"Hack" på höga varv

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

"Hack" på höga varv

Inlägg av johann »

Tjenamoss

Jag har en CPI sm 07, som.. inte går nå vidare för tillfället.

Det var såhär att jag drog pluggen, i april nångång och jag körde lite med org. munstycke, och allt gick fint. Sen skulle jag byta till ett större munstycke för att den inte skulle skära osv.

Jag köpte då ett 90 munstycke och jag tyckte den "hack- bluddrade" och köpte därför ett 78 munstycke, men det hack- bluddrade fortfarande tyckte jag. Så jag köpte ett 74 munstycke och det gick fint som snus.. i ungefär en vecka. Sen blev det exakt samma sak. Så jag öppnade koppen, tömde ut all bensin & satte på skiten igen, då gick det fint i ungefär en vecka till. Sen bytte jag mellan massa andra olika munstycken mellan 74 - 96, men inget gick så jag satte på mitt 74 igen. Nu gick den fint ändå tills jag var ute & körde min skönhetstur, så den helt oväntat började att hack- blöddra igen. DÄMET tänkte jag, och testade att ta väck koppen igen & byta munstycke & allt, men inget gick som det skulle.

Har testat att ändra luftskruven & kollat att den inte drar tjyvluft mellan förgasaren & luftburken, men inget funkar

*JÄRNSPIKAR*

Så nu "hackar den" på ungefär 8000 varv, och jag kommer inte över 8000 varv hur mycket jag än gasar & skriker.

Nån som har nån idé om vad som är fel?
Bild
Användarens profilbild
rrx_pojken
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 april 2008, 17:12
Ort: Åkersberga

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av rrx_pojken »

johann skrev:Tjenamoss

Jag har en CPI sm 07, som.. inte går nå vidare för tillfället.

Det var såhär att jag drog pluggen, i april nångång och jag körde lite med org. munstycke, och allt gick fint. Sen skulle jag byta till ett större munstycke för att den inte skulle skära osv.

Jag köpte då ett 90 munstycke och jag tyckte den "hack- bluddrade" och köpte därför ett 78 munstycke, men det hack- bluddrade fortfarande tyckte jag. Så jag köpte ett 74 munstycke och det gick fint som snus.. i ungefär en vecka. Sen blev det exakt samma sak. Så jag öppnade koppen, tömde ut all bensin & satte på skiten igen, då gick det fint i ungefär en vecka till. Sen bytte jag mellan massa andra olika munstycken mellan 74 - 96, men inget gick så jag satte på mitt 74 igen. Nu gick den fint ändå tills jag var ute & körde min skönhetstur, så den helt oväntat började att hack- blöddra igen. DÄMET tänkte jag, och testade att ta väck koppen igen & byta munstycke & allt, men inget gick som det skulle.

Har testat att ändra luftskruven & kollat att den inte drar tjyvluft mellan förgasaren & luftburken, men inget funkar

*JÄRNSPIKAR*

Så nu "hackar den" på ungefär 8000 varv, och jag kommer inte över 8000 varv hur mycket jag än gasar & skriker.

Nån som har nån idé om vad som är fel?


Cdi:N är väll strypt på dom ?
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av johann »

Cdi:N är väll strypt på dom ?
Nej, det är dem inte
Senast redigerad av johann den 19 juli 2008, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
rrx_pojken
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 april 2008, 17:12
Ort: Åkersberga

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av rrx_pojken »

johann skrev:Cdi:N är väll strypt på dom ?
Nej, det är dem inte[/quote]

okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av johann »

okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar
okej, men det liksom lossnar & går fint när man kommer över 8000 varvs- gränsen..
Bild
Användarens profilbild
rrx_pojken
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 april 2008, 17:12
Ort: Åkersberga

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av rrx_pojken »

johann skrev:
okej ,men då kan det vara som på min Rieju att cdi: höll på att pajja den betedde sig exakt så som du förklarar
okej, men det liksom lossnar & går fint när man kommer över 8000 varvs- gränsen..


okej men då vette fan vad felet kan vara :S skit i förgasaren?
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Re: "Hack" på höga varv

Inlägg av johann »

okej men då vette fan vad felet kan vara :S skit i förgasaren?
mja, jag ska ta upp allt imon & kolla. ska kolla luftburken med..
Bild
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

Har samma problem, tror det är tändningsfel.
Användarens profilbild
david92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 316
Blev medlem: 2 december 2007, 19:46

Inlägg av david92 »

alla cdi är strypta (varvstopp) testa byt tändstift kanske, rengöra förgasaren , strypa av luftburken.
Old-school Hall-of-fame TS-Rider
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

david92 skrev:alla cdi är strypta (varvstopp) testa byt tändstift kanske, rengöra förgasaren , strypa av luftburken.
ja, vid 11900 varv ja, men jag kommer inte över 8000, det är det som är problemet. kollat luftburken, samma problem, ska ut & kolla om det är skit i förgasaren nu..

EDIT:

Var ute & kollade förgasaren nyss, såg inte något fel där, visar en bild på tändstiftet med, som ser okej ut?

Bild
Bild
Användarens profilbild
david92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 316
Blev medlem: 2 december 2007, 19:46

Inlägg av david92 »

jodå, verkar fint bara de inte sitter nått mellan. ser inte men de borde du göra ;)

på min äre så att den hackar på högre varv när de regnar eller är fuktigt ute, jag tar bara bort hatten o rengör stiftet som det är med ärmen eller handsken sen går den som vanligt igen. vette fan asså, men skumt är de =/
Old-school Hall-of-fame TS-Rider
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

Lägger ut en film, så hör ni hur det låter..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pr3IbC7PiG8[/youtube]
Bild
Användarens profilbild
david92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 316
Blev medlem: 2 december 2007, 19:46

Inlägg av david92 »

johann skrev:Lägger ut en film, så hör ni hur det låter..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pr3IbC7PiG8[/youtube]
lämna in på service
Old-school Hall-of-fame TS-Rider
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

köp ny moppe ? :roll:
Wir leben Autos.
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

:P

Inlägg av henric92 »

låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!
crilee_ko92
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 mars 2008, 17:03
Ort: kumla

Inlägg av crilee_ko92 »

min Derbi gör precis li9ka dant, men dden går fint på 6:an :S då varar den en bit över 10000n utan problem,men 1,2,3,4 och 5 så ede precis som på din film:s kör med 14mm förgasare och 102 munstycke så vet inte om de har något me de o göa:P men går fint som faan annars;)
Användarens profilbild
millegustafsson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 januari 2008, 19:01
Ort: Hemma hos Meanzick :)

Inlägg av millegustafsson_ »

Nej nu får ni sluta vara så hårda !!!!!!!!!! han ska väl för i h*lvete inte köpa ny moppe för de där lilla :O
Min moppe laggade likadant precis MEN nu har jag ställt in förgasarinställningarna
För mkt olja = bludder
för lite luft = för mkt soppa och olja = bludder
o.s.v
Så prova att ställa in den rätt , de kan ta ett j*vla tag men ta de lugnt :P

Mvh / Millmeister ;)
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Re: :P

Inlägg av johann »

henric92 skrev:låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!
haha, tack så mycket. jo, grejen var såhär at när jag köpte 90 munstycke & skulle byta ut orginalmunstycket så försvann det.

har aldrig tänkt på att buta till org. munstycke, ieftersom jag trodde att det var mindre än 74..

ganska klatinmgt av mig :roll: :roll:
Bild
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Re: :P

Inlägg av henric92 »

du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
johann skrev:
henric92 skrev:låter ju som den bluddrar på filmen, MEN! org. munstycke är 78 dummy!
använd 82!!! funkar det inte så e där något alvarligt fel...TRO mig den kommer fungera med 82 munstycke (dellortho 6mm gänga)

använder fan själv det munstycket och den går underbart!
haha, tack så mycket. jo, grejen var såhär at när jag köpte 90 munstycke & skulle byta ut orginalmunstycket så försvann det.

har aldrig tänkt på att buta till org. munstycke, ieftersom jag trodde att det var mindre än 74..

ganska klatinmgt av mig :roll: :roll:
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

Inlägg av mt5a_stunt »

de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Re: :P

Inlägg av johann »

henric92 skrev:du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
ja, tack. ska testa.. :)
de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan
jo, det är ju förmodligen någonting med förgasarn, så det löser sig nog om jag köper en ny.. men jag har tyvärr inte dem pengarna nu :roll:
Bild
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

Jag köpte 82 munstycke idag, gick fortfarnde lika dåligt. Kollade igenom hela förgasarn, och jag hittade inget fel ( ? ). Testade ett annat tändstift igår med, gick skit då med.

Nu har jag officiellt ingen aning om vad det kan vara
Bild
puchm50jet
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 juni 2008, 19:33

Inlägg av puchm50jet »

Du kan kolla tändhatten så det inte har kommit skit eller vatten i den. Annars är det kanske tändningen det är fel på. Du kan testa att göra rent luftfiltret också
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kan den varva utan problem på tomgång? :/ ......

Ja tror de kan vara cdi:n som spökar, men eftersom den bir bra ett tag efter att du hade tömt flottörhuset så borde de inte vara cdi.n...........................................................

blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +
Bild
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 498
Blev medlem: 23 februari 2008, 18:00
Ort: Bara

Inlägg av Dz2 »

Låter som fel inställd förgasare kan jag säga direkt :P
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 oktober 2007, 19:23
Ort: Filipstad

Re: :P

Inlägg av forsan92 »

johann skrev:
henric92 skrev:du e förlåten ;) men testa bytt till 82str. och fungerar det då inte ärre något annat fel, dåligt instäld förgasare kanske?

mvh henric
ja, tack. ska testa.. :)
de va en på mnf han bytte föge då funkade den perfa men proa förgasaren på en annan moppe å se om den blir lika dan
jo, det är ju förmodligen någonting med förgasarn, så det löser sig nog om jag köper en ny.. men jag har tyvärr inte dem pengarna nu :roll:

men även om du köper en ny så måste du ändå ställa om den...
tror du har skruvat på fel ställe helt enkelt iaf...
Forsell
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 oktober 2007, 19:23
Ort: Filipstad

Inlägg av forsan92 »

johann skrev:
bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +
men har du testa o inte ta full gas? asså du bara gasar lite grann?
för om han då kommer upp i högre varv än 8000 så e de så att motorn inte orkar varva ur... min var så iaf...
Forsell
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

forsan92 skrev:
johann skrev:
bensinskalle skrev:
blöddrar den oavsett gaspådrag eller kan du smyga förbi 8.000 med lite gas? Är de långa hack när den blöddrar eller låter den bara dirrdirr?
nej, man kommer inte över det hur lite / mycket man än gasar. men man kan pressa sig över 8000 varv i negörsbacke tex, då gör det fin runt 9k +
men har du testa o inte ta full gas? asså du bara gasar lite grann?
för om han då kommer upp i högre varv än 8000 så e de så att motorn inte orkar varva ur... min var så iaf...
ja, det går inte hur jag än gasar :(
Bild
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

Dz2 skrev:Låter som fel inställd förgasare kan jag säga direkt :P
okej, det finns ingen guide eller något liknande så jag kan ställa iin den EXAKT?
Bild
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 oktober 2007, 19:23
Ort: Filipstad

Inlägg av forsan92 »

hmm då vet jag inte...
Forsell
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Finns många : >
Kolla under guider här på forumet
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

Moddad skrev:Finns många : >
Kolla under guider här på forumet
försökte ställa in den korrekt ännu en gång idag, jag har nog provat alla möjliga sätt, men jag har inte märkt att den nå bättre någon gång :?

det var jävla sjukt tycker jag.
för nåt måste ha lossnat eller gått sönder, för jag var ju ute och körde, när allting helt oväntat började gå skit. den gick klockrent innan :o

jag har bytt mellan massa munstycken, tvättat förgasarn, försökt ställa in förgasaren rätt ungefär 7 gånger, kollat i luftburken efter skit och bytt tändstift, men inget av det har gjort nån skillnad.

EDIT:

var ute & kollade på den nu igen och upptäckte detta? :O ska det inte gå ut nån kylarvätske- slang eller ska det va så?

Bild

kom även på att moppen gick såhär i början när jag hade köpt den, när den var otrimmad och var mycket kall. fast det gick över när den blivit varm..
Bild
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

jag var ute å kolla min cpi ang. bilden, det ser lika dant ut på min men min var mer inskruvad typ :P förstår du? jag tror det är någon sort av dump ventil


P.s det du vet när dom e nya och kalla...fan va det va störigt, fick stå å rycka i gasen hur länge som :P
johann skrev:
Moddad skrev:Finns många : >
Kolla under guider här på forumet
försökte ställa in den korrekt ännu en gång idag, jag har nog provat alla möjliga sätt, men jag har inte märkt att den nå bättre någon gång :?

det var jävla sjukt tycker jag.
för nåt måste ha lossnat eller gått sönder, för jag var ju ute och körde, när allting helt oväntat började gå skit. den gick klockrent innan :o

jag har bytt mellan massa munstycken, tvättat förgasarn, försökt ställa in förgasaren rätt ungefär 7 gånger, kollat i luftburken efter skit och bytt tändstift, men inget av det har gjort nån skillnad.

EDIT:

var ute & kollade på den nu igen och upptäckte detta? :O ska det inte gå ut nån kylarvätske- slang eller ska det va så?

Bild

kom även på att moppen gick såhär i början när jag hade köpt den, när den var otrimmad och var mycket kall. fast det gick över när den blivit varm..
Användarens profilbild
johann
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 6 maj 2008, 19:30
Ort: Växjö

Inlägg av johann »

henric92 skrev:jag var ute å kolla min cpi ang. bilden, det ser lika dant ut på min men min var mer inskruvad typ :P förstår du? jag tror det är någon sort av dump ventil


P.s det du vet när dom e nya och kalla...fan va det va störigt, fick stå å rycka i gasen hur länge som :P
jaha, okej. får testa att skruva på den lite random & se vad som händer.
Bild
Låst