Generic trigger sm 50, pluggar m.m

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Generic trigger sm 50, pluggar m.m

Inlägg av Knatten123 »

Tjenare!

Jag har för ett tag sedan försökt att dra min plugg på min Generic trigger. Där kröken delade sig var det en "tratt"(pluggen) som jag då sågade av. När jag sedan satte tillbaka röret och monterade ihop allt så började den att gå sämre och sämre tills den knappt gick alls. Jag provade att köra helt utan rör och då gick den bra så det är alltså något fel på röret... I mitten av expansionskammaren sitter det en metallbricka och någon form av stålull. Är det en plugg och i så fall hur får jag ut den?

För tillfället har jag svetsat tillbaka pluggen vid kröken då den nu går sådär. Jag har bestyckat om förgasaren så att det inte rinner ut någon fet oljeblandning från ljuddämparen. Den varvar "fritt" nu men den får inte mycket kraft när jag kör...

jag hoppas att ni kan ge mig tips på att få den att gå bättre samt att få bort alla pluggar!

Tack i förhand! :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

det ärt helt normalt att en tvåtaktare sprutar olja ur ljuddämparen, det ska vara så kan man säga.
när du säger att du bestyckade förgasaren, vad gjorde du?
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

GurkMarmelad skrev:det ärt helt normalt att en tvåtaktare sprutar olja ur ljuddämparen, det ska vara så kan man säga.
när du säger att du bestyckade förgasaren, vad gjorde du?
Det ända jag hitills har gjort är att byta till mindre munatycke då den hade 95 strypt... Eller ska den ha det då det verkar vara så orginal?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Knatten123 skrev:
GurkMarmelad skrev:det ärt helt normalt att en tvåtaktare sprutar olja ur ljuddämparen, det ska vara så kan man säga.
när du säger att du bestyckade förgasaren, vad gjorde du?
Det ända jag hitills har gjort är att byta till mindre munatycke då den hade 95 strypt... Eller ska den ha det då det verkar vara så orginal?
om man drar en plugg i röret så kommer mer avgaser åka ut och därmed behöver motorn mer bränsle för att kunna fortsätta sin förbränning.

om pluggen är borta ska man gå upp ca 15 storlekar i munstycke.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

GurkMarmelad skrev:
Knatten123 skrev:
GurkMarmelad skrev:det ärt helt normalt att en tvåtaktare sprutar olja ur ljuddämparen, det ska vara så kan man säga.
när du säger att du bestyckade förgasaren, vad gjorde du?
Det ända jag hitills har gjort är att byta till mindre munatycke då den hade 95 strypt... Eller ska den ha det då det verkar vara så orginal?
om man drar en plugg i röret så kommer mer avgaser åka ut och därmed behöver motorn mer bränsle för att kunna fortsätta sin förbränning.

om pluggen är borta ska man gå upp ca 15 storlekar i munstycke.
Jo jo, det förstår jag men grejen var att jag drog pluggen då det var storlek 95 i förgasaren. Det var inte det som var felet utan att all kraft bara försvan när jag körde med röret på. Då upptäckte jag att det satt något i mitten i expansionskammaren i röret. Så det slutade med att jag svettsade tillbaka strypnignen för jag visste inte hur jag skulle få bort strypnignen i mitten av röret...
Skriv svar