Sotade mitt rör i morse med Bensin metoden då jag gillar att leka lite med eld och bensin. Jag kunde bara sota den andra delen från pluggen uppemot ljudämparen för att jag fick inte loss halva delningen ur cylindern. Men hur som helst efter att jag sotade röret så körde jag med högtryckstvätten genom röret och sedan så väntade jag på att röret skulle torka väntade i Ca 1-2 timmar och sedan skulle jag starta den och då gick den konstigt och det droppade vatten ur pluggen samt ljudämparen. Det verkar inte vara så mkt vatten kvar i röret men kan det skada om man kör med det? Eller hur ska jag lösa det? Slipper helst ta av röret då det är jävligt att ta av det på min moppe...
Slidercalle123 skrev:Snor tråden lite här, när vet man att man ska sota ur röret ens?
Ett tecken kan vara att moppen börjar låta mer. I ljuddämparen finns en massa små hål som omlindats av dämparull. Blir hålen igensotade kommer inte ljudvågorna åt dämparullen ordentligt vilket gör att moppen låter mer.
Märker du att moppen går sämre och det inte verkar bero på någonting vanligt så skulle jag också råda dig att sota ur röret. Vet att (främst) mopeder som går på ganska fet oljeblandning lätt får kokor av olja som inte förbränts i rör och ljuddämpare.
Jag brukar sota ur med en gasolbrännare jag köpt på Jula. Funkar superbra, förutom att man ska vara mer försiktig om röret är kromat då lågan är omkring 1500 grader varm och röret lätt får blå/gul färg av den höga temperaturen.
Slidercalle123 skrev:Snor tråden lite här, när vet man att man ska sota ur röret ens?
Ett tecken kan vara att moppen börjar låta mer. I ljuddämparen finns en massa små hål som omlindats av dämparull. Blir hålen igensotade kommer inte ljudvågorna åt dämparullen ordentligt vilket gör att moppen låter mer.
Märker du att moppen går sämre och det inte verkar bero på någonting vanligt så skulle jag också råda dig att sota ur röret. Vet att (främst) mopeder som går på ganska fet oljeblandning lätt får kokor av olja som inte förbränts i rör och ljuddämpare.
Jag brukar sota ur med en gasolbrännare jag köpt på Jula. Funkar superbra, förutom att man ska vara mer försiktig om röret är kromat då lågan är omkring 1500 grader varm och röret lätt får blå/gul färg av den höga temperaturen.
Okej, vilken metod är bäst? Avfettningsmetoden eller bensinmetoden?
Speedway skrev:Bensinmetoden är väldigt farlig, rekommenderar avfettning!
Njaaa väldigt farlig skulle jag inte säga, om man är försiktig är det lugnt! Är man på asfalt och har en avlång tändare (vettefan vad det heter, den som man tänder ljus med) så är det lugnt! Vi körde till och med på vanliga tändsstickor och det gick bra
Jag har testat bensin och det slutade att lågan var farlig och brände ögonbrynet, har kört med avfettning o vatten men HasSse666 har gjort en guide på Youtube kolla på den vettja.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
För att få bort soten ordentligt behövs det hög värme! Vilken bensin inte kan ge. Det brinner upp för fort. Så det är gasol eller gassvets som gäller för det.
Rexxy skrev:För att få bort soten ordentligt behövs det hög värme! Vilken bensin inte kan ge. Det brinner upp för fort. Så det är gasol eller gassvets som gäller för det.