Aerox från luftburk>sportluftfilter Hjälp!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Aerox från luftburk>sportluftfilter Hjälp!

Inlägg av Swiftpotato »

Tjena, har en aerox som jag satt på sportluftfilter.
(http://www.cykelkraft.se/luftfilter-32- ... mgummi-rak)
På aerox'en sitter en 70cc cylinder och 19mm förgasare (Dellorto black). Tidigare satt det på en luftburk men nu malossi luftfiltret.

Nu till problemet. Bytte munstycke till 130mm och efteråt skulle jag köra. Den dog vid full gas och palla knappt åka frammåt.
Bör jag ha ännu större??

Finns ett till problem, skruvade för hårt så munstyckshuvudet gick av... (klantigt och dumt som fan) men så kan det gå... Så jag undrar hur jag ska få ut själva munstycket? Borra ut resten?

Dessutom undrar jag om munstyckshuvudet som är borta kunde skapa det första problemet?
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
viktorpers
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 december 2013, 17:34

Inlägg av viktorpers »

Vad hade du för storlek på munstycke innan? Skulle gissa på att du har satt på för stort.
Derbi Senda R och en ombyggd Mustang Mamba
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

viktorpers skrev:Vad hade du för storlek på munstycke innan? Skulle gissa på att du har satt på för stort.
Tror jag hade 90 från början, öka till 105 men då dog den så öka till 130 och ja,, då dog den igen...

För stort eller för litet?
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Swiftpotato skrev:
viktorpers skrev:Vad hade du för storlek på munstycke innan? Skulle gissa på att du har satt på för stort.
Tror jag hade 90 från början, öka till 105 men då dog den så öka till 130 och ja,, då dog den igen...

För stort eller för litet?
För stort....
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

Hampu skrev:
Swiftpotato skrev:
viktorpers skrev:Vad hade du för storlek på munstycke innan? Skulle gissa på att du har satt på för stort.
Tror jag hade 90 från början, öka till 105 men då dog den så öka till 130 och ja,, då dog den igen...

För stort eller för litet?
För stort....
Okey... Hur stort bör jag ha då?
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

köp munstycke sats och testa dig fram
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

Voltfax skrev:köp munstycke sats och testa dig fram
Men pallar inte leveranstid! Vill köra moppen imorgon!

Inget som vet på ett ungefär vad jag ska köpa?110?120?
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

du skulle gefan i att ens byta luftfilter, på med orginal igen
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

bonnaracing skrev:du skulle gefan i att ens byta luftfilter, på med orginal igen
I wish! Men får inte på skiten! Ramlar av varannan sekund o går ej att köra med och nu har jag spenderat 400 ovärda svenska riksdaler på ett nytt
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

Men hur stort munstycke på ett ungefär? 110? 115? 120?

EDIT: eller under 105? Den dog på 105 också så var det också för mycket? 100? Tacksam för svar!!s
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Vill du köra imorgon, montera tillbaka luftburken och gamla munstycket.
Sen beställer du munstyckesattsen, och monterar sportluftfiltret när du har alla delar.
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

Rexxy skrev:Vill du köra imorgon, montera tillbaka luftburken och gamla munstycket.
Sen beställer du munstyckesattsen, och monterar sportluftfiltret när du har alla delar.
Men... Det var ju skälet till att jag köpte sportluftfiltret... Jag hade en orginal luftburk där plaströret(det mellan burken o förgasaren) var skuret så det skulle passa gick sönder. Fick rulla hem den, satte fast den men ramlar av direkt!
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

kan 105 ha varit för stort? hade 90 från början. Den dog både vid 105 och 130 men vid 130 så klarade den sig längre än 105 iaf. Bör jag skaffa större eller mindre? och isåfall mindre än 105 eller mindre än 130?
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Swiftpotato skrev:kan 105 ha varit för stort? hade 90 från början. Den dog både vid 105 och 130 men vid 130 så klarade den sig längre än 105 iaf. Bör jag skaffa större eller mindre? och isåfall mindre än 105 eller mindre än 130?
ja, köp nya munstycken mellan 90 och 105
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

Agge0102 skrev:
Swiftpotato skrev:kan 105 ha varit för stort? hade 90 från början. Den dog både vid 105 och 130 men vid 130 så klarade den sig längre än 105 iaf. Bör jag skaffa större eller mindre? och isåfall mindre än 105 eller mindre än 130?
ja, köp nya munstycken mellan 90 och 105
okej så nu på morgonen satte jag på 98 och provkörde och fick exakt samma resultat... Jag förstår inte vad som är felet? testat 98, 105, 130 nu och den dör vid fullt gaspådrag på alla 3!

Fan ska jag göra? Blir frustrerad :cry:
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

film: https://www.youtube.com/watch?v=iE81w6o ... e=youtu.be

Dör vid max gaspådrag, funkar smått ibörjan.. Max hör det ca 15 sec in i klippet

På videon har jag på munstycke strl105.
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Hej!
Det kan vara så att du har glömt att ta bort strypningen i förgasaren.
En guldig "ring" ska sitta runt ditt huvudmunstycke, för att ta bort den så måste du ta av flottörskålen och sedan ditt munstycke. Du kommer se den guldiga ringen som har några små hål i sig.

Ta bort den. Sätt ihop skitet sen ska det funka, storlek 90 ska räcka.
CPI SM
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

kör en kort bit på fullgas. Stäng sv moppen och lossa tändstiftet. Är tändstiftet vitt i mitten så är det för litet munstycke. Är det svart så är det för stort. När stiftet är oboy brunt så är det rätt storlek
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

KrooxTheStyler skrev:Hej!
Det kan vara så att du har glömt att ta bort strypningen i förgasaren.
En guldig "ring" ska sitta runt ditt huvudmunstycke, för att ta bort den så måste du ta av flottörskålen och sedan ditt munstycke. Du kommer se den guldiga ringen som har några små hål i sig.

Ta bort den. Sätt ihop skitet sen ska det funka, storlek 90 ska räcka.
Lämnat tillbaka Sportluftfiltret, köpt ny luftburk som passar min förgasare.

Så nu är moppen ungefär som den var innan förutom att luftskruven inte är exakt som innan. Moppen dör fortfarande vid fullgas, ibland så kan jag gasa fullt i några sekunder, men dör snart igen.

Vet vilken guldig ring du menar, satt tillbaka den när jag ändrade munstycket, tar bort den nu, får se om läget förändras :)! Vill så gärna att skönheten ska börja rulla igen...
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Swiftpotato skrev:
KrooxTheStyler skrev:Hej!
Det kan vara så att du har glömt att ta bort strypningen i förgasaren.
En guldig "ring" ska sitta runt ditt huvudmunstycke, för att ta bort den så måste du ta av flottörskålen och sedan ditt munstycke. Du kommer se den guldiga ringen som har några små hål i sig.

Ta bort den. Sätt ihop skitet sen ska det funka, storlek 90 ska räcka.
Lämnat tillbaka Sportluftfiltret, köpt ny luftburk som passar min förgasare.

Så nu är moppen ungefär som den var innan förutom att luftskruven inte är exakt som innan. Moppen dör fortfarande vid fullgas, ibland så kan jag gasa fullt i några sekunder, men dör snart igen.

Vet vilken guldig ring du menar, satt tillbaka den när jag ändrade munstycket, tar bort den nu, får se om läget förändras :)! Vill så gärna att skönheten ska börja rulla igen...
Skriv om det funkade ;)
CPI SM
Swiftpotato
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 november 2013, 10:45

Inlägg av Swiftpotato »

KrooxTheStyler skrev:
Swiftpotato skrev:
KrooxTheStyler skrev:Hej!
Det kan vara så att du har glömt att ta bort strypningen i förgasaren.
En guldig "ring" ska sitta runt ditt huvudmunstycke, för att ta bort den så måste du ta av flottörskålen och sedan ditt munstycke. Du kommer se den guldiga ringen som har några små hål i sig.

Ta bort den. Sätt ihop skitet sen ska det funka, storlek 90 ska räcka.
Lämnat tillbaka Sportluftfiltret, köpt ny luftburk som passar min förgasare.

Så nu är moppen ungefär som den var innan förutom att luftskruven inte är exakt som innan. Moppen dör fortfarande vid fullgas, ibland så kan jag gasa fullt i några sekunder, men dör snart igen.

Vet vilken guldig ring du menar, satt tillbaka den när jag ändrade munstycket, tar bort den nu, får se om läget förändras :)! Vill så gärna att skönheten ska börja rulla igen...
Skriv om det funkade ;)
FUNKADE! Fan jävla räddare i nöden, trodde moppen var helt trasig eftersom jag kollat allt.

Tack som fan!!!!! :D :D
Halfdevil666 skrev:Tja nån som kan förklara skillnaden på trimrör och effektrör och vilken som är bäst?!
Skriv svar