Derbi avgaserna luktar APA "HJÄLP"

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
kakmonstret
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 april 2014, 15:47
Ort: Åkersberga

Derbi avgaserna luktar APA "HJÄLP"

Inlägg av kakmonstret »

Tjena tjena jag har ett allvarligt problem med min Derbi Senda Xtreme -07, så här ligger det till.. Normalt sett ÄLSKAR jag lukten av moppar, när jag var mindre och såg en moppe svischa förbi på gångvägarna sprang jag alltid ut dit efter och drog en rejäl sniff, SÅ är inte läget med min Derbi inte... Det luktar smått bränt fast inte helt klart hur man ska beskriva det..

Det är ett seriöst problem för dels förstör det mina tröjjor/jackor och ryggan, och att den sitter kvar och får dom i min omgivning att må illa, jag får seriös huvudvärk varje gång jag sätter på mig jackan för den j*vla lukten!

Hela moppen är original förutom bytta drev men det spelar ingen roll..
Så, till min fråga. Vad tror NI att det kan ha att göra med? Min mamma är redo att kirra ett sprillans mk thrower "som jag då lämnar pluggen i på.." IFALL det skulle göra skillnad på lukten :lol: , så hoppas verkligen på att det är så.. Kom med alla slags förslag och idéer!

Mvh Filip! :oops:
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

testa byt olja? Och kolla så det inte droppar kylarvätska på cylinder eller avgasrör då det luktar skit när det bränns
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
kakmonstret
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 april 2014, 15:47
Ort: Åkersberga

Inlägg av kakmonstret »

Pulze skrev:testa byt olja? Och kolla så det inte droppar kylarvätska på cylinder eller avgasrör då det luktar skit när det bränns
Oljan byttes nog ganska nyligen men det spelar ingen roll nu, är villig o testa allt.. Ska kolla upp det också!
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

kakmonstret skrev:
Pulze skrev:testa byt olja? Och kolla så det inte droppar kylarvätska på cylinder eller avgasrör då det luktar skit när det bränns
Oljan byttes nog ganska nyligen men det spelar ingen roll nu, är villig o testa allt.. Ska kolla upp det också!
alltså byta tvåtaktsolja, till en annan :)
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Har samma problem med min RRX, bara o gilla läget :/ Kört på castrols olja, även testat okq8's samt statoils. Ingen skillnad, även mina kompisars RRX luktar anus. Det värsta är när man skjutsar på min, den som sitter bak luktar ju skit, jag själv luktar inte så mycket om jag kör själv..
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

mycket sot i röret?
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

är röret sotigt? du kan alltid testa lägga i mentos eller nåt i röret, då borde det lukta mint, det är bara till o testa.
Användarens profilbild
kakmonstret
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 april 2014, 15:47
Ort: Åkersberga

Inlägg av kakmonstret »

Får ta och sota ur röret samt byta till en annan tvåtaktsolja.. Men tack ni ^^
Skriv svar