla.
Då vi bytte krysskilen så tog vi bort svänghjulet alla 4 skruvar eller va de va höll i tändningen, kan dem sitta löst?
Skriv svar