Akut får inte av mina bakre hjullager

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Akut får inte av mina bakre hjullager

Inlägg av Rangad »

Tja har bankat i 2 dar nu hållt på med värmepistol och grejat för mina hjullager var helt slut så behöver nu eran hjälp för att få ut den sista ringen (allra yttersta på hjullagret) Just nu börjar det kännas som att jag måste köpa ny fälg
Detta är borta
Bild
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Glidhammare?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

DEA!! skrev:Glidhammare?
kommer det funka även fast det bara är detta kvar?
Bild
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Använd ett don ifrån baksidan, och knacka ut. Det ska funka!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Akut får inte av mina bakre hjullager

Inlägg av G-son »

Rangad skrev:...hållt på med värmepistol...
Såna har man när man behöver litegrann värme, som för att skrapa färg från trämöbler. Behöver man värma ordentligt är det brinnande gas som gäller.

Men med det sagt, det ser ut som att du borde komma åt att knacka ut domdär från andra sidan ändå. Värme gör det bara enklare.

Ett alternativ är att slipa av lagerringen på ett ställe med t.ex. en Dremel, då kan den fjädra ihop och släpper mycket enklare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Går inte att knacka ut då det är en liten kant som stoppar lagret från att åka in mera när man ska sätta i det, och donet tar i i den när man ska slå ut
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rangad skrev:Går inte att knacka ut då det är en liten kant som stoppar lagret från att åka in mera när man ska sätta i det, och donet tar i i den när man ska slå ut
Då kan du göra andra alternativet som G-son säger. Ta en dremel och kapar av lagret. Då släpper "trycket" och den kommer ramla ut. :)
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Rexxy skrev:
Rangad skrev:Går inte att knacka ut då det är en liten kant som stoppar lagret från att åka in mera när man ska sätta i det, och donet tar i i den när man ska slå ut
Då kan du göra andra alternativet som G-son säger. Ta en dremel och kapar av lagret. Då släpper "trycket" och den kommer ramla ut. :)
Ok menar ni då ett vinkelslip liknande blad fast mindre och sen skära igenom hela lagret eller bara slipa lite på de? Synd att dremeln är stulen
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rangad skrev:
Rexxy skrev:
Rangad skrev:Går inte att knacka ut då det är en liten kant som stoppar lagret från att åka in mera när man ska sätta i det, och donet tar i i den när man ska slå ut
Då kan du göra andra alternativet som G-son säger. Ta en dremel och kapar av lagret. Då släpper "trycket" och den kommer ramla ut. :)
Ok menar ni då ett vinkelslip liknande blad fast mindre och sen skära igenom hela lagret eller bara slipa lite på de? Synd att dremeln är stulen
Genom hela lagret. :)
Användarens profilbild
el0l
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 april 2014, 22:27
Kontakt:

Inlägg av el0l »

köp en butangasbrännare på Jula/Biltema eller så pressar du ut den.
Be om hjälp, gå till en verkstad.

Jag använder den här http://www.jula.se/butangasbrannare-213051 och den har tillräckligt fart i sig för att få små jobb exempelvis som ditt gjort.
Skriv svar