Varva motor utanför lägenhet, olagligt?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Varva motor utanför lägenhet, olagligt?

Inlägg av LuddeH98 »

Tja!

Jag ska berätta en ort historia så ni fattar vad jag menar.
Jag och en kompis skulle köra till stan och när vi var på väg in så hoppade några av hans vänner på så vi blev några stycken. Vi skulle parkera på nåt ställe utanför en lägenhet för de skulle träffa nån. När vi väl står där så ropar nån kärring ut att vi ska flytta mopparna, då börjar ju dessa killarna tjafsa emot och sedan börjar en varva motorn till max. Då hotar hon med att ringa polisen. Vi rullar då ut moppana och sen ser vi att hon står i fönstret på andra sidan. Efter en stund börjar en annan varva sin som fan på neutralt läge. Då ser jag att hon skriver på ett block,och tar våra regnr. Jag sticker direkt viket min kompis också gör. När vi ska lämna stan så ser vi en snutbil, och min första tanke var: nu åker väl körkortet! De var nog mina längsta 30 sekunder i mitt liv när jag och han står och väntar på att polisen skulle stanna oss, men till vår lycka så körde de förbi(vi mötte dom) men han som körde snackade i telefon och glodde som han aldrig hade sett e moppe förut! Jag tänkte nu bara: det kan inte ta lång tid innan blåljusen är på! Vi körde så fort vi kunde hem utan jakt.(original hastighet)

Min fråga är: är det olagligt att varva motorn så? Jag kal inte varva min så eftersom jag har en Aerox. Jag är orolig för det dom gjorde idag och skulle behöva veta vad de kan göra? Jag är inte 100% på att hon fick min plåt men jag har alltid otur när det gäller moppar

[/list]
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Olagligt är det inte men ni måste gjort något så hon blev sur att ni stog där eller så var hon en surtant, då är det bara att göra som hon säger och inte käfta emot
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Det enda jag tror ni skulle kunna åka dit för är störande av ordningen, och det är ju inte så stor chans om du inte typ driftar runt på ett torg eller nåt..
(Rätta mig om jag har fel.)
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

Dina polare förtjänar att få sina lämpindragna....riktigt dåligt beteende och de killar som förr gjort så i mitt område har jag ringt polisen på med info om de alla.
Hoppas snuten är på er. Om du inte gjort fel nu så kan jag väl inte hoppas på ditt men du kan faktiskt säga till dem att lägga ner.
Och ja det är olagligt. Lagen heter väl någonting med (*****) ofredande typ. <-- Det är vad jag har för mig iallafall.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

"Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras ibrottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. "

Kopierat rätt ifrån wikipedia (jaja källan osv, pallade inte leta upp bättre)
Böter om de tar er kan ni ju räkna med men de ska ha bevis på att det var just ni så du kan vara rätt så lugnt om inte tanten hade någon form av video/media utav er göra detta.
Fängelse är bara att stryka, högst otroligt för detta brott.
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

Jag har inte gjort nåt fel men hans vänner var lite dumma! Jag har inte en jäkla aning om vilka det va men jag kan väl inte åka di för något eftersom jag inte gjorde något! Dessutom körde ju bara polisen förbi oss när vi stod och väntade på att det skulle bli grönt.

Hur skulle dom kunna ta mig? Det finns inget neutralt läge på en scooter
Senast redigerad av LuddeH98 den 16 april 2014, 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man får inte störa folk i onödan på det viset (eller många andra vis), jag har inte tillräckligt bra koll på lagarna för att veta vad det kallas men det är solklart inte tillåtet.
Sedan är det uppenbarligen ingen idé att irritera folk i onödan heller, det leder aldrig till något gott. Idag kanske det är polisen ni oroar er mest för, men fortsätter man vara den sortens skitstövel kan man (bara för att nämna några få saker) räkna med att bli bortgallrad av alla som har en aning vem man är när man söker jobb, sedan är det trevligt att komma överens med grannarna istället för att dom kastar in sina hundars skit på din gräsmatta och kör över din katt bara för att den råkar gå över vägen när dom kommer...

Man vinner inget på att vara ett rövhål i onödan, men man har allt att förlora på det. Ett exempel på vad som har hänt när det drivits för långt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Angående påföljd till det som hände idag är det inte troligt att du har något att oroa dig för, på sin höjd en tillsägelse över telefon ifall någon skulle orka leta upp er. Men börjar det hända många gånger ser polisen det som ett problem som måste lösas, på ett eller annat vis...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Sebbe-Tuning
TSR Snyggaste Cross\SM 2014
Inlägg: 520
Blev medlem: 19 januari 2014, 18:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Sebbe-Tuning »

LuddeH98 skrev:Jag har inte gjort nåt fel men hans vänner var lite dumma! Jag har inte en jäkla aning om vilka det va men jag kan väl inte åka di för något eftersom jag inte gjorde något! Dessutom körde ju bara polisen förbi oss när vi stod och väntade på att det skulle bli grönt.

Hur skulle dom kunna ta mig? Det finns inget neutralt läge på en scooter
Kan ju fortfarande rusa motorn för de eller?
Sa inte specifikt att bara just du gjorde det. Skulle det nu motförmodan komma upp något så är det dem som ska bevisa att du gjort detta, stort tvek på att tantens ord väger mer i detta fallet men upprepas det så kommer det gradvis att tynga ner hennes ord och ni åker dit för ofredande.
Men som sagt, jag är inte jätte hajp på lagen men håll dig borta ifrån dem killarna få kanske?
Sebbe-Tunings Gilera DRD R/T
Utför förgasarinställningar, variatorinställningar, kopplingsinställningar, byter cylinder osv - på alla typer av mopeder!
Kontakta mig på https://www.facebook.com/SebbeTuning
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

Jag skrev att jag har dån otur när det gäller moppar, och det har jag! I vintras när jag skulle till skolan så körde jag i typ 35 ner för en backe, då var det nån dom påstod att jag hade kört i ett år med denna moppen (har haft körkort i 6 mån) förbi skolan i 100. Det var en som hade en identisk moppe men trimmad med 70cc osv.

Mamma får ett samtal av en kvinna som är såhär

-hej det är No Name du pratar med
-Hej är det du dom äger denna orangea mopeden med regnr. Xxx 000
- aa det gör vi
- Ja nu e det så att jag sett denna moppen i ett år köra förbi mitt i hastigheter över 100 kmh
- Ja då.ska jag bara tala om att min son har haft körkort i ett halvår och att moppen har varit orange i en vecka!
- va??? Vilken färg var den innan?
- Blå.
- Aha, han har säkert kört för fort då med!

Rätt komisk konversation
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
LuddeH98
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 juli 2013, 19:50

Inlägg av LuddeH98 »

Sebbe-Tuning skrev:
LuddeH98 skrev:Jag har inte gjort nåt fel men hans vänner var lite dumma! Jag har inte en jäkla aning om vilka det va men jag kan väl inte åka di för något eftersom jag inte gjorde något! Dessutom körde ju bara polisen förbi oss när vi stod och väntade på att det skulle bli grönt.

Hur skulle dom kunna ta mig? Det finns inget neutralt läge på en scooter
Kan ju fortfarande rusa motorn för de eller?
Sa inte specifikt att bara just du gjorde det. Skulle det nu motförmodan komma upp något så är det dem som ska bevisa att du gjort detta, stort tvek på att tantens ord väger mer i detta fallet men upprepas det så kommer det gradvis att tynga ner hennes ord och ni åker dit för ofredande.
Men som sagt, jag är inte jätte hajp på lagen men håll dig borta ifrån dem killarna få kanske?
Nah, håller jag inne bakbromsen och gasar så kommer den upp i ca 2000varv medans deras dånar som fanns på 10k varv! En scouter är ju ganska tyst med org. Rör
Söker ett aerox 03 orginalrör! Skicka ett pm om du har ett som du ska sälja! :)

Följ gärna mitt Aerox Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 177#597177
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Vet inte om någon tidigare har skrivit detta. Men, som du fick lära dig när du tog moppekortet, så gäller det att visa hänsyn osv.
Och att stå med moppen utanför en lägenhet och varva, två gånger dessutom, visar inte så speciellt bra hänsyn mot andra.

Men vet dock inte ifall det är olagligt eller inte, men skulle tro att det finns någon lag på att inte för onödigt oljud osv.
Skriv svar