problem att lufta bromsarna

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

problem att lufta bromsarna

Inlägg av simonskaren »

Jag vet att de finns guider o jag ha läst dom.. Men jag får inte bromsarna att lufta. De vill inte ens rinna olja ner från behållaren..
Derbi drd 2005
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Hur gör du när du luftar?

Edit: flyttar denna då det inte har något med motorer att göra.
Senast redigerad av Persson97 den 23 april 2014, 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Persson97 skrev:Hur gör du när du luftar?
Fyller på vätska, har testat med o utan locket, pumpar, håller in, öppnar nippeln lite, väntar, skruvar fast o släpper handtaget. Enligt farsan sju dr va dom där brickorna som e ti slangen att dom sku va slut för att man ha dragit gör hårt men de låter bara konstigt?
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Testa att fylla på från andra hållet..

Ta en petflaska och gör ett hål i korken. Fäst en slang på korken. Häll i lite bromsolja i petflaskan och på med korken. Öppna nippeln och sätt slangen från petflaskan där och pressa in oljan den vägen.

Så brukar jag göra om luftningen strular för mig och det har funkat varje gång!
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

simonskaren skrev:
Persson97 skrev:Hur gör du när du luftar?
Fyller på vätska, har testat med o utan locket, pumpar, håller in, öppnar nippeln lite, väntar, skruvar fast o släpper handtaget. Enligt farsan sju dr va dom där brickorna som e ti slangen att dom sku va slut för att man ha dragit gör hårt men de låter bara konstigt?
http://www.jula.se/bromsluftare-600150 köp en sån Bild och sen fyll i bromsvätska annars drar det luft. som på bilden.
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

someone skrev:Testa att fylla på från andra hållet..

Ta en petflaska och gör ett hål i korken. Fäst en slang på korken. Häll i lite bromsolja i petflaskan och på med korken. Öppna nippeln och sätt slangen från petflaskan där och pressa in oljan den vägen.

Så brukar jag göra om luftningen strular för mig och det har funkat varje gång!
Okej tack ska locket vara öppet då så man ser att det kommit upp eller ska man ha de stängt o kika när det inte far vätska ifrån flaskan sen skruva fast o sen titta ibehållaren typ? Måste jag även lufta nåra ggr efter det?
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Ha testat nu me en flaska. Borra hål i korken på bromsflaskan o fixa slang. Höll flaskan uppe å lät de rinna men fick de ändånint att funka. De kommer int ut nått från nippeln o bromsvätskan sjunker inte heller.. Nu ska jag testa me bakbromsen.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

simonskaren skrev:Ha testat nu me en flaska. Borra hål i korken på bromsflaskan o fixa slang. Höll flaskan uppe å lät de rinna men fick de ändånint att funka. De kommer int ut nått från nippeln o bromsvätskan sjunker inte heller.. Nu ska jag testa me bakbromsen.
Kanske missförstod dig nu men det låter som att du hällde i uppe vid styret? Du ska alltså öppna nippeln på oket och trycka på slangen där och ptressa in olja den vägen. Öppna locket på styret och kolla medan du/en kompis trycker in olja så bör du se hur det bubblar ifrån behållaren på styret..
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

someone skrev:
simonskaren skrev:Ha testat nu me en flaska. Borra hål i korken på bromsflaskan o fixa slang. Höll flaskan uppe å lät de rinna men fick de ändånint att funka. De kommer int ut nått från nippeln o bromsvätskan sjunker inte heller.. Nu ska jag testa me bakbromsen.
Kanske missförstod dig nu men det låter som att du hällde i uppe vid styret? Du ska alltså öppna nippeln på oket och trycka på slangen där och ptressa in olja den vägen. Öppna locket på styret och kolla medan du/en kompis trycker in olja så bör du se hur det bubblar ifrån behållaren på styret..

Jo de va så jag gjorde! Fick de inte å funka så heller..

Testade bakbromsen o den fjnka inte heller.. Ha satt på en ny cylinder/kolv pump nu. De minska liite i behållaren o de spåttar ut från nippeln men blir inge tryck. Ska jag bara fortsätta?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

simonskaren skrev:
someone skrev:
simonskaren skrev:Ha testat nu me en flaska. Borra hål i korken på bromsflaskan o fixa slang. Höll flaskan uppe å lät de rinna men fick de ändånint att funka. De kommer int ut nått från nippeln o bromsvätskan sjunker inte heller.. Nu ska jag testa me bakbromsen.
Kanske missförstod dig nu men det låter som att du hällde i uppe vid styret? Du ska alltså öppna nippeln på oket och trycka på slangen där och ptressa in olja den vägen. Öppna locket på styret och kolla medan du/en kompis trycker in olja så bör du se hur det bubblar ifrån behållaren på styret..

Jo de va så jag gjorde! Fick de inte å funka så heller..

Testade bakbromsen o den fjnka inte heller.. Ha satt på en ny cylinder/kolv pump nu. De minska liite i behållaren o de spåttar ut från nippeln men blir inge tryck. Ska jag bara fortsätta?
Bara att fortsätta. Tomma system kan ta ett tag att lufta. Ge inte upp! Viktigt är att det INTE får bli tomt i pumpen. Börjar den pumpa luft igen, är du tillbaka på ruta ett.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Ja jag gjorde bakvägen me bakbromsen. De börja bubbla där uppe så jag stängde men den tar ändå inte.. Tycker den blev lite trögare IAF men tar inge alls.. Gjorde så me fram me men de villa inte bubbla uppe där o de rann ut i nippeln så de funka inte heller.. Men me bakbromsen, eftersom jag fik de o bubbla därupe borde de inte funka dådå? Jag testade lufta efter de bubbla men då blev trycket sämre?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

går piggen långt upp i bromscylindern? skulle lufta en kompis bakbroms på hans Senda, piggen va alldelles för långt upp så man kunde inte trycka upp den mer.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

gilerahjärnan skrev:går piggen långt upp i bromscylindern? skulle lufta en kompis bakbroms på hans Senda, piggen va alldelles för långt upp så man kunde inte trycka upp den mer.
Hmm jadu hur långt ner/upp ska den va då?
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Trött nu.. glöm vad jag skrev :)
Senast redigerad av someone den 20 april 2014, 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

simonskaren skrev:
gilerahjärnan skrev:går piggen långt upp i bromscylindern? skulle lufta en kompis bakbroms på hans Senda, piggen va alldelles för långt upp så man kunde inte trycka upp den mer.
Hmm jadu hur långt ner/upp ska den va då?
relativt långt ner,
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Ska kika de idag. Köpte nya bromsbelägg bak så ska testa dom också.
Skriv svar