Sida 1 av 1

Lennart Tunings BigBore 77cc sprinter UPDATE 4e Maj!

Postat: 7 april 2014, 19:35
av LennartTuning
tjena!

för alla er som följer mig på facebook, så håller ja på med en ny hoj!

kan förekomma stavfel och sånt..

de är en stålram, med gaffel och framfälg från en minimoto, kommer att sitta ett Piaggio ZIP kortblock med en bigbore 77 setup.

Setup:

Cylinder: Malossi MHR BigBore 77cc, steg 1 portad av Kilhage
Block: PIaggio Kortblock, LC konverterat, portat av Kilhage
Vevparti: Malossi MHR 85mm
Tändning: KRD Racing PVL Digital
Variator: Malossi MHR Overrange
Bakre remskiva: Org med Overrange yttre remskiva
Drivrem: S6 Pro Drive(tills vidare)
Koppling: Malossi FlyClutch med svarta fjädrar.
Förgasare: Dellorto PHBG 34mm
Insug: Hemmagjort, 36mm diameter.
Lustgassystem: Nitrous Express Vått, lär köras med 20hk munstycken.

listan ändras om ja ska lägga till saker eller ändra saker.

Första Uppdaten!


Första Jigen jag gjorde, den vart igne bra och allt slog sig som en banan, bara att göra om..

Bild

här hade ja gjort en kraftigare Jig som fixerade motorfästena med gaffelröret. de höll mycke bättre.

Bild


precis börjar med att sätta på förstärkningsstagen

Bild


nu sitter alla stagen och är helsvetsade
Bild

motorn som ska användas, Remskivan sak bytas ut och en Kiesler vattenpump ska monteras.
Bild


Metrakit ProRace 70 motor som ja byggde åt teampolaren. går helt okey. ingen match för Ciaoen dock ;)
Bild

Update 2014-04-18

gjorde ett ryck med sprintern och fick ihop den till 90%

fästena till kylaren och sadeln som förövrigt är lika obekväm som den ser ut.

ska göra tanken under nästa vecka och pilla ihop den med steldämparen.

måste beställa styrdämparen också....xD

en liten att göra lista tills nästa vecka:

*Fästen för steldämp
*Steldämparen för både korta och långa blocket.
*Fästen för CDi och tändspole
*Batterihållare
*Fäste för styrdämpare
etc etc.....


en bild på härket!

Bild

Update 2014-05-04

kom en bit på tanken igår!

vart 2st 10mm anslutningar med 4,5mm innerdiameter som borde flöda helt okey, kan borra upp den om de flödar för dåligt.

alltså 1 för förgasaren och 1 för NX systemet ;)

vart även 2st 6mm nipplar som blir bränslereturen från bränsletrycksregulatorn.

Bild[/img]

tjena!

för alla er som följer mig på facebook, så håller ja på med en ny hoj!

kan förekomma stavfel och sånt..

de är en stålram, med gaffel och framfälg från en minimoto, kommer att sitta ett Piaggio ZIP kortblock med en bigbore 77 setup.

Setup:

Cylinder: Malossi MHR BigBore 77cc, steg 1 portad av Kilhage
Block: PIaggio Kortblock, LC konverterat, portat av Kilhage
Vevparti: Malossi MHR 85mm
Tändning: KRD Racing PVL Digital
Variator: Malossi MHR Overrange
Bakre remskiva: Org med Overrange yttre remskiva
Drivrem: S6 Pro Drive(tills vidare)
Koppling: Malossi FlyClutch med svarta fjädrar.
Förgasare: Dellorto PHBG 34mm
Insug: Hemmagjort, 36mm diameter.
Lustgassystem: Nitrous Express Vått, lär köras med 20hk munstycken.

listan ändras om ja ska lägga till saker eller ändra saker.

Första Uppdaten!


Första Jigen jag gjorde, den vart igne bra och allt slog sig som en banan, bara att göra om..

Bild

här hade ja gjort en kraftigare Jig som fixerade motorfästena med gaffelröret. de höll mycke bättre.

Bild


precis börjar med att sätta på förstärkningsstagen

Bild


nu sitter alla stagen och är helsvetsade
Bild

motorn som ska användas, Remskivan sak bytas ut och en Kiesler vattenpump ska monteras.
Bild


Metrakit ProRace 70 motor som ja byggde åt teampolaren. går helt okey. ingen match för Ciaoen dock ;)
Bild

Update 2014-04-18

gjorde ett ryck med sprintern och fick ihop den till 90%

fästena till kylaren och sadeln som förövrigt är lika obekväm som den ser ut.

ska göra tanken under nästa vecka och pilla ihop den med steldämparen.

måste beställa styrdämparen också....xD

en liten att göra lista tills nästa vecka:

*Fästen för steldämp
*Steldämparen för både korta och långa blocket.
*Fästen för CDi och tändspole
*Batterihållare
*Fäste för styrdämpare
etc etc.....


en bild på härket!

Bild

Update 2014-05-04

kom en bit på tanken igår!

vart 2st 10mm anslutningar med 4,5mm innerdiameter som borde flöda helt okey, kan borra upp den om de flödar för dåligt.

alltså 1 för förgasaren och 1 för NX systemet ;)

vart även 2st 6mm nipplar som blir bränslereturen från bränsletrycksregulatorn.

Bild[/img]

tjena!

för alla er som följer mig på facebook, så håller ja på med en ny hoj!

kan förekomma stavfel och sånt..

de är en stålram, med gaffel och framfälg från en minimoto, kommer att sitta ett Piaggio ZIP kortblock med en bigbore 77 setup.

Setup:

Cylinder: Malossi MHR BigBore 77cc, steg 1 portad av Kilhage
Block: PIaggio Kortblock, LC konverterat, portat av Kilhage
Vevparti: Malossi MHR 85mm
Tändning: KRD Racing PVL Digital
Variator: Malossi MHR Overrange
Bakre remskiva: Org med Overrange yttre remskiva
Drivrem: S6 Pro Drive(tills vidare)
Koppling: Malossi FlyClutch med svarta fjädrar.
Förgasare: Dellorto PHBG 34mm
Insug: Hemmagjort, 36mm diameter.
Lustgassystem: Nitrous Express Vått, lär köras med 20hk munstycken.

listan ändras om ja ska lägga till saker eller ändra saker.

Första Uppdaten!


Första Jigen jag gjorde, den vart igne bra och allt slog sig som en banan, bara att göra om..

Bild

här hade ja gjort en kraftigare Jig som fixerade motorfästena med gaffelröret. de höll mycke bättre.

Bild


precis börjar med att sätta på förstärkningsstagen

Bild


nu sitter alla stagen och är helsvetsade
Bild

motorn som ska användas, Remskivan sak bytas ut och en Kiesler vattenpump ska monteras.
Bild


Metrakit ProRace 70 motor som ja byggde åt teampolaren. går helt okey. ingen match för Ciaoen dock ;)
Bild

Update 2014-04-18

gjorde ett ryck med sprintern och fick ihop den till 90%

fästena till kylaren och sadeln som förövrigt är lika obekväm som den ser ut.

ska göra tanken under nästa vecka och pilla ihop den med steldämparen.

måste beställa styrdämparen också....xD

en liten att göra lista tills nästa vecka:

*Fästen för steldämp
*Steldämparen för både korta och långa blocket.
*Fästen för CDi och tändspole
*Batterihållare
*Fäste för styrdämpare
etc etc.....


en bild på härket!

Bild

Update 2014-05-04

kom en bit på tanken igår!

vart 2st 10mm anslutningar med 4,5mm innerdiameter som borde flöda helt okey, kan borra upp den om de flödar för dåligt.

alltså 1 för förgasaren och 1 för NX systemet ;)

vart även 2st 6mm nipplar som blir bränslereturen från bränsletrycksregulatorn.

Bild

Bild

Beställde även KRD tändningen och fick hem den ganska så fort! tyvärr ingen bra bild på den. känns som redig kvalitet! lättmonterad osv. dock inget krysskilsspår men de gör inget.

får se om jag gör en videoguide på hur man monterar och ställer in en sådan.

Bild

Postat: 7 april 2014, 19:40
av Sebbe-Tuning
Kul att ditt projekt kom upp här på TSR!
Ser fram emot att få se slutresultat på bänken på denna hojen!

Postat: 7 april 2014, 19:41
av LinkanTuning
Äntligen kommer projektet upp! kommer bli en helt sjuk hoj! LYCKA TILL! :D :D

Postat: 7 april 2014, 19:46
av Persson97
Bilderna verkar inte fungera? :roll:

Sen vore det inte bättre reklam för dig som portare om du portade cylindern själv? ;)

Men ska följas, skitfränt bygge ;)

Postat: 7 april 2014, 19:46
av LennartTuning
LinkanTuning skrev:Äntligen kommer projektet upp! kommer bli en helt sjuk hoj! LYCKA TILL! :D :D
ÄÄh passade på när ja ändå inte orkade dra ut i garaget.
Sebbe-Tuning skrev:Kul att ditt projekt kom upp här på TSR!
Ser fram emot att få se slutresultat på bänken på denna hojen!
hoppas på stoooora siffor när ja bänkar med lustgasen!

kanske inte är 100% social här på TSR, men lägger upp bilder och annan info ganska frekvent på facebooksidan, man är ju en facebookaddict.

Postat: 7 april 2014, 19:48
av LennartTuning
Persson97 skrev:Bilderna verkar inte fungera? :roll:

Sen vore det inte bättre reklam för dig som portare om du portade cylindern själv? ;)

Men ska följas, skitfränt bygge ;)
bilderna funkar men kanske inte som ja ville, slutade försöka när ja la upp dem för typ 7e gången.

cylindern och blocket var redan portat när ja köpte det.

men de verkar vara ett stressjobb så en del detaljer har blivit lite knasiga, ska själv rätta till dem när ja får lust och tid. blockportningen var ett rent skämt.

Postat: 7 april 2014, 19:56
av Persson97
LennartTuning skrev: bilderna funkar men kanske inte som ja ville, slutade försöka när ja la upp dem för typ 7e gången.

cylindern och blocket var redan portat när ja köpte det.

men de verkar vara ett stressjobb så en del detaljer har blivit lite knasiga, ska själv rätta till dem när ja får lust och tid. blockportningen var ett rent skämt.
Prova att lägga upp dom på Imgur eller imageshack och kopiera direktlänken därifrån :)

Sen hur kom det sig att du köpte en portad/trimmad motor från början?
Hade det inte varit roligare att bygga från grunden? :)

Hoppas du får ordning på dom dåliga portningarna iaf :P

Postat: 7 april 2014, 19:59
av LennartTuning
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev: bilderna funkar men kanske inte som ja ville, slutade försöka när ja la upp dem för typ 7e gången.

cylindern och blocket var redan portat när ja köpte det.

men de verkar vara ett stressjobb så en del detaljer har blivit lite knasiga, ska själv rätta till dem när ja får lust och tid. blockportningen var ett rent skämt.
Prova att lägga upp dom på Imgur eller imageshack och kopiera direktlänken därifrån :)

Sen hur kom det sig att du köpte en portad/trimmad motor från början?
Hade det inte varit roligare att bygga från grunden? :)

Hoppas du får ordning på dom dåliga portningarna iaf :P
har lagt upp så många bilder med imageshack så dom vill att ja ska bli premiumkund, tänker inte betala för att lägga upp bilder..

Imgur ska ja kika på!

jag fick den för ett väldigt lågt pris, det som är fördelen att bygga på piaggio, så jävla svårt att sälja saker så såna som mig kan göra riktiga fynd när säljarna är desperata.

de var inte jättestora fel. motorn är redan startad, finns film när den torrgasas utan rem och kylning tills topplockspackningen går åt helvete ;D

Postat: 7 april 2014, 20:09
av rärox
Det här kommer bli grymt, sjukt grymt.

Postat: 7 april 2014, 20:14
av GurkMarmelad
LennartTuning skrev:
Persson97 skrev:
LennartTuning skrev: bilderna funkar men kanske inte som ja ville, slutade försöka när ja la upp dem för typ 7e gången.

cylindern och blocket var redan portat när ja köpte det.

men de verkar vara ett stressjobb så en del detaljer har blivit lite knasiga, ska själv rätta till dem när ja får lust och tid. blockportningen var ett rent skämt.
Prova att lägga upp dom på Imgur eller imageshack och kopiera direktlänken därifrån :)

Sen hur kom det sig att du köpte en portad/trimmad motor från början?
Hade det inte varit roligare att bygga från grunden? :)

Hoppas du får ordning på dom dåliga portningarna iaf :P
har lagt upp så många bilder med imageshack så dom vill att ja ska bli premiumkund, tänker inte betala för att lägga upp bilder..

Imgur ska ja kika på!

jag fick den för ett väldigt lågt pris, det som är fördelen att bygga på piaggio, så jävla svårt att sälja saker så såna som mig kan göra riktiga fynd när säljarna är desperata.

de var inte jättestora fel. motorn är redan startad, finns film när den torrgasas utan rem och kylning tills topplockspackningen går åt helvete ;D
ser gärna på filmen när toppblocks packningen smäller! ;)

riktigt fränt bygge, kommer följas

Postat: 18 april 2014, 00:45
av LennartTuning
Uppdate!

Postat: 18 april 2014, 01:13
av Sebbe-Tuning
fan...skaru ligga ner o köra eller? Hoppas du jobbar lite mer på komfort senare efter motorupphängning osv, en mans bollar ska ju inte bli krossade även fast det bara är 201m den ska köras (eller?)
Ser bra ut iallafall, kul att du uppdaterar här med :)

Postat: 18 april 2014, 01:29
av LennartTuning
Sebbe-Tuning skrev:fan...skaru ligga ner o köra eller? Hoppas du jobbar lite mer på komfort senare efter motorupphängning osv, en mans bollar ska ju inte bli krossade även fast det bara är 201m den ska köras (eller?)
Ser bra ut iallafall, kul att du uppdaterar här med :)
ju lägre, desto mindre luftmotstånd. den ska ju bara gå 201m och ska faktiskt limma på ett sittunderlag på sadeln.

Postat: 18 april 2014, 11:40
av TheGrimReaper
är att bilderna är förminskade i forumbilder låt bli att förminska dem så kommer det fungera :)

Samt att

Kod: Markera allt

[img][/img]
måste ha små bokstäver och INTE

Kod: Markera allt

[IMG][/IMG]

Postat: 18 april 2014, 12:38
av Sebbe-Tuning
LennartTuning skrev:
Sebbe-Tuning skrev:fan...skaru ligga ner o köra eller? Hoppas du jobbar lite mer på komfort senare efter motorupphängning osv, en mans bollar ska ju inte bli krossade även fast det bara är 201m den ska köras (eller?)
Ser bra ut iallafall, kul att du uppdaterar här med :)
ju lägre, desto mindre luftmotstånd. den ska ju bara gå 201m och ska faktiskt limma på ett sittunderlag på sadeln.
Ofan såpass alltså! Långdistans-sprintern :)

Postat: 18 april 2014, 17:26
av LennartTuning
Sebbe-Tuning skrev:
LennartTuning skrev:
Sebbe-Tuning skrev:fan...skaru ligga ner o köra eller? Hoppas du jobbar lite mer på komfort senare efter motorupphängning osv, en mans bollar ska ju inte bli krossade även fast det bara är 201m den ska köras (eller?)
Ser bra ut iallafall, kul att du uppdaterar här med :)
ju lägre, desto mindre luftmotstånd. den ska ju bara gå 201m och ska faktiskt limma på ett sittunderlag på sadeln.
Ofan såpass alltså! Långdistans-sprintern :)
njaa, kommer nog pinas varje gång jag kör den.

Postat: 18 april 2014, 18:46
av Thoz3
borde inte denna ligga i racing? :D

Postat: 18 april 2014, 19:21
av LennartTuning
Thoz3 skrev:borde inte denna ligga i racing? :D
möjligtvis, inget jag orkat bry mig om riktigt :P

Postat: 18 april 2014, 21:42
av Mura
LennartTuning skrev:
Thoz3 skrev:borde inte denna ligga i racing? :D
möjligtvis, inget jag orkat bry mig om riktigt :P

fixat! (<- nån hann före?)


Ska bli kul att se updates :)

Postat: 18 april 2014, 21:47
av Rexxy
Mura skrev:
LennartTuning skrev:
Thoz3 skrev:borde inte denna ligga i racing? :D
möjligtvis, inget jag orkat bry mig om riktigt :P

fixat! (<- nån hann före?)


Ska bli kul att se updates :)
Man får bara snabb i svängarna! ;)

Jag hann flytta. :)

Postat: 4 maj 2014, 02:06
av LennartTuning
bumpelibump