Hjälp med moppe köp

Diskussioner och frågor om hemsidor, återförsäljare, affärer mm. Obs, inga annonser här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, CaToXXo

jhansen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2014, 21:06

Hjälp med moppe köp

Inlägg av jhansen »

Tjenare första inlägget för mig på detta forum. Är en 16årig grabb som ska använda moppen inne i byn och för att köra till stan lite då och då (är ~2mil till dit). Vill helst ha snabbt axx och en någorlunda topfart på ca 55-60km/h. Vill helst köra orginal då min pappa dödar mig om jag trimmar (':oops:').

Kom på att jag ska ha en (beg) moppe men vet inte riktigt vilken jag ska köpa, har tittat på dom här två mopparna:

Aprilia sr 50 racing http://www.blocket.se/vasterbotten/Apri ... m?ca=2&w=1

Yamaha Jog r
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yama ... m?ca=2&w=1

Har en budget på ca 8k, då vill jag alltså ha en moped som går bra (helst 2 takt), är någorlunda bekväm och pigg med rappt axx.

Tack i förhand för svar!

Edit: Vill helst inte ha en crossmoppe
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Det är absolut inget att haka upp dig på. De flesta mopparna är bra sålänge du håller dig borta från baotian och annat skräp. Hitta en moppe du tycker ser bra ut, sök sedan på internet om vanliga fel och kommentarer osv. Men det viktigaste är att du åker och kollar på moppen. Har du ej moppekort så kan din pappa eller någon provköra. Känns priset rätt och moppen funkar som den ska slår du till med lite lättare prutning. Är det något större fel och du ej kan mecka ska du låta bli att köpa moppen alternativt pruta HÅRT.

Aprilian ser fin ut, dock har den gått lite långt. Går defenitivt att hitta billigare. Alt försöka pruta ner till 6k så kan du få den för 6500 om du har tur. Det viktigaste är att du påpekar eventuella fel.

Yamahan har någon (ibland) okunnig 15 åring meckat med. Att det ingår trimrör innebär att du kan behöva fixa med munstycken osv för att få den att gå bra ifall inte det redan är gjort. Denna verkar även vara 30-moppe. Antar att du ska ha eu-moppe då du vill köra otrimmat i 60 blås.
jhansen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2014, 21:06

Inlägg av jhansen »

Tack för svaret. Är det ett stort problem att aprilian är ca13 år gammal? Han helrenoverade motorn för 3år sedan. Ska åka och kolla på den ikväll men vet inte riktigt vad jag ska kolla/lyssna på så skulle va riktigt schysst om nån kunde slänga in nå tips åt mig. Jo precis klass1 moppe är det jag ska ha.
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

Bara en bonus att den är renoverad, särskilt ifall den hållt i 3 år. Ålder spelar ingen roll. dock kan du påpeka det vid eventuellt prut. Se till att moppen har ett jämt register när man accar, blöddrar den eller kanske hackar? går den bra är det bara att slå till. kolla även ifall styrlåset samt all el funkar. även trippmätare och hastighetsmätare. kolla även att ramnummer och regg nummer stämmer överens med reggbeviset.
Skriv svar