Halloj!
För drygt 8-år sedan avslutade jag min långa underbart roliga moped-tid som sträckte sig från 13- till 16-års ålder innan jag bytte upp mig till sporthoj.
På den tiden sysslade jag och en vän "charem"med stunt och vi hade några shower samt att vi tävlade i SSRC.
(Länk till en utav våra filmer)
https://www.youtube.com/watch?v=QfRXM0l8mb8
Så vad gör jag nu här igen i ett mopedforum med en projekt tråd snart 24 år gammal?
Det var nämligen så att jag alldeles nyligen hjälpte en kille att sätta på lite trim på sin Yamaha Neos och det kändes så satans nostalgiskt att sätta på den där 70cc setupen på Neosen så den nostalgin ville jag ha mera utav.
Nu några dagar senare sitter jag här med en RIKTIGT
ful MBK Booster NG/Yamaha BWs NG som jag fick för en riktigt billig peng på blocket.
Varför jag valde Boostern/BWs:en är för att det är den ultimata wheelie maskinen enligt mig.
Jag kommer inte att fokusera allt för mycket på utseendet men jag ska försöka få den att se någorlunda mänsklig ut.
Såhär ser min plan ut...
Utseende
- Lackering Mattsvart & Vit
- Nudebar BCD-styrstam & BCD-styre
- Vita blinkers
- Doppler dämpare
- Ev ny framgaffel
- Galfer Wave disc
- Polering av variator-kåpan
- Grundlig tvätt utav blocket
- Tolvplatta
- Nya däck
Update
- Doppler stunt-peg axel fram
Idéerna flödar så denna lista fylls säkert på!
Motor
- Polini Corsa
- Stage 6 PRO rör
- Motorforce Evolution vev med C4 lager
- Dellorto 19mm Black Edition
- Doppler S2R Racing membran
- Malossi E13 luftfilter
- Malossi Multivar
- Malossi Fly clutch
- Stage 6 kopplingsklocka
- Motorforce variatorfläkt racing
- Polini Racing variator-rem
Update
- Stage 6 kopplingsklocka
Allt detta inom motor fronten är beställt och jag väntar på paket från S-A där jag har min smaskiga rabatt på 30% så jag kom billigt undan.
Alla packningar, packboxar, Styrlager, bromsvajer, bromsbackar, bromsvajer och andra slitage delar är också beställda.
Har hunnit förbi igår 14-07-16 till Biltema och handlat in lite allt möjligt för att fixa till lacken, samt tvätten av blocket och poleringen av variator-kåpan.
UPDATE 2014-04-18
[spoiler]
Började plocka isär plasten under gårdagen för att starta med det allra tråkigaste av det tråkigaste.
Det är så fruktansvärt segt att förarbeta innan lackering.
Gjorde ett spraytest för att kolla om nuvarande färg klarade ett nytt skikt färg men det gjorde det inte så genast vart det dubbelt jobb med plasten.
Jag använde T-Röd och en slip duk och gnuggade bort den fula blåa färgen.
Tills att jag nådde fram till en ordentligt lackerad grön färg som var bra mycket finare, han som lackade över den till den där blåa fula färgen hade verkligen ingen smak i mina ögon.
fiberspacklade ett trasigt fäste och spacklade lite tjocka repor på ena sidokåpan.
avslutade med 800 och 1000 våtslip på alla kåpor i bilden, så dom är klara för lackering
Ett stort paket från S-A kom igår också, flera paket från S-A väntas komma på tisdag och onsdag.
[/spoiler]
UPDATE 2014-04-21
[spoiler]
Påskhelgen bjöd på underbart väder och fullt med pillande och skruvande.
I torsdags plockade jag ner BWsen till min lilla skruv-hörna för att sätta igång med dom lite roligare delarna av projektet.
Har sen dess under helgen hunnit med att klyva blocket och gjort en ordentlig tvätt... Det behövdes verkligen!
Före
Efter
Fick också tid att få loss den svarta färgen från variator kåpan och har börjat slipa kåpan med våtslip innan den ska poleras
Har hunnit med mycket småpill också men det orkar jag inte gå in på.
Upptäckte igår att hjul-axeln fram är skev så då passade det ju bra att beställa en ny Doppler stunt hjul-axel med pegs.
[/spoiler]
UPDATE 2014-04-28
[spoiler]
Har hunnit gå en vecka sedan jag uppdaterade och har faktiskt hunnit med en del skruvande.
Direkt efter den långa helgen kom det lite paket med godsaker.
Ett sista paket väntas in att komma nu på onsdag med dom resterande delarna för att kunna bygga klart blocket.
Har lagt till lite i setupen, beställde bland annat en stage 6 kopplingsklocka och nytt insug och sen lite smått och gott som gasvajer, munstycken, oljor och liknande.
En bild på Corsan
Doppler stunt-pegs på framgaffeln
Provade också att montera bcd styret
Häromdagen så skulle jag tvätta ramen och plockade då bort tanken och upptäckte detta till min stora förvåning
Illa kvickt plockades svetsen fram och problemet var löst
I dagsläget har jag hunnit punktlackera ramen på behövliga ställen så nu är den fit for fight för att börja byggas ihop igen.
Jag orkar inte köra en ny lackering på hela ramen då jag precis lackerat en cross ram och jag hatar verkligen förarbetet för lackering.
Istället för att börja klåpar lacka innerkåporna så drog jag fram varmluftpistolen för att piffa upp dom och resultatet blir strålande bra!
Här har jag värmt upp ungefär halva så att ni ska kunna se skillnaden.
Om ni inte vet om detta trick så fråga mig så förklarar jag.
Enligt mig är detta en mycket bättre metod än att lackera om innerkåporna svarta.
burklackering + innerkåpor är ingen bra kombination.
Har också hunnit sätta på nya lager i hela blocket och slängt ihop det med nya veven och monterat corsan och slutväxeln.
Tyvärr har jag bara en bild på det när ja precis har satt in veven i ena block-halvan.
Bjuder slutligtvis på bakdämparen som kom som fick bli en YSS diamond istället för en Doppler dämpare.
[/spoiler]
BILD UPDATE 2014-09-29
Bjuder på en bild på hur blocket ser ut
Börjar hända lite mera roliga saker just nu, mera kommer inom kort!